بهترین نرم افزارهای FTP موجود کدامند؟ در واقع انتقال اطلاعات از کامپیوتر به هاست یکی از الزامات بعد از خرید هاست و دامنه است. این انتقال به دو روش میسر می شود، یکی انتقال مستقیم از کامپیوتر به هاست و دیگری انتقال اطلاعات به هاست از طریق برنامه های FTP که سرعت بیشتری نسبت به روش قبلی دارند. در حال حاضر نرم افزار های FTP بسیاری به بازار عرضه شده اند که این سوال را برای کاربر به وجود می‌آورند که کدام یک سرعت و عملکرد بهتری دارد؟ اتصال به FTP چگونه امکان پذیر است؟ کدام نرم افزار خدمات رایگان ارائه می‌دهد و سوالاتی از این دست! در این مقاله از سری مقالات آموزشی آی وحید سعی کردیم با معرفی و بررسی نرم افزارهای مختلف در این زمینه پاسخگوی سوالات شما در این زمینه باشیم و در انتخاب مناسب ترین نرم افزار راهنمای شما عزیزان باشیم. با ما همراه باشید…

فهرست عناوین:

  • نرم افزار Ftp چیست و چه کاربردی دارد؟
  • نحوه نصب و فعال سازی ftp برای سایت وردپرسی
  • تفاوت FTP با SFTP چیست؟
  • معرفی نرم افزارهای اتصال به هاست

نرم افزار FTP چیست و چه کاربردی دارد؟

FTP یا File Transfer Program نوعی برنامه انتقال فایل قابل استفاده برای سایت های وردپرسی است. این برنامه انتقال فایل های کامپیوتر به هاست و سرور را برای کاربران سریع و راحت تر کرده و کمک می‌کند فایل ها و اطلاعات بهتر مدیریت شوند. در واقع با استفاده از اف تی پی میتوان فایل ها را به host منتقل، ویرایش یا از هاست پاک کرد.

همانطور که می‌دانید برای طراحی سایت بعد از تهیه و خرید هاست، لازم است اطلاعات را روی آن ذخیره کنیم. FTP روشی است که با استفاده از آن به ساده و سریع ترین شکل ممکن می‌توان برای انتقال مطمئن اطلاعات روی هاست اقدام کرد. در مورد کاربرد نرم افزارهای FTP Client به طور کلی باید گفت پلی هستند میان سرور میزبان سایت و سیستمی که با آن کار می کنید. به وسیله این نرم افزار می توانید ارتباطی بین هاست و کامپیوتر خود برقرار کنید و به راحتی عملیات مربوط به انتقال داده و فایل ها و یا محتوای دلخواه خود را در یک سایت وردپرسی انجام دهید. ضمن اینکه این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت عدم دسترسی به داشبورد وردپرس خود، به فایل ها و افزونه های مختلف وردپرسی سایت دسترسی پیدا کنید.

نحوه نصب و فعال سازی FPT برای سایت وردپرسی

برای استفاده از FTP client باید نرم افزار آن را دانلود و نصب کنید. و نام کاربری FTP ، کلمه عبور FTP و همچنین آدرس سایت را وارد کنید تا بتوانید به هاست سایت خود متصل شوید. برای دریافت Username و Password هاست میتوانید از طریق ایمیل یا اس ام اس فعال سازی و یا از طریق پشتیبانی هاست خود اقدام کنید .توجه داشته باشید که آدرس سایت ( هاست ) همان دامنه است.

تفاوت FTP با SFTP چیست؟

هم نرم افزار ( FTP ) File Transfer Protocol و هم Secure File Transfer Protoc ( SFTP ) دو پروتکل نقل و انتقال فایل های پرحجم در فضای وب هستند. SFTP بر پایه ftp می‌باشد و همچنین شامل مولفه های Secure Shell یا پوسته امنیتی SSH را نیز می‌شود. در صورتی که قصد داشته باشید از پروتکل SFTP به جای FTP استفاده کنید، در قسمت پورت نرم افزار FTP میتوانید به جای پورت پیشفرض 21، پورت 22 را وارد کنید.

معرفی نرم افزارهای اتصال به هاست

در نگاه اول محیط کاربری این نرم افزارها کمی پیچیده به نظر می رسد. آمارها نیز نشان دهنده این است که تعداد کمی از وردپرسکاران برنامه های FTP را برای اتصال به هاست خود به کار می‌برند. در صورتی که به واسطه این نرم افزار کاربردی به راحتی این امکان را دارید که بسیاری از ارورهای وردپرسی مثل صفحه سفید مرگ، ناسازگاری افرونه ها و غیره را رفع کنید. به عنوان مثال اگر یک پلاگین عامل مشکل و خرابی در محیط وردپرس شما شود و برای ورود به پیشخوان سایت خود با مشکل مواجه شوید با استفاده برنامه های FTP میتوانید به هاست خود متصل شوید و افزونه مربوطه را به غیرفعال یا حذف کنید. در ادامه پس از بررسی ها بهترین نرم افزارهای FTP را به شما معرفی میکنیم.

