اینستاگرام مانند هر شبکه اجتماعی دیگر برای کاربران خود احترام زیادی قائل است و از همین رو با یک سری از فعالیت ها ممکن است مشکل شادوبن اینستاگرام را برای آن دسته از کاربرانی که از قوانین پیروی نمی کنند به وجود آورد. اگر بگوییم که عاشقانه آن ها را دوست دارد، اغراق نکرده ایم. حالا اگر شما در پیج خودتان به هر دلیلی دست به کارهایی بزنید که این شبکه اجتماعی فکر کند، هرج و مرجی اتفاق خواهد افتاد و برای کاربرانش ایجاد مزاحمت خواهد کرد، بیکار نخواهد نشست. به همین دلیل تلاشش را می کند که چشم کاربرش به شما نیفتد. شادوبن اینستاگرم یا شدوبن یکی از مهم ترین و جدی ترین اقداماتی است که این شبکه اجتماعی برای کوتاه کردن دست شما از دامن کاربران انجام می دهد تا امنیت فضای خود را حفظ کند. جالب اینجاست که در بسیاری از مواقع حتی روح شما هم از شادوبن شدن خبردار نمی شود. فقط تعداد بازدیدها، لایک ها و کامنت های پیج شما به صورت ناگهانی افت می کند. همین!

اگر شما هم با مشکل Shadowban اینستاگرام دست و پنجه نرم می کنید و یا حتی می ترسید که روزی مورد خشم این شبکه اجتماعی قرار بگیرید و به نوعی می خواهید پیشگیری کنید با ما در این مقاله همراه باشید و سیر تا پیاز این مشکل و ترفندهایی که برای حل مشکل شادوبن وجود دارد را در این مقاله بخوانید. اگر هم حوصله خواندن این مقاله را ندارید و دلتان می خواهد مدیریت پیج اینستاگرام خود را با خیالی آسوده به دست کاردان آن بسپارید، می توانید با کارشناسان مدیریت پیج اینستاگرام آی وحید در تماس باشید.

فهرست عناوین :

  • شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه شما را جریمه می کند؟
  • آیا پیج من هم به Shadowban دچار است؟
  • در چه صورتی یک پیج با مشکل شادوبن اینستاگرام روبرو خواهد شد؟
  • 5 ترفند برای حل مشکل شادوبن اینستاگرام

شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه شما را جریمه می کند؟

شادوبن یکی از راهکارهای امنیتی است که اینستاگرام برای حفظ آرامش فضای خود از آن استفاده می کند تا کاربرانش با کمترین مشکل ساعت ها وقت خود را در این شبکه اجتماعی بگذارنند و لذت ببرند. اگر این شبکه اجتماعی محبوب احساس کند که یکی از پیج ها و صفحات به سراغ ترفندهایی غیرقانونی برای جذب مخاطب رفته است، با الگوریتم های خود محدودیت هایی را برای کاربر ایجاد میکند.

برا اساس این محدودیت ها صفحه مورد نظر تا مدت زمان مشخصی در قسمت اکسپلور نمایش داده نمی شود. البته جریمه این شبکه اجتماعی به اینجا ختم نمی شود، بلکه این پیج با سرچ هشتگ ها نیز نمایش داده نمی شود و به این ترتیب حتی از طریق جستجوی هشتگ ها نیز نمیتواند مخاطبان و کاربران جدید جذب کند.

این دو جریمه و ایجاد مشکل شادوبن اینستاگرام برای پیج، بسیار گران تمام می شود. چرا که بسیاری افراد روزانه از طریق اکسپلور و یا جستجوی هشتگ های مورد نظر خود به پیج های مختلفی سر می زنند و اگر این امکان برای صفحه موردنظر محدود شده باشد با افت زیاد بازدید مواجه خواهد شد. در واقع شما می توانید فقط با کاربرانی که از قبل پیج را فالو کرده بودند در ارتباط باشید و هیچ راهی برای جذب مخاطب جدید و افزایش فالوور نخواهید داشت. این موضوع وقتی می تواند ناراحت کننده تر باشد، که پیج موردنظر یک صفحه بیزینسی باشد و به دلیل این محدودیت استراتژی محتوایی با شکست مواجه شود و در نتیجه کاهش فروش زیادی را تجربه کند.

