در ابتدا قصد داریم قبل از اینکه راجع به مفهوم Doorway Page صحبت کنیم به طور جداگانه لغات آن را بررسی کنیم. بدون شک میدانید که کلمه Door در زبان فارسی به معنای درب، دروازه و ورودی می‌باشد و کلمه Way نیز به معنای مسیر و راه است. بنابراین طبق توضیحات داده شده به طور کلی کلمه Doorway به معنای راه ورودی یا مسیر ورودی می‌باشد ولی از آنجایی که موضوع بحث ما به سئو و صفحات وب مربوط میشود به این واژه صفحات ورود یا صفحات درگاه گفته میشود.

در ادامه باید بگوییم صفحات ورود یا Doorway Page در واقع یکی از روش های سئو کلاه سیاه به حساب می آید که نحوه کار آن به اینگونه است که کارشناس سئو با ساختن یک صفحه کاملا بی ارزش و فاقد محتوای مفید اما با نوشتن کلمات کلیدی زیاد در آن قصد فریب بازدیدکنندگان را دارد. اما جالب است بدانید هنگامی که کاربران به این صفحه وارد میشوند بلافاصله به یک صفحه دیگر منتقل میشوند که طبیعتاً چنین صفحاتی برای کاربر آزار دهنده و بی فایده هستند. قطعا تا به حال شما هم به این صفحات بی ارزش مواجه شده اید.

فهرست عناوین

  • هدف استفاده از صفحات درگاه چیست؟
  • ویژگی های Doorway Pages
  • روش های شناخت doorway page
  • روش های در امان ماندن سایت از پنالتی Doorway گوگل

هدف استفاده از صفحات درگاه چیست؟

در واقع هدف استفاده از این روش افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک سایت می‌باشد اما به دلیل اینکه قصد فریب کاربران را دارند و از تکنیک های Black Hat سئو است از طرف موتور جستجو گوگل به شدت جریمه خواهند شد. در حقیقت Google سیاست هایی را اعمال کرده که این صفحات خسته کننده و بی ارزش از نتایج حذف شوند تا کاربران مجبور نشوند ناخواسته وارد این صفحات شوند.
این صفحات درگاه از جمله صفحات یکسان و چندگانه ای هستند که هدف از ایجاد آن ها کلمات کلیدی یکسان و مجموعه ای از کلمات کلیدی مختلف است.

به طور کلی هدف از ایجاد صفحات Doorway مشخص کردن یک سری عبارات کلیدی خاص می‌باشد که بدون توجه به ارزش واقعی کلمات و همچنین تجربه کاربری ایجاد می‌شوند. صفحات ورودی یا Doorway pages مانند صفحات لندینگ سایت هستند تنها با این تفاوت که در آن ها محتواهای کم ارزش قرار میگیرد که به جای اینکه به کاربران کمک کنند، تمرکزشان فقط ضربه زدن به ربات های گوگل می‌باشد. البته صفحات هدفی که در این گونه صفحات قرار میگیرند در برخی مواقع میتواند هم برای کاربران و هم برای صاحبان کسب و کار مفید و سودآور باشد. شاید برایتان جالب باشد شما میتوانید به جای اینکه با استفاده از بازاریابی تلفنی محصولات خود را به فروش برسانید با استفاده از صفحات هدفی که در صفحات Doorway قرار میدهید اجناس خود را بفروشید.

ویژگی های Doorway Pages

  • این صفحات در منوی سایت یا Website Navigation یا در هر جای دیگر وب سایت قابل دسترس نیست.
  • به طور کلی آن ها ساختار منظمی ندارند.
  • آن ها سریعا کاربران را به صفحات لندینگ منتقل میکنند.
  • در این صفحات از انواع روش های اسپم و پنهان کردن محتوا استفاده میشود.
  • در حقیقت صفحات درگاه هیچ گونه ارزش و سودی ندارند.
  • این صفحات در چند دامنه مختلف ایجاد می‌شوند.

اما به احتمال خیلی زیاد برای شما سوال پیش آمده که بر چه اساسی میتوان سودها و ویژگی های مخرب آن را از هم تفکیک کرد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم بین صفحاتی که تنها با هدف رتبه گرفتن و صفحاتی که تنها برای تجربه کاربری در نظر گرفته شده اند‌ میتوان یک خط مجزا کشید و آن ها را از هم تفکیک کرد.