Cyberduck , FileZilla ، FreeFtp ، FireFTP و … از جمله نرم افزارهای FTP در دسترس هستند. وظیفه FTP Client در واقع این است که فایل ها را از کامپیوتر یا لپ تاپ شما به سرور منتقل کند یا اینکه از سرور میزبان سایت اطلاعات را به سیستم شما منتقل کند ( برعکس ).

1- دانلود نرم افزار CyberDuck

Cyberduck یا سایبر داک یک نرم افزار کلاینتی رایگان و open source است که برای انتقال اطلاعات به هاست با استفاده از حافظه ابری و پروتکل های SFTP ، FTP ، WebDAV است. این برنامه را می‌توانید هم برای محیط ویندوز و هم در سیستم عامل مک استفاده کنید. اردک سایبری همچنین با بعضی سرویس های ابری شامل Amazon S3، Microsoft Azure، OpenStack Swift سازگاری دارد. به همین دلیل این برنامه در لیست بهترین نرم افزارهای FTP قرار گرفته است. خیلی از وردپرسکاران نرم افزار CyberDuck را برای انتقال اطلاعات خود به هاست و سرور سایت استفاده میکنند.

2- دانلود نرم افزار Filezilla

Filezilla از ساده و محبوب ترین FTP های رایگان می‌باشد و به همین علت در دسته بهترین نرم افزارهای FTP قرار گرفته است. اما وجود تبلیغات و پاپ آپ های برنامه تا حدودی باعث شده است کاربران تجربه کاملا خوبی را در استفاده از این نرم افزار کسب نکنند، البته به راحتی می‌توان در زمان نصب با برداشتن تیک این گزینه مشکل تبلیغات را برطرف کرد. ضمن این که نرم افزار Open-Source بوده و با سیستم عامل های Linux و Windows و Mac سازگاری بسیار خوبی دارد. و از سال 2001 به عنوان یکی از بهترین FTP های موجود شناخته می‌شود.

مهمترین ویژگی که این نرم افزار را در لیست بهترین نرم افزار FTP برای اتصال به هاست قرار داده است، سادگی و البته فراموش نکردن محل ذخیره فایل ها در آن است. این کار با علامت گذاری هایی که میتوانید در نرم افزار FTP انجام دهید صورت میگیرد.

برای دانلود FileZilla ترجیحا به سایت اصلی که لینک آن را در ادامه برای شما قرار داده ایم مراجعه کنید. چرا که برخی کاربران پاپ آپ های تبلیغاتی و موارد مشکل زایی را به سبب دانلود این برنامه از مراجع غیر رسمی تجربه کرده اند .

3- دانلود نرم افزار FreeFtp

FreeFtp نیز جزو گروه بهترین نرم افزارهای FTP بشمار می رود. این برنامه محبوبیت بالایی به دلیل رایگان بودن و رابط کاربری ساده خود دارد. از دیگر ویژگی های این نرم افزار می توان قابلیت پشتیبانی از SFTP ، FTPS و HTTP و قابلیت علامتگذاری ذخیره سازی اشاره کرد. در واقع با استفاده از این برنامه شما هیچوقت فراموش نمی کنید فایل مورد نظر را کجا ذخیره کرده اید.

استفاده از FreeFtp پیشنهاد ما برای کسانی است که به دنبال یک برنامه FTP ساده با رابط کاربری آسان هستند.

4- دانلود نرم افزار FireFTP

یکی از پلاگین های معتبر برای فایرفاکس در این زمینه FireFTP است. این نرم افزار رایگان و Open-Source می‌باشد که میتوانید آن را روی فایر فاکس خود دانلود و نصب کرده و به هاست سایت دسترسی پیدا کنید. با استفاده از FreeFTP می توانید به راحتی Drag & Drop کنید و فایل های خود را تنها با درگ کردن و در محیط پلاگین ها ادد نمایید.

5- دانلود نرم افزار CuteFTP

از جمله بهترین نرم افزارهای FTP معتبر برای انتقال فایل ها به هاست و اتصال سیستم و سرور CuteFTP است که سازگاری بالایی با سیستم عامل ویندوز و همچنین سیستم عامل مک دارد اما نکته ای که وجود دارد رایگان نبودن آن است. در واقع نسخه ویندوز این برنامه حدود 60 دلار و نسخه مک آن حدود 40 دلار قیمت دارد. نسخه ویندوزی به دلیل ارائه قابلیت های اضافی، گران تر عرضه شده است.

نرم افزار CuteFTP قابلیت پشتیبانی از انواع پروتکل های HTTP/S و FTP/S را دارد، همچنین به کاربر این امکان را می‌دهد که فایل ها را بین موبایل یا تبلت و کامپیوتر به اشتراک بگذارد. ضمن اینکه می‌توانید با ویرایشگر متن داخلی محتوای خود را سریعا ویرایش کنید.