جالب اینجاست که Instagram قبل و بعد از اعمال این جریمه و محدودیت هیچ اخطاری را برای شما ارسال نمی کند و بسیاری از افراد تا مدت ها متوجه نخواهند شد که مورد خشم این شبکه اجتماعی قرار گرفته اند. چه بسا که در این مدت زمان از ادامه فعالیت خود ناامید می شوند و پیج خود را بدون رسیدن به نتیجه رها می کنند.

آیا پیج من هم به Shadowban دچار است؟

اگر به آمار بازدید، لایک ها و تعاملات کاربران خود مشکوک هستید، برای اطمینان از شادوبن شدن خود می توانید از هشتگ ها استفاده کنید. برای پست جدید خود دو یا نهایتاً سه هشتگ معمولی تعریف کنید و سپس از چندین نفر بخواهید که هشتگ های شما را سرچ کنند. در صورتی که پست شما توسط هیچ کدام از این افراد پیدا نشد، می توانید از جریمه شدن خود مطمئن شوید. البته در نظر داشته باشید که هشتگ های انتخاب شده نباید پربازدید باشند، چرا که در این صورت این راهکار با خطا مواجه خواهد شد.

سایت های زیادی نیز وجود دارند که می توانند وضعیت شادوبن صفحه شما را بررسی کنند. اما بهتر است که به این سایت ها زیاد اعتماد نکنید. چرا که در اغلب موارد این سایت ها به اطلاعات دسترسی کافی ندارند. در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که تنها مشاهده نشدن پست شما در اکسپلور دلیل کافی برای شادوبن شدن پیج نیست.

اما در چه صورتی یک پیج با مشکل شادوبن اینستاگرام روبرو خواهد شد؟

شبکه های اجتماعی چون instagram مانند یک شهر پر از رفت و آمد هستند که باید برای خود قوانینی وضع نمایند، تا در صورتی که کسی از این قوانین سرپیچی کرد و برای سایر شهروندان ایجاد مشکل کرد، بلافاصله به او اخطار دهند و از ایجاد هرج و مرج در این محیط جلوگیری نمایند. الگوریتم های اینستاگرام هم دقیقا چنین وظیفه ای را دارند و در صورتی که کاربری از قوانین آن پیروی نکرد آن را جریمه میکند.

در instagram اگر شما فعالیت های زیر را انجام دهید، به زودی کارت زرد را از این شبکه اجتماعی دریافت خواهید کرد و در صورت تکرار حتی ممکن است برای همیشه اخراج شوید و حساب کاربری تان غیرفعال شود.

1. پشت سر هم فالو و آنفالو کنید

یکی از خط قرمزهای instagram که اتفاقاً روی آن بسیار حساس است، بنابراین اگر پیجی دارید و آستین همت بالا زده اید که با فالو کردن افراد و گرفتن بک فالو از آن ها، تعداد فالوورهای خود را در مدت زمان کوتاهی افزایش دهید، سخت در اشتباهید.

مطابق با قوانین این شبکه اجتماعی شما نمی توانید بیش از 7500 نفر را دنبال کنید. این قانون کاملاً منطقی است چرا که هیچ کاربری نمی تواند حتی با این تعداد نیز تعاملات مستمر برقرار کند. instagram این محدودیت را قائل می شود تا شما از همان تعداد کاربری که فالو کردید، لذت کافی را ببرید و خود را بیش از این در دنیای وسیع این شبکه اجتماعی غرق نکنید.

به علاوه این محدودیت از مشکل شادوبن اینستاگرام نیز جلوگیری می کند و بلافاصله بعد از اینکه هفت هزار و پانصدمین نفر را فالو کردید برای شما پیام اخطاری صادر می شود که اجازه ندارید کاربر جدیدی را به لیست خود اضافه کنید؛ مگر اینکه دست از دنبال کردن تعدادی از کاربران قدیمی خود بردارید.

علاوه بر موارد بالا شواهدی در دست است که نشان می دهد این شبکه اجتماعی برای فالو کردن، محدودیت های دیگری نیز قائل شده است. اگرچه تا به حال ثابت نشده، اما برخی معتقدند که این شبکه اجتماعی برای تعداد فالو کردن کاربران در مدت زمان مشخص نیز الگوریتم هایی وضع کرده و مطابق با آن ها در صورتی که پیجی بیش از 30 نفر در ساعت و بیش از 800 نفر در روز را دنبال کند با خطر شادوبن روبرو خواهد شد. پس اگر دست به دامن ربات ها برای مدیریت و افزایش فالوور خود شده اید باید انتظار مواجه شدن با خشم این شبکه اجتماعی را داشته باشید.

