بيشتر مردم از تلفن های همراه استفاده می كنند. بر اساس گزارشات اخیر، 87 درصد از کاربران گوشی های هوشمند به اینترنت دسترسی دارند و دو سوم از اين كاربران روزانه از تلفن همراه استفاده می کنند. امروزه كسب و كار ها نيز با استفاده از اين ابزار هوشمند اطلاعات کسب و کار خود را به راحتی در دسترس مشتریان قرار می دهند و می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

نکاتی در مورد بازاریابی تلفنی

امروزه بازاریابی موبایل بسیار کاربردی شده است و به دنیای بازاریابی غلبه پيدا كرده است و از زمانی كه آیفون در سال 2007 وارد بازار تلفن همراه شد، استفاده از دستگاه های هوشمند به يك ضرورت بدل شدند. همچنين با گسترش دستگاه های تلفن همراه، بازاریابی تلفنی نيز بسیار مهمتر ازقبل مورد توجه قرار گرفته است و این روند در آینده نیز افزایش می یابد به طوری كه در سال 2014، تعداد دستگاه های تلفن همراه به بیش از 7،7 میلیارد رسيده است.

به همین دلایل داشتن بازاریابی تلفنی جزء ضروريات هر كسب و كاری شده است و بايد در اولویت استراتژی های بازاریابی فعلی قرار گيرند.

شبکه های اجتماعی نیز روز به روز روندهای بازاریابی خود را با تكنولوژی تلفن های همراه مطابقت دادند به عنوان مثال Instagram به تازگی دکمه Call-to-action “Shop Now” را در حمایت از پست های محبوب، راه اندازی كرد و همچنین Pinterest گزینه ی “پین های قابل خرید” را به سایت خود اضافه كرد.

برخی از حقایق تلفن همراه

  • تحقیقات IDC نشان می دهد که 79 درصد از کاربران گوشی های هوشمند، تلفن خود را در هر ساعت از روز در بیداری و خواب در کنار خود قرار می دهند.
  • افراد به طور متوسط 195 دقیقه در روز را صرف تلفن هراه خود می کنند.

با دانستن این حقایق ساده، می توانيد برند خود را در نظر کاربران گوشی های هوشمند محبوب كنيد زيرا كه بيشتر افراد 7 الی 24 ساعته از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند، بنابراین ضروری است که کسب و کار خودتان را با گوشی های هوشمند هماهنگ کنید.

در ادامه اين مطلب راه های بازاریابی از طريق دستگاه های تلفن همراه كه باعث تعامل بيشتر كسب و كار شما با مشتریان می شود را معرفی می كنيم.

1. ایمیل های خود را به موبایل انتقال دهيد

شما می توانید در مورد كسب و كار خود از بازاریابی ایمیل در دستگاه های تلفن همراه استفاده کنید، به اين ترتيب كه پیام موضوع ایمیل را کوتاه در نظر بگیرید و نام تجاری خود را در آخر متن دعوت نامه ی ايميل ذكر كنيد.

همچنين صفحه ایمیلی که می خواهید برای مشتریان بفرستید را ساده طراحی کنید و لینک آن را در سایت شرکت یا صفحه شبکه های اجتماعی خود قرار دهید، بنابراین خواننده به طور مختصر و مفيد می تواند اطلاعات بیشتری در مورد كسب و كار شما کسب کند.

طبق گفته HubSpot، موسس یک شرکت بازاریابی اینترنتی در کمبریج ماساچوست، چهل درصد از مشتریان از طریق گوشی های هوشمند جذب شده اند. بنابراين اگر شما سایت خود را برای کاربران تلفن همراه بهینه سازی نکنید، فرصت های فروش بيش تری را از دست خواهيد داد. همچنين باید اطلاعاتی در مورد ساعت ها و مکان هایی که افراد و مشتریان از تلفن های همراه خود استفاده می کنند، داشته باشید. تا به راحتی بتوانید به آنها دسترسی داشته باشيد.

2. از طریق پیام متنی و کد QR ثبت نام كنيد

مشتریانی که از طریق موبایل وارد وب سایت شما می شوند، به صورت جداگانه لیستی از آن ها تهیه کنید و از طريق پیام متنی یا اسکن یک کد QR  (اگر ارائه دهنده خدمات ایمیل شما این ویژگی را ارائه می دهد)، آنها را راهنمایی به استفاده از محصولات و خدمات خود کنید.

3. به موقعت مكانی مشتريان توجه كنيد

اگر کسب و كار فروشگاهی یا خدماتی دارید یا رویدادی را میزبانی می کنید، باید اطلاعاتی در مورد مشتریان معمولی خود داشته باشید اینکه چقدر و در چه زمانی از سایت شما بازدید می کنند. همچنین بايد مشتریان خود را تشويق كنيد که نظرات و پيشنهادهای خود را در مورد کسب و کار شما با دیگران به اشتراک بگذارند. به همين منظور می توانيد پیشنهادات ویژه و منحصر به فردی به آنها بدهيد.

4. تشویق برای نظر دادن افراد

با گذاشتن آیتم هایی مانند آیا از خدمات ما راضی هستید یا چگونه ما را ارزیابی می کنید از مشتریان خود بخواهيد تا تجربیات و نظرات خود را در مورد وب سایت شما در صفحات اجتماعی به اشتراک بگذارند. همچنين حتما از توييتر برای توسعه و رشد كسب و كار خود استفاده كنيد زیرا توییتر مکانی مطمئن برای بررسی و رتبه بندی کسب و کارها است.

فن آوری های تلفن همراه در حال رشد هستند، به این ترتیب کسب و کارها و مشتریان بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی يكديگر نمی توانند با هم ارتباط برقرار کنند. به یاد داشته باشید تمام این ابزارها و برنامه ها نقش عمده ای در بازاریابی كسب و كار شما دارند و نباید آن ها را نادیده بگیرید. بايد بدانید که چه کسی و از کجا جزء مشتریان شما شده است بنابراين استراتژی های موبایل به شما اجازه می دهد تا بازاریابی خود را به بهترين نحو اجرا كنيد.

 در ماه آوریل سال 2015، گوگل موتورهای جستجوی خود را طوری تنظيم كرد كه وب سايت هايی كه برای گوشی های هوشمند بهينه شده بودند رتبه بگيرند. در ابتدا به نظر می رسید که اين عمل تاثیر کمی در دنیای بازاریابی دارد اما به زودی منجر به پيشی گرفتن وب سايت های بزرگ با سود آوری بالا شد.

گوگل با به روز رسانی Google Mobilegeddon به طور فعال وب سایت هایی را که برای بازاریابی تلفن همراه مناسب نیستند مجازات می کند. در اصل باعث تضعيف نام تجاری شما ميشود. البته این مجازات ها در طول زمان سخت تر نيز می شوند.

منبع : entrepreneur.com