کلاب هاوس چیست؟ داغ ‌ترین اپلیکیشن این روزها که به‌ طرز عجیبی با رشد میلیونی تعداد کاربران روبه‌رو شده؛ اما چطور می‌توان این اپلیکیشن را نصب و از آن استفاده کرد. خیلی وقت بود که لیست شبکه‌های اجتماعی محبوب دست‌ نخورده باقی مانده بود تا این که مصاحبه‌هایی جنجالی ایلان ماسک در یک اپلیکیشن جدید به نام Clubhouse که مبتنی بر ارتباط با صدا است، باعث شد این برنامه جهش ۱۰ میلیونی تعداد کاربران را تجربه کند و به ‌سرعت در فهرست شبکه‌های اجتماعی محبوب قرار بگیرد.

یک شبکه اجتماعی مختص چت صوتی با اتاق‌هایی که می‌توانید با ورود به آن‌ها نظرات و دیدگاه‌های افراد مختلف را در ارتباط با موضوعات مختلف بشنوید. این برنامه ساختار پیچیده‌ای ندارد، اما در ارتباط با نحوه‌ی ثبت‌ نام، چگونگی کار کردن با آن و مدیریت روم‌ها و در نهایت استفاده از آن نیاز به یک سری توضیحات دارید. اگر تازگی‌ها از Clubhouse دعوت نامه ای دریافت کرده اید یا می خواهید قبل از ورود و استفاده با فضای آن آشنایی داشته باشید، در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی آی وحید سعی کردیم راهنمای جامعی برای آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید…

کلاب هاوس چیست؟

یک شبکه اجتماعی چت صوتی که برای عضویت در آن نیازمند یک دعوت‌نامه از طرف کاربری که پیش‌ از شما در آن ثبت‌ نام کرده باشد، هستید. کلاب هاوس در آوریل ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از شرکت Alpha Exploration بنیان‌گذاری شد و در دسامبر ۲۰۲۰ تعداد کاربران آن حدود ۶۰۰ هزار کاربر گزارش شده؛ اما بنابر آخرین آمار منتشر شده در حال حاضر در هفته بیشتر از ۱۰ میلیون کاربر دارد . یکی از دلایل محبوبیت ناگهانی کلاب هاوس، حضور افراد تأثیرگذاری نظیر ایلان ماسک و مارک زاکربرگ است که هم‌گام با حضورشان در روم‌های Clubhouse، سیلی از طرفدارانشان را به‌ سمت این شبکه‌ی اجتماعی صوت‌ محور هدایت کردند. از آنجا که در این اپلیکیشن ارتباط فقط از طریق صداست و از دوربین شما استفاده نمی‌شود، لازم نیست نگران تماس چشمی، لباسی که پوشیدید و یا جایی که حضور دارید باشید. در واقع می‌توانید در هنگام انجام هر کاری چه در حال شستن لباس های نشسته  و چه در رفت و آمد از آن استفاده کنید و از آنجا که هیچ نوع تایپ و استیکری برای ارسال وجود ندارد، تمام لحن و احساسات شما باید به طور صوتی و از طریق صدا منتقل شود.

کلاب هاوس چگونه کار می کند؟

از آنجا که کلاب هاوس به عنوان محلی برای گفتگو و اشتراک ایده شناخته شده است می‌تواند به شدت تاثیر گذار باشد. به شما این امکان را می دهد “room” ایجاد کنید و به آنها بپیوندید، جایی که می توانید در آن به عنوان یک کنفرانس با دیگران گپ بزنید. نمی توانید تصاویر، فیلم ها یا حتی متن را به اشتراک بگذارید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که صحبت کنید. در هر زمان کاربران می توانند به تماس بپیوندند و یا تماس را ترک کنند. وقتی برنامه را باز می کنید، لیستی از “room”ها و همچنین لیست اتاق های هر اتاق را مشاهده خواهید کرد. با ضربه زدن روی room مورد نظر می توانید به آن بپیوندید، همه آن ها برای ورود یا بیرون رفتن شما باز هستند.  شما به عنوان یک مخاطب وارد هر کدام از اتاق‌ها می شوید. اگر می خواهید صحبت کنید “دست خود را بالا می آورید” و در صورت تایید میزبانان بلندگو برای شما فعال می‌شود. اتاق های کلاب ها اغلب توسط متخصصان، افراد مشهور، سرمایه گذاران بورس، روزنامه نگاران و … میزبانی می شوند. البته شما هم می توانید یک room برای خود ایجاد کنید.