از جمله ویژگی های نرم افزار CuteFTP میتوان به موارد زیر اشاده کرد:

  • امنیت بالا
  • پشتیبانی HTTPS در انتقال داده ها
  • مدیریت رمز عبور کاربران
  • توانایی انجام کارها در زمان های تنظیم شده توسط کاربر
  • قابلیت تهیه Backup کامل از وب سایت
  • مدیریت و نظارت بر داده ها و پوشه ها روی سرور
  • قابلیت استفاده از Macro و Script
  • پشتیبانی از Drag & Drop در انتقال سریع داده ها
  • دارای ویرایشگر مستقل CuteFTP Editor برای ویرایش اسناد سمت سرور
  • قابلیت نمایش اسناد تصویری بصورت بند انگشتی
  • سرعت بالای انتقال
  • توانایی برقراری ارتباط با چندین وب سایت در آن واحد
  • سازگار با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز محبوب 10

نرم افزار CuteFTP دارای 5 قسمت اصلی است:

1- Local drives : نشان دهنده فایل های موجود در هارد دیسک کامپیوتر.
2- Site Manager : نشان دهنده اطلاعات سایت در FTP هایی که ساخته اید.
3- Remote Panel : فایل های موجود در Host با آیپی یا آدرس دامنه که در وسط نرم افزار بزرگترین کادر را به خود اختصاص می‌دهد.
4- Log Panel : یا log window در برخی ویرایش ها که وضعیت، ارتباطات و کانکت بودن به هاست را نشان می دهد.
5- Queue Panel : یا Queue window که وضعیت فایل های آپلود و دانلود شده را نمایش می دهد.

6- دانلود نرم افزار Transmit

یکی از بهترین نرم افزارهای FTP ترنسمیت است که فقط با سیستم عامل مک سازگاری دارد. این نرم افزار سرعت بالایی دارد اما رایگان نمی باشد. برای استفاده از این برنامه باید هزینه ای حدود 34 دلار پرداخت کنید. ترنسمیت در برابر رقبا سرعت بالایی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین ها محسوب می‌شود. علاوه این قابلیت های دیگری مثل ساپورت FTP , SFTP و Amazon S3 را دارد، ضمن اینکه رابط کاربری آن بسیار زیباست و تنظیمات آن پیشرفته است.

7- دانلود نرم افزار WinSCP

یکی از ساده و سبک ترین نرم افزارهایFTP های موجود WinSCP است. سادگی، رابط کاربری آسان و سبک بودن از جمله ویژگی این برنامه کاربردی هستند. می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که تمام قابلیت هایی که از یک FTP انتظار دارید را در این برنامه خواهید داشت.

در صورتی که یک برنامه اتصال به هاست FTP که علاوه بر سادگی، سبک باشد پیشنهاد ما WinSCP به شما است.

جمع بندی:
بعد از خرید هاست و دامنه، بالاخره نوبت آن است که سایت خود را راه اندازی کنید. اتصال راحت و ساده و با سرعت برای انتقال فایل ها به هاست، موضوعی است که در این مرحله اهمیت زیادd دارد. همانطور که گفتیم با استفاده از برنامه های مخصوص FTP برای سیستم عامل های مک و ویندوز میتوان خیلی سریع و ساده اطلاعات را از سیستم به هاست منتقل کرد. در این مقاله سعی کردیم بهترین نرم افزارهای FTP را به شما کاربران عزیز آی وحید معرفی کنیم.

توجه داشته باشید که استفاده از FTP ها کاملا اختیاری است و اجباری برای دانلود و نصب وجود ندارد. از محبوب ترین برنامه های معرفی شده در این مقاله که برای انتقال فایل از کامپیوتر به هاست استفاده می‌شود و رایگان است، فایل زیلا می‌باشد. البته با وجود اینکه می‌توانید نیازهای خود را با یک سرویس رایگان FTP برآورده کنید، نباید اثربخشی یک سرویس تجاری را دست کم بگیرید! در صورتی که برنامه کاربردی دیگری در این زمینه می‌شناسید که به آن اشاره نکردیم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید ، همچنین خوشحال می‌شویم در جریان تجربیات شما در استفاده از نرم افزارهای FTP قرار بگیریم.

بهترین نرم افزارهای FTP کدامند؟

نرم افزار CyberDuck، WinSCP، ترنسمیت، CuteFTP، FreeFtp، Filezilla ، CyberDuck از بهترین نرم افزارهای موجو در این زمینه هستند.

FTP چیست و چه کاربردی دارد؟

ftp نوعی برنامه انتقال فایل قابل استفاده برای سایت های وردپرسی است. این برنامه امکان انتقال فایل های کامپیوتر به هاست و سرور را به شکلی سریع و ساده برای کابرران فراهم میکند.

تفاوت FTP با SFTP چیست؟

هر دو پروتکل نقل و انتقال فایل های پرحجم در فضای وب هستند. Sftp بر پایه FTP و شامل مولفه های Secure Shell یا پوسته امنیتی SSH می‌شود. برای استفاده از SFTP به جای FTP میتوانید به جای پورت پیشفرض 21، پورت 22 را در قسمت پورت نرم افزار FTP وارد کنید.