اما در اینجا ما از شما می‌پرسیم که کارشناسان سئو صفحات یک سایت را تنها برای کاربران و با هدف تجربه کاربری بهتر ایجاد میکنند یا فقط برای بالا بردن و رتبه گرفتن سایت صفحات را ایجاد میکنند؟
همانطور که میدانید بیشتر افرادی که در زمینه سئو سایت تخصص دارند با اهداف زیر یک سایت را بهینه میکنند.

  • جستجو و پیدا کردن کلمات کلیدی با ارزش و پر ترافیک
  • ایجاد صفحات مختلف و بهینه کردن آن ها برای گرفتن رتبه بالا در گوگل
  • افزایش ترافیک سایت
  • بهره گیری از تکنیک های مختلف برای جذب کاربران با هدف بالا بردن Rank سایت

از نظر تیم کارشناسان سئو آی وحید ایجاد چند صفحه با موقعیت مکانی متفاوت به کسی آسیب نمیزند. در ادامه مثالی از بالا بردن رتبه سایت از طریق Doorway Page در اختیارتان قرار میدهیم.
اکثر مسائل در ارتباط با صفحات درگاه میتواند ارائه خدمات یک کسب و کار در شهرها و موقعیت های مکانی مختلف باشد. در ادامه با ارائه یک مثال بهتر مفهوم صفحات ورودی در یک کسب و کار را توضیح خواهیم داد.
تصور کنید دو صفحه در وب مشاهده میکنید که هر دوی آن ها درای یک هدف هستند به عنوان مثال محصولات یکسان یا خدمات کاملا مشابهی را ارائه میدهند مانند اجاره دادن منزل یا اتومبیل. اما یکی از آن ها برای شهر لس آنجلس و یکی دیگر نیویورک آمریکا میباشد. یعنی یک صفحه در 2 موقعیت مکانی مختلف.
برای اینکه مطمئن شوید این 2 صفحه یکسان هستند یا خیر میتوانید از دو ابزار Copyleaks یا Copyscape استفاده نمایید. این دو ابزار برای تشخیص صفحات ورودی موثر هستند یا به عبارتی ابزارهای Doorway Checker محسوب میشوند.

روش های شناخت Doorway page

  • در صورتی که نمی‌دانید برای روی هاست خود صفحه Doorway دارید یا خیر، میتوانید از روش هایی که گوگل ارائه داده استفاده نمایید تا متوجه شوید این صفحات توسط افراد دیگر برای سایت شما ایجاد میشود یا خیر. بنابراین هر مدیر سایتی باید روش های تشخیص صفحات درگاه را جدی بگیرد.
  • توجه داشته باشید اگر هدف از ایجاد یک صفحه رتبه گرفتن با کلمه کلیدی خاصی باشد و یا هدف از ایجاد آن افزایش ترافیک بیشتر باشد بدون شک چنین صفحاتی در دسته صفحات Doorway می باشد.
  • در صورتی که یک صفحه با هدف جستجوی عبارات عمومی ایجاد شده باشد اما محتوای آن صفحه دارای عبارات کلیدی خاصی باشد که هیچ ربطی به صفحه مورد نظر نداشته باشد، به احتمال خیلی زیاد در دسته Doorway Page قرار دارد.
  • در صورتی که صفحه ای در یک سایت پیدا کردید که دارای مجموعه ای از اطلاعاتی بود که می‌توانست آن ها را در صفحات دیگر سایت مشاهده کرد از جمله موقعیت مکانی، شرح محصولات و اجناس و مواردی از این قبیل شک نکنید که Doorway است.
  • در صورتی که هدف از ایجاد صفحه ای افزایش ترافیک یا کاهش ترافیک از رقبا بدون استفاده از محتوای مفید و کاربر پسند باشد قطعا یک صفحه درگاه می‌باشد.

روش های در امان ماندن سایت از پنالتی Doorway گوگل

اما اگر میخواهید برای یک سایت کمپین Doorway Page ایجاد نمایید در ادامه به روش هایی اشاره میکنیم که موجب میشود از پنالتی گوگل در امان باشید.