نصب کلاب هاوس و عضویت در آن

مدیران این اپلیکیشن گفته اند که می خواهد جامعه خود را به آرامی ارتقا دهند و بالا ببرند به همین خاطر، شما نمی توانید به راحتی وارد Clubhouse شوید و برای ورود به دعوت افرادی که از قبل اکانت دارند نیاز دارید. در واقع برای عضویت نمی توانید به راحتی آن را از اپ استور یا گوگل پلی دانلود کرده و وارد شوید. البته می‌توانید آن را نصب کرده و روی گوشی باز کنید اما فقط این امکان را دارید که علاقه مندی های خود را ثبت کرده و یک دسته را رزرو کنید.

در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ نسخه‌ی اندورید بالاخره منتشر شد و در حال حاظر در دسترس تمام کاربران برای پلتفرم‌های اندروید و iOS‌ قرار دارد.

دانلود Clubhouse نسخه اندروید، iOS، ویندوز و macOS:

نحوه استفاده از کلاب هاوس

نحوه استفاده از کلاب هاوس :

  • یک دعوتنامه پیدا کنید
  • موضوعات مورد علاقه را انتخاب کنید و کاربران را فالو کنید
  • پروفایل خود را تنظیم کنید
  • صفحه اصلی یا هوم اپلیکیشن اسکرول کنید
  • برای یافتن کاربران، کلاب ها و اتاق های بیشتر از اکسپلور استفاده کنید
  • به کلاب ها بپیوندید
  • یک کلاب راه اندازی کنید
  • وارد یک اتاق یا “room” شوید
  • برای صحبت کردن درخواست بدهید
  • دوستان خود را به اتاق گفتگو ادد کنید
  • ترک کردن یک اتاق گفتگو
  • اتاقهای آینده را ببینید
  • دعوت از دوستان

1 . یک دعوتنامه پیدا کنید!

درحال حاظر Clubhouse فقط از طریق دعوت کاربرانی که از قبل در این برنامه اکانت دارند امکان پذیر است. خوشبختانه، به دلیل افزایش مخاطبان این برنامه، احتمالا دوست یا همکاری داشته باشید که قبلاً در آن عضو شده و بتواند برای شما دعوتنامه ارسال کند. ولی اگر مطمئن نیستید که کسی را در این برنامه داشته باشید که بتوانید از اون دعوتنامه بگیرید، نگران نباشید! همچنان این امکان وجود دارد تا از روش های دیگر در آن ثبت نام کنید. پس از ایجاد پروفایل اصلی، اطلاعات تماستان را وارد کنید و چند موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید. صفحه ای را مشاهده می‌کنید که می گوید به لیست انتظار پیوستید و از آنجا، به مخاطبینی که در کلاب هاوس اکانت دارند اطلاع داده می شود که شما به لیست انتظار اضافه شدید و می توانند از شما دعوت کنند تا به وضعیت کاربر کامل برسید. عکس زیر پیامی را نشان می‌دهد که در صورت دعوت یکی از دوستان از Clubhouse برای شما ارسال می‌شود.

هنگامی که از کسی دعوت دریافت کردید، حتماً با همان شماره تلفنی که به آن پیامک داده اند ثبت نام کنید. ضمن این که برای ثبت نام به یک حساب ایمیل هم نیاز دارید که در همین قسمت و می توانید عکس، نام کاربری و رمز ورود خود را مشخص کنید. ضمن این که می توانید خود را به اکانت توییترتان متصل کنید تا در کلاب هاوس هم با همان نام کاربری، عکس و مشخصات پروفایل دیده شوید.

2. موضوعات مورد علاقه را انتخاب کرده و دوستانتان را فالو کنید

پس از دادن اطلاعات اولیه برای ثبت نام، می توانید موضوعات مورد علاقه خود را از یک لیست طولانی موضوعات مختلف برای کمک به سفارشی سازی محتوایی که اپلیکیشن به شما پیشنهاد می دهد، انتخاب کنید.