2. در استفاده از هشتگ دست و دلبازی کنید

به احتمال زیاد تاکنون در مورد هشتگ ها و نقش های مهمی که در رشد صفحه شما دارد چیزهایی شنیده اید. در instagram بسیاری از افراد برای رسیدن به پست و محتواهای موردنظر خود از طریق جستجو هشتگ ها اقدام می کنند و اگر شما به درستی از این ابزار استفاده کرده باشید، ممکن است پست های شما را دیده و در صورتی که مورد پسندشان واقع شد، حتی پیج تان را فالو کنند. به این ترتیب شما با استفاده درست از هشتگ ها می توانید شانس بیشتری برای دیده شدن پیدا کنید.

اما این ابزار مانند یک تیغ دو لبه عمل می کند و در صورتی که برای استفاده از آن زیاده روی کنید و برای هر پست خود بیش از 30 هشتگ مرتبط و یا غیرمرتبط قرار دهید، احتمال اینکه از طرف الگوریتم های هوشمند این شبکه اجتماعی کارت زرد دریافت کنید بسیار زیاد است. پس سعی کنید که برای استفاده از این ابزار هوشمندانه و هدفمند عمل کرده و کیفیت را فدای کمیت نکنید. هم چنین از تعریف هشتگ های توهین آمیز، نامناسب، خارج از عرف و ممنوع شده بپرهیزید.

3. بی وقفه لایک کنید و کامنت بگذارید

اینستاگرام از ربات ها متنفر است و اگر فعالیت های شما کوچک ترین شباهتی به رفتار یک ربات داشته باشد، به سرعت زیر ذره بین رفته و مرتباً توسط این شبکه اجتماعی اخطار دریافت خواهید کرد. ربات ها می توانند پشت سرهم و به صورت خودکار پست های بسیاری را لایک کرده و کامنت های مشابه ای را نیز در همه پست ها ارسال کنند. به همین دلیل الگوریتم های این شبکه اجتماعی به گونه ای تنظیم شده اند که اگر شما در روز بیش از 350 پست را لایک کنید و یا در همین مدت بیش از 100 کامنت بگذارید؛ حتماً با مشکل Shadowban instagram روبرو شوید. مدت زمان این محدودیت در اولین باری که از قوانین تخطی می کنید، حداقل 24 ساعت است و با هر بار تکرار، زمان به زندان افتادن پیج شما نیز طولانی تر خواهد شد.

پشت این قانون نیز دلایلی منطقی و توجیه پذیر قرار دارد. برای مثال اگر شما بخواهید 350 پست را در یک روز فالو کنید، باید در تمام 24 ساعت هر ده ثانیه یکبار برای یک پست قلب بفرستید که مسلماً انجام چنین عملی خارج از توان یک انسان است و واقعاً هوش مصنوعی این شبکه اجتماعی حق دارد که مشکوک شده و شما را یک ربات برنامه ریزی شده بداند.

کامنت گذاشتن بیش از حد، ارسال کامنت های مشابه برای پست ها و هم چنین منشن کردن بیش از 5 نفر در هر کامنت هم از مواردی هستند که این شبکه اجتماعی برای آن ها کارت زرد صادر می کند. پس در انجام هر کدام از این موارد هوشیار باشید تا مورد غضب قرار نگیرید.

4. دایرکت روی روزانه داشته باشید

بهتر است در طول روز در دایرکت پاسخگویی زیادی نداشته باشید و به بیش از 15 نفر پیام ارسال نکنید. instagram بر روی اینکه شما قصد مزاحمت برای کاربرانش داشته باشید و یا تبلیغات و اسپمی به دایرکت آن ها ارسال کنید، به شدت حساس است. اگر نیاز به ارسال پیغام به افراد زیادی دارید، از ارسال گروهی پیام استفاده کنید. در ضمن حتماً دقت داشته باشید که تعداد کاراکترهایی که در پیام های گروهی خود وارد می کنید، بیش از 500 کاراکتر نباشند.