1. حذف صفحات خالی در سایت

در صورتی که در سایت خود صفحات خالی دارید حتما آن ها را حذف کنید زیرا این صفحات برای موتور جستجو گوگل حکم صفحات Doorway را دارند و برای سایت بسیار مخرب هستند. سعی کنید صفحاتی با محتوای با ارزش ایجاد نمایید نه یک صفحه با محتوای کم ارزش و یا خالی. بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما در زمانیکه یک محتوا را تولید میکنید این سوالات را از خود بپرسید که آیا محتوا نوشته شده کیفیت بالایی دارد؟ آیا میتواند کاربران را در مسیر رسیدن به اهدافشان کمک کند؟

2. بررسی Site Navigation

این روش بیشتر بر روی طراحی سایت تمرکز دارد. بنابراین حتما بر روی منو سایت و ساختار ظاهری آن دقت بیشتری به خرج دهید. یکی از تکنیک هایی که میتوانید تشخیص دهید صفحه مورد نظر doorway است، پیدا نکردن آن با چرخیدن در سایت میباشد. در صورتی که یک صفحه دارید که نمیتوانید آن را در سایت پیدا کنید و یا از طریق منو قابل دسترس نیست باید آن را حتما در منوی سایت و یا در یک مسیری که کاربر بتواند به آن دسترسی داشته باشد قرار دهید.

3. توجه به صفحاتی که در آن ها کاربران محتوا ایجاد میکنند

اگر دقت کنید میبینید که برخی صفحات هستند که محتوای آن ها معمولا توسط مشتریان و کاربران ایجاد میشود این گونه صفحات موجب میشود رتبه سایت کاهش پیدا کند. آن ها صفحاتی مانند محصولات و یا گالری میباشد که برای بازنویسی آن از مشتریان کمک گرفته میشود. بنابراین اگر در سایت خود دارای چنین صفحاتی هستید حتما از کیفیت محتوای آن مطمئن شوید. پس اگر در سایت خود دارای صفحه ای هستید که از آن استفاده چندانی نمیشود بهتر است با آن را با محتوای با کیفیت و مفید تکمیل نمایید و یا به طور کلی آن را از سایت حذف کنید چرا که موجب میشود دچار جریمه گوگل شوید.

4.عدم تولید محتوای تکراری

شاید هدف اصلی الگوریتم های گوگل حذف محتوای تکراری و Duplicate Content نباشد، اما باید واقع بین بود که همین محتواهای تکراری موجب آسیب به سایت میشود. پس برای اینکه از جریمه شدن و پنالتی گوگل جلوگیری کنید به هیچ وجه محتوای تکراری منتشر نکنید و صفحاتی که دارای محتوای یکسان هستند را حذف کنید و مطمئن شوید هیچ صفحه تکراری در سایت وجود ندارد.

5. وجود دامنه ای تکراری

در واقع دامنه های متفاوت از جمله بزرگترین موارد Doorway Page محسوب میشوند. در صورتی که دارای چند دامنه هستید که قصد دارید همه آن ها را بهینه و سئو کنید. مطمئن شوید محتوای آن ها و موضوعاتی که قرار میدهید یکسان نباشد.

6. عدم تغییر مسیر و یا پنهان کردن صفحات

باید بگوییم که این یک روش اسپم است که برای کاربر سودی ندارد. با توجه به اینکه گوگل همه نتایج مربوط با هدف کاربران را در اختیارشان قرار میدهد، طبیعتا Cloak یا همان تغییر مسیر صفحات که در سایه انجام میشود ، احتمال پنالتی شدن را برای یک سایت بالا میبرد.

در آخر باید بگوییم در حال حاضر روش های بسیار زیادی برای بالا بردن رتبه سایت وجود دارد اما از بین همه آن ها Doorway Pages ها مخرب تر و برای کاربر خسته کننده تر هستند. اکثر این صفحات در یک لباس مبدل مثل یک صفحه در سایت یا به طور دامنه های جداگانه در سایت نمایش داده میشوند. موارد گفته شده میتواند برای گوگل نیز مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال زمانی که کاربران با سرچ یک کلمه کلیدی در گوگل با نتایجی مواجه میشوند که همه آن ها به یک دامنه خاص مربوط میشود قطعا برای کاربر تجربه خوبی نخواهد بود زیرا به نتیجه دلخواه خود نرسیده است.

جمع بندی

در این مقاله به طور مفصل توضیح دادیم که Doorway Pages چیست؟ و در مورد دلایل مخرب بودن و هدف استفاده از آن صحبت کردیم. بعد از آن ویژگی های این صفحات را بیان کردیم. در بخش بعدی در رابطه با راه های شناخت آن ها از صفحات لندینگ و با ارزش نیز توضیحاتی را در اختیارتان قرار دادیم. سپس راه های محافظت از پنالتی گوگل به دلیل ایجاد صفحات Doorway را بیان کردیم. امیدوارم توانسته باشیم با مطالعه این مطلب به سوالات شما در مورد صفحات ورودی به طور کامل پاسخ داده باشیم.