در این مرحله کلاب هاوس از شما می خواهد که در لیست مخاطبین خود به کسانی که اکانت دارند دسترسی پیدا کنید. همچنین با تعیین علاقه مندی ها و اولویت های اصلی خود افرادی که ممکن است بشناسید و اینفلوئنسرهایی که ممکن است دنبال آن ها باشید را به شما پیشنهاد می‌دهد. البته اگر قصد ندارید فعلا کسی را دنبال کنید یا علاقه مندی هایتان را مشخص کنید، میتوانید از این قسمت عبور کرده و بعدا این کار را انجام دهید.

3. پروفایل خود را تنظیم کنید

اگر حساب Clubhouse خود را برای ایجاد پروفایل به صورت خودکار به توییتر پیوند نداده اید، می توانید با افزودن یا تغییر عکس و نوشتن توضیحی که سرگرمی ها، علایق، شرکت یا صنعتی که در آن کار می کنید را اضافه کنید و پروفایلتان را ادیت کنید. در نهایت می توانید پروفایل و مشخصاتتان را با کینک دادن به حساب توییتر و اینستاگرامتان تکمیل کنید.

4. در صفحه اصلی یا هوم اپلیکیشن اسکرول کنید

پس از تنظیم پروفایل، کاوش را شروع کنید. اولین جا برای بررسی صفحه اصلی (homepage) است. البته نمادی برای آن وجود ندارد، می توانید با کلیک روی دکمه برگشت در گوشه بالا سمت چپ به هر صفحه دیگر اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید.

5- از صفحه اکسپلور برای پیدا کردن سایر کاربران، کلاب ها و اتاق ها استفاده کنید

علاقه ای به آنچه صفحه اصلی به شما نشان می دهد ندارید؟ برای دیدن صفحه اکسپلور کلاب هاوس ، روی نماد ذره بین ضربه بزنید. از آنجا می توانید به افراد پیشنهاد دهید که موضوعات خاصی را دنبال کنند و بر روی آنها کلیک کنید تا اتاق ها، افراد یا کلاب های مرتبط با آن ها را مشاهده کنید. همچنین می توانید از ویژگی جستجوی این بخش برای جستجوی کاربران یا کلاب های خاص استفاده کنید.

6. به کلاب ها بپیوندید

کلاب ها گروهی از کاربران هستند که به همان موضوعات خاص علاقه مند هستند، مانند ویژگی گروپ_ Facebook  Groups

 یا  LinkedIn. پس از عضویت در یک کلاب، می توانید اعلان اتاق های میزبانی شده توسط آن را مشاهده کنید. همچنین می توانید از کلاب ها برای یافتن یا برقراری ارتباط با کاربران Clubhouse که علایق مشابهی با شما دارند استفاده کنید. برای پیدا کردن کلوپ ها می توانید از طریق تب Explore جستجو کنید یا روی نوار جستجوی آن ضربه بزنید، کلاب ها را انتخاب کنید و یک موضوع را جستجو کنید. با رفتن به صفحه پروفایل آن و ضربه زدن روی “Follow” می توانید به یک کلاب بپیوندید. پس از انجام این کار، هر زمان که مدیران آن اتاق را راه اندازی کنند، به شما اطلاع داده می شود.

دیگر علاقه ای به کلابی که به آن پیوسته اید ندارید ؟ برای ترک آن ، فقط به صفحه مورد نظر بروید و روی دکمه “Following” ضربه بزنید. با این کار صفحه مورد نظر از لیست فالویینگ شما حذف می‌شود و دکمه مورد نظر به حالت “Follow” باز می گردد.

7. یک Club راه اندازی کنید

هنگامی که میزبان سه بحث یا اتاق هستید، می توانید درخواست یک کلاب برای خودتان بدهید. برای این کار به پروفایل خود می روید و روی چرخ دنده در گوشه بالا سمت راست ضربه می زنید تا به تنظیمات وارد شوید. از صفحه تنظیمات ، روی صفحه سوالات متداول Clubhouse یا این پیوند Clubhouse Knowledge Center کلیک کنید. در اینجا قوانین و دستورالعمل های اپلیکیشن و همچنین لینک کلاب خود را پیدا خواهید کرد. وقتی Club شما تایید شد، نوتیفیکیشنی را مشاهده خواهید کرد و توانایی ویرایش پروفایل و راه اندازی اتاق از طرف آن کلاب را خواهید داشت.