5. تمام دوستان و آشنایان خود را تگ کنید

یکی دیگر از مواردی که مورد پسند این شبکه اجتماعی واقع نمی شود، تگ کردن افراد زیاد است. اگر شما هم در هنگام پست کردن محتوای خود و یا ارسال استوری ها تعداد افراد زیادی را تگ می کنید، حتما منتظر روبرو شدن با مشکل شادوبن اینستاگرام باشید. سعی کنید برای هر پست خود بیش از 20 نفر و برای هر استوری خود بیش از 10 نفر را تگ نکنید. همین طور فکر دور زدن الگوریتم های هوشمند این شبکه اجتماعی را نیز از سر خود بیرون کرده و در داخل کپشن پست هم از منشن کردن بیش از حد افراد خودداری کنید.

6. برای ریپورت شدن توسط کاربران تلاش کنید

گفتیم که این شبکه اجتماعی علاقه زیادی به کاربران خود دارد و برای همین مهم ترین اولویت هوش مصنوعی خود را تأمین امنیت و آرامش آن ها قرار داده است. پس از انجام کارهایی که افراد را ناراحت کرده و آن ها را وادار می کند که شما را ریپورت کنند، جداً بپرهیزید. چرا که حل مشکل شادوبن اینستاگرام که از ریپورت شدن مکرر شما ایجاد شده، نیازمند زمان زیادی خواهد بود.

7. مدیریت پیج خود را به ربات ها بسپارید

مدیریت پیج کار آسانی نیست در واقع رشد و رسیدن به نتیجه در این شبکه اجتماعی نیازمند صبر و پیگیری های زیادی است که گاهی ممکن است از حوصله شما خارج شود. این امر کاملاً طبیعی ست و مطمئن باشید برای همه کسانی که مثل شما پیج کاری دارند، اتفاق خواهد افتاد.

اما این ها دلیل نمی شود که به سراغ ربات ها بروید. شاید ربات ها این توان را داشته باشند که به صورت مرتب پست منتشر کنند اما از آن جایی که محتوای تولید شده توسط آن ها کیفیت لازم را ندارد، نه تنها به سود صفحه شما نخواهد بود، بلکه نارضایتی کاربران تان را به دنبال خواهد داشت.

از طرفی، مطمئن باشید که instagram باهوش تر از آن است که بتوانید با ربات رشد کنید و او متوجه شما نشود. پس به جای دست به دامن ربات ها شدن، به سراغ روش های اصولی بروید و اگر حوصله این کار را ندارید مدیریت حرفه ای پیچ اینستاگرام خود را به متخصصان این حوزه مانند شرکت آی وحید بسپارید.

8. آی پی های مختلف را تست کنید

یکی دیگر از قوانین ممنوعه که توسط شبکه اجتماعی instagram وضع شده، استفاده از آی پی های مختلف است.قبل از وارد شدن به این شبکه حتما VPN خود را قطع کنید. چرا که پروکسی ها به صورت اتوماتیک آی پی دستگاه شما را تغییر می دهند تا شما بتوانید سیستم فیلترینگ را فریب داده و به شبکه های اجتماعی و یا سایت های فیلتر شده دسترسی پیدا کنید. همچنین از آنجایی که یکی از ترفندهای ربات ها، تغییر مرتب آی پی است اگر با پروکسی روشن وارد این شبکه اجتماعی شوید، احتمالاً با مشکل شادوبن اینستاگرام روبرو خواهید شد.

5 ترفند برای حل مشکل شادوبن اینستاگرام

راه های بالا برای جلوگیری از ابتلا به شادوبن به شما پیشنهاد شد. اما اگر کار از کار گذشته و شما دچار مشکل شادوبن شده اید برای رفع آن و خروج از این حالت می توانید ترفندهای زیر را به کار بگیرید:

1. وضعیت بیزینسی پیج خود را به شخصی تغییر دهید.

تجربه نشان داده که اگر پیج کاری خود را برای مدت زمان کوتاهی به یک پیج پرسونال تغییر وضعیت بدهید، این شبکه اجتماعی نسبت به شما خوش بین شده و شما را از شادوبن خارج می کند. البته تضمینی برای جواب دادن این ترفند وجود ندارد اما امتحان کردن آن ضرری نخواهد داشت.

2. فعالیت خود را متوقف کنید

با اینکه صبر کردن کار سختی است اما امیدواریم که با تنها با 2 تا 3 روز انجام ندادن هیچ گونه فعالیتی بتوانید به نتیجه برسید و از حالت شادوبن خارج شوید. منظورمان از هیچ فعالیتی منتشر نکردن پست، استوری، کامنت، لایک و حتی لاگین و ورود به حساب کاربری است. در این صورت می توانید به حل شدن مشکل شادوبن اینستاگرام خود خوش بین باشید.

