اسپم ، نامی که در فارسی برای آن عبارت هرز به کار برده اند . ایمیل اسپم نیز هرزنامه تعریف شده است . احتمالا شده روزانه به ایمیل های خود سر بزنید و ایمیل هایی ببینید که بدون اجازه شما به صندوق پستی تان رسیده اند . امروز سعی داریم در مورد همین ایمیل اسپم و فرهنگ سازی آن در ایران صحبت کنیم .

ایمیل اسپم چه ضرری به سایت میزند ؟

چند وقت پیش ایمیلی با عنوان ارسال شماره تلفن دریافت کردم که در آن شخصی نوشته بود من نیاز به تماس تلفنی با شما هستم و متاسفانه شماره تماستان را پیدا نکردم . این ایمیل از سمت گروهی ارسال شده که خود را ارسال کننده ایمیل تبلیغاتی با بازدید حداقل 2 میلیونی معرفی میکند . ایمیل های جعلی با هدف به دست آوردن شماره تماس و یافتن ایمیل های فعال در سطح اینترنت ارسال میشوند .

این ایمیل ها من را به یاد ایمیل های اسپم قدیمی و خارجی می اندازد که میگفت شما در بانک برنده شده اید ، باید یک فرم پر کنید و آن را برایمان ارسال کنید تا جایزه ای برای شما ارسال کنیم ! بانکی که در آن حساب نداریم و لینک هایی که حاوی ویروس میباشد خود در ایمیل آزار دهنده ترین قسمت را شامل میشود .

طی تماسی با پشتیبانی این مجموعه خواستار این شدیم که ایمیل های ما را از این مجموعه حذف کنند که اعلام شد این مورد انجام شده اما به نظر شما کسی که به فکر منافع شخصی خود باشد آیا حرف راست میزند ؟!

ایمیل اسپم

 

مجددا بعد از یکی دو هفته این کار تکرار شد . مشکلی که به خوبی فرهنگ سازی نشده است . اسپم به هرزه نیز معروف است . واژه ای که نیاز به توضیح آن نیست . ارسال نظرات اسپم ، ایمیل های اسپم ، عضویت های اسپم! خود بخش عمده ای از فعالیت های اینترنتی را شامل میشود . در یک بلاگ و مطلب دیده میشود که فردی بدون خواندن مطلب تنها به صرف گذاشتن مطلب تبلیغاتی از جانب خود برای دریافت بک لینک از سمت سایت شما برای خود نظر میدهد . متاسفانه نمیداند که این کار نه تنها به سئو سایت خودش لطمه میزند بلکه باعث خراب تر شدن آمار بهبودی رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد .

یکی از مشکلاتی که ایمیل های اسپم برای شخص ارسال کننده ایمیل و سایر افراد وابسته ایجاد میکند اسپم شناخته شدن آی پی ارسال کننده ایمیل و رفتن به بلاک لیست سرویس های خدمات دهنده ایمیل میباشد . حال اگر فرد از سرویس هاست اشتراکی استفاده کند کل ایمیل ها به اسپم خواهند رفت و تجربه ای تلخ برای ما که جریمه 25 یورویی در 4 سال گذشته از سمت دیتاسنتر به دلیل ارسال ایمیل اسپم از سمت یک کاربر باعث هشدار و ابیوز به ما شده بود . در همه کسب و کار بهتر است شخص سرویس دهنده خود را به جای کاربر قرار دهد . اگر قرار است ایمیل تبلیغاتی ، جعلی و صرفا به جهت گرفتن اطلاعات کاربر ارسال کند فکر کند که اگر خودش به عنوان کاربر دریافت کننده اینگونه ایمیل ها باشد آیا راضی خواهد بود که اطلاعاتش را اینگونه سرقت کنند ؟ آیا راضی است گوگل تمام اطلاعات شخصی اعم از عکس های شخصی تا تمام شماره های موجود در لیست مخاطبان را سرقت کند ؟ مسلما اگر فرد دارای شخصیت با وجدان و انصاف باشد راضی به این کار نخواهد شد . مگر اینکه واقعا به فکر منافع شخصی خودش و به دست آوردن اطلاعات کاربران به هر قیمتی و کسب درآمد از آن باشد .

 

ارسال ایمیل ها و نظرات اسپم نه تنها باعث افزایش ترافیک شما نخواهد شد بلکه باعث افت شدید از سمت ورودی گوگل و سایر موتورهای جستجوی هوشمند خواهید شد . گوگل با هوش مصنوعی ، خود را به جای مشتری میگذارد و به جای آن فکر میکند ، ما هم بیاییم کمی از گوگل یاد بگیریم !