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که تیم کلاب هاوس به صورت دستی درخواست های Club را تأیید می کند. به دلیل محبوبیت کلاب ها، این شرکت در حال حاضر فقط به هر کاربر اجازه داشتن یک کلاب را می دهد. این بدان معناست که شما باید در مورد کلابی که متقاضی آن هستید مطمئن باشید زیرا ممکن است در آینده تنها کلابی باشد که مدیریت خواهید کرد.

8. وارد یکی از room ها شوید

وقتی می خواهید یک اتاق یا اتاق های گفتگوی صوتی را ببینید، به آن بپیوندید (یا “drop-in”را روشن کنید) ، فقط کافی است روی آن ضربه بزنید تا گوش دادن را شروع کنید. با ورود به یک اتاق، به عنوان شنونده به طور خودکار بی صدا خواهید شد. بلندگوها و سخنرانان اتاق را نیز در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. ناظران یا سخنرانان اتاق مورد نظر در بخشی با عنوان “the stage” نمایش داده می‌شوند.

در زیر ” stage”، شرکت کنندگانی را مشاهده می‌کنید که سخنرانان تحت عنوان “توسط سخنرانان دنبال می شوند” و لیستی از شرکت کنندگان عمومی تحت “دیگران در اتاق” وجود دارد. همه حاضرانی که روی استیج نیستند بی صدا اند و نمی توانند صحبت کنند مگر اینکه به استیج آورده شوند.

اگر ایموجی (🎉) را در تصویر کسی مشاهده کنید، به این معنی است که به تازگی وارد Clubhouse شده اند.

9. درخواست صحبت کردن

می خواهید صحبت کنید؟ نماد دست را در سمت راست پایین فشار دهید تا به لیست درخواست اسپیکر اضافه شود.

وقتی دست خود را بالا می آورید ، ناظر از درخواست شما برای صحبت مطلع می شود و می تواند شما را بی صدا کند یا نادیده بگیرد. اگر یک ناظر شما را از حالت بی صدا خارج کند، نام و آیکون شما به مرحله سخنران در استیج منتقل می‌شود، سوال خود را بپرسید یا هر نکته ای که می‌خواهید اضافه کنید را بیان کنید. اما از این که میکروفون را مدام در انحصار خود قرار دهید خودداری کنید، به دیگران فرصت دهید تا صحبت کنند و هر قانونی که توسط مجری ها تنظیم شده را رعایت کنید. این به شما کمک می کند تا آنجا که ممکن است به عنوان یک سخنران یا اسپیکر در استیج بمانید.

وقتی وارد اتاق می شوید و دست خود را بالا می آورید ، به خاطر داشته باشید که صدها کاربر دیگر نیز ممکن است درخواست صحبت کنند. اگر مورد بی توجهی قرار گرفتید ، آزرده خاطر نشوید!

10. دوستان را به اتاق ادد کنید

عاشق اتاقی هستید که به آن گوش می دهید و دوست دارید دوستانتان نیز بحث را بشنوند؟ برای انتخاب و اضافه کردن فالورز، دکمه “+” را در navigation پایین اتاق فشار دهید.

11. ترک کردن یک گفتگو

به دلیل نحوه ساخت Clubhouse ، اتاق ها می‌توانند ساعت ها یا حتی چند روز ادامه داشته باشند، بنابراین ترک کردن اتاق قبل از تمام شدن بحث، کاری نیست که به خاطر آن احساس خجالت داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی “Leave” ضربه بزنید. اگر می خواهید بدون خاموش کردن صدا ، کمی بیشتر در برنامه گشت و گذار کنید ، می توانید روی “All rooms” بزنید تا بتوانید از صفحه های دیگر هم استفاده کنید. اگر روی بحث دیگری کلیک کنید، به طور خودکار از اتاق قبلی شده خارج می شوید، در واقع نمی‌توانید دو بحث را هم زمان بشنوید.

12. اتاقهای آینده را ببینید

اکنون فرصت گوش دادن به یک اتاق را ندارید، اما می خواهید بعدا در اکسپلور کلاب هاوس چرخی بزنید؟ برای دیدن پیشنهادات اتاق های آینده روی نماد تقویم ضربه بزنید.