3. غیرمستقیم طلب بخشش کنید

شما حتماً مرتکب اشتباهاتی شده اید که قهر این شبکه اجتماعی را به همراه داشته است. پس بالغانه رفتار کنید و با ارسال یک پیام به Instagram از او کمک بخواهید. برای این کار در داخل اپلیکیشن این شبکه اجتماعی ابتدا گزینه Profile را انتخاب کرده و سپس به Right Toolbar بروید. بعد از آن بر روی گزینه Setting کلیک کرده و وارد قسمت Report a Problem شوید. در Something Isn`t Work پیامی را وارد کنید و بدون هیچ اشاره ای به مشکل شادوبن، تنها دیده نشدن پست ها در اکسپلور و هشتگ ها را گزارش دهید.

4. دسترسی تمام ربات ها را غیرفعال کنید

اگر تابه حال از ربات برای مدیریت پیج خود استفاده می کردید، برای همیشه آن را به دست فراموشی بسپارید و دسترسی آن را غیرفعال کنید.

5. از حساب کاربری خود در تمام دستگاه ها خارج شوید

یکی دیگر از ترفندهایی که ممکن است به حل مشکل شادوبن در instagram کمک کند، این است که از تمامی حساب های کاربری خود خارج شوید. برای این کار می توانید از خود اپلیکیشن این شبکه اجتماعی استفاده کنید. به تنظیمات آن مراجعه کرده و سپس به قسمت Authorized Apps وارد شوید. در این قسمت می توانید تمام دستگاه هایی را که به حساب کاربری شما دسترسی دارند، مشاهده کنید. از تمامی آن ها خارج شوید و شانس خود را برای خروج از حالت شادوبن امتحان کنید.

جمع بندی

پیج شما در صورتی با مشکل شادوبن اینستاگرام روبرو خواهد شد که شما برای مدیریت آن دست به انجام فعالیت های غیرقانونی از نظر این شبکه اجتماعی بزنید. شاید شما هرگز متوجه این موضوع نشوید اما حتماً با کاهش بازدید و جذب فالوور روبرو خواهید شد. در این مقاله ضمن هشدار در مورد کارهایی که ممکن است شما را به این وضعیت دچار کند؛ به بیان 5 ترفند تجربی پرداختیم که می تواند هرچه زودتر پیج شما را آزاد کند. اما متأسفانه اثربخشی هیچکدام از این ترفندها تضمینی نیست.

در نظر داشته باشید که رشد یک شبه صفحه در این شبکه اجتماعی تقریباً غیر ممکن است و حتی با استفاده از ربات ها و دور زدن تمام قوانین باز هم شما نمی توانید از دید الگوریتم های هوشمند این شبکه پنهان شوید و در مدت زمان کوتاهی رشد بالایی را تجربه کنید. فراموش نکنید که این برای رسیدن به نتیجه باید صبور باشید و بهتر است که مدیریت صفحه خود را به شرکت های معتبری که خدمات اینستاگرام مارکتینگ را ارائه می‌ دهند، بسپارید.

سوالات متداول :

شادوبن اینستاگرام چه مشکلی برایمان به وجود می آورد؟

در صورتی که پیج شما به این وضعیت دچار شود، پست های شما وارد اکسپلور نخواهد شد و از طریق جستجوی هشتگ ها نیز پیدا نمی شود.

مدت زمان شادوبن بودن پیج چقدر است؟

این مورد به خطاهایی که از شما سر زده و پیجتان بستگی دارد، اما به صورت میانگین بین 2 تا 14 روز طول خواهد کشید.

چطور از وضعیت شادوبن خارج شویم؟

1- وضعیت پیج خود از کاری را به پرسنال یا شخصی تغییر دهید
2- 2 تا 3 روز به سراغ پیج خود نروید و هیچگونه فعالیتی در آن انجام ندهید.
3- هشتگ های نامناسب، ممنوع و نامرتبط را حذف کنید
4- به خود Instagram گزارش دهید.
5- از حساب کاربری خود در تمامی دستگاه ها خارج شوید.

برای شادوبن نشدن روزانه چه تعداد پستی را لایک کنیم؟

بهتر است حداکثر در هر روز بیش از 350 پست را لایک نکرده و همچنین بیش از 100 کامنت نگذارید.