اگر اتاقی را مشاهده کردید که به آن علاقه دارید، روی نماد نوتیفیکیشن آن ضربه بزنید تا با شروع گفتگو با نوتیفیکیشن به شما اطلاع داده شود.

13. دوستان را دعوت کنید

احتمال دارد پس از ورود و ثبت در Clubhouse، فقط یکی دوتا دعوت نامه دریافت کنید و با گذشت زمان این دعوتنامه ها بیشتر شود. اگر در کانتکت لیست خود کسی را دارید که دوست دارد وارد Clubhouse شود ، روی آیکن که به نظر می رسد دعوت نامه ای باز است برای جستجو و دعوت از لیست مخاطبین خود ضربه بزنید.

هنگامی که شخصی را دعوت کردید، باید پیامی با دستور العمل های نحوه عضویت دریافت کند (همان پیامی را که در مرحله 1 این لیست به آن اشاره کردیم). علاوه بر این، در پروفایلشان به آن ها اطلاع داده میشود که شما آن ها را برای پیوستن به کلاب هاوس معرفی کرده اید و می تواند به دوستان یا فالووران آن ها کمک کند شما را پیدا کنند.

جمع بندی:

همانطور که دیدیم، کلاب هاوس یک شبکه ی اجتماعی جدید است که امکان برقراری ارتباط فقط از طریق صدا و گفت گو را به کاربرانش می‌دهد. برای عضویت در این شبکه علاوه بر یک شماره موبایل معتبر به دعوتنامه از سمت یکی از کاربرانی که از قبل در این برنامه اکانت دارند نیاز دارید. این برنامه پس از چندین ماه انتظار بالاخره نسخه اندروید خود را در تاریخ 19 اردیبهشت 1400 به بازار عرضه کرد و امروز در دسترس تمامی کاربران اندروید و آی او اس قرار دارد.

‫با توجه به اینکه امکان عضویت فقط از راه دعوت اتفاق می‌افتد و قابلیت هر کاربر برای دعوت محدود است، بازار سیاه فروش دعوتنامه Clubhouse به راه افتاده و در برخی از سایت‌ها شاهد قیمت‌های بالایی برای این دعوتنامه‌ها هستیم و کلاهبرداران با سوء‌استفاده از ویژگی این اپلیکیشن لینک‌های جعلی دعوتنامه‌های اتاق گفت‌وگو را می‌فروشند و کاربر پس از خرید و واریز وجه، متوجه می‌شود که لینک جعلی بوده و نمی‌تواند وارد تاق مورد نظر شود. بنابراین توجه داشته باشید که هیچ منبع رسمی برای فروش لینک دعوتنامه‌های Clubhouse وجود ندارد و فریب کلاهبردارانی که اقدام به فروش این دعوتنامه‌ها می‌کنند را نخورید.‬‬‬

سوالات متداول:

کلاب هاوس چیست؟

یک از شبکه های اجتماعی جدید که کاربران تنها از طریق گفتگو و صدا می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

ثبت نام در کلاب هاوس به چه صورت است؟

برای ثبت نام در این اپلیکیشن به شماره همراه متعلق به شما و دریافت دعوتنامه از سمت یکی از کابرانی که از قبل در برنامه ثبت نام کرده است دارید.

Clubhouse برای اندروید هم نسخه ای ارائه داده است؟

بله، در تاریخ 19 اردیبهشت 1400 بالاخره نسخه اندروید این اپلیکیشن منتشر شد و از طریق گوگل پلی در دسترس کاربران اندروید قرار گرفت.

چرا کلاب هاوس اینقدر محبوب شده است؟

از آنجایی که این فرصت نادر را در اختیار کاربران قرار داده تا از طریق اینترنت آزادی بیان و بحث در مورد موضوعات ممنوع را مطرح کنند.

علامت فشفشه در پروفایل Club House چه معنایی دارد؟

این علامت نشانه تازه وارد بودن کاربر است که تا 7 روز فقط اجازه دارد راه اندازی روم (اتاق) و شرکت در روم‌های دیگر را داریم و امکان راه اندازی کلاب وجود ندارد.