سوشیال سینگال چیست؟

امروزه شبکه های اجتماعی تنها بستری برای اطلاع رسانی و یا سرگرمی افراد نیستند، بلکه این شبکه ها توانسته اند با نفوذ در زندگی افراد و  جامعه، جای خود را در زندگی روزمره ما باز کنند و بخشی از زندگی ما شوند. تا جایی که می توان گفت در حال حاضر بر خلاف چند وقت اخیر، به جای این که افراد تنها از این شبکه های اجتماعی به عنوان سرگرمی استفاده کنند، هر ماه از طریق رسانه های اجتماعی خود درآمد کسب می کنند. سوشیال سیگنال یا social signal یا سینگال شبکه های اجتماعی به مجموعه کارهایی مانند لایک، کامنت، به اشتراک گذاری و … گفته می شود که افراد در شبکه های اجتماعی در ارتباط با سایت شما انجام می دهند. این سینگال ها از این جهت حائز اهمیت هستند که توسط گوگل سنجیده می شوند و  بررسی می شود که ایا یک صفحه ی وب ارزشمند است یا خیر.

سوشیال سیگنال

کاربرد سوشیال سیگنال

حال که با سوشیال سینگال آشنا شدید، شاید برای تان سوال باشد که کاربرد سوشیال سیگنال ها در چیست. در پاسخ باید بگوییم که سوشیال سینگال ها در طراحی سایت و به ویژه در سئوی سایت کاربرد بسیار زیادی دارند.

در واقع یکی از عواملی که باعث می شود رتبه ی سایت تان در میان نتایج گوگل جزو نتایج برتر قرار گیرد سوشیال سیگنال است. ترافیک ورودی از گوگل، سوشیال سیگنال و بک لینک از جمله عوامل مهمی هستند که در سئوی خارجی یا off page SEO تاثیر به سزایی دارند. یعنی هر چه سوشیال سیگنال سایت شما بالاتر باشد امکان این که رتبه ی سایت شما در نتایج گوگل برای کلمات کلیدی مختلف بالاتر رود نیز وجود دارد و بالا بودن سوشیال سیگنال نیز به این معناست که محتوای سایت شما در شبکه های اجتماعی توسط کاربران لایک شده است و همچنین افراد زیادی محتوای شما را به اشتراک گذاشته اند.

سوشیال سیگنال

چرا سوشیال سیگنال در رتبه ی سایت تاثیر گذار است؟

مدیران سایت همیشه دوست دارند که سایت شان ترافیک رایگان به دست آورد، ترافیکی که در کنار کیفیت بالا باعث شود که سئوی سایت بهبود پیدا کند و رتبه ی سایت در نتایج گوگل نیز بالاتر رود. برای این که مدیران و طراحان سایت به چنین هدفی دست پیدا کنند نیاز است فاکتورهای سئو را در سایت خود برآورده کند. سئو شامل 200 عامل یا فاکتور است که می تواند در نتایج رتبه بندی سایت تاثیرگذار باشد.

در میان این 200 فاکتور سئو، ساده ترین راهی که می تواند در سئوی سایت تاثیرگذار باشد سوشیال سیگنال است که باعث می شود هم رتبه ی سایت در میان نتایج گوگل بهبود پیدا کند و هم این که سایت ترافیک با کیفیت بالایی کسب کند.

اما با همه ی این ها هنوز سوال اصلی باقی است و آن این است که چرا سوشیال سینگال در رتبه ی سایت تاثیر می گذارد و این که چرا اصلا گوگل باید سوشیال سیگنال را یکی از عواملی قرار دهد که می تواند در سئوی سایت تاثیرگذار باشد، پاسخ بسیار واضح است: چون گوگل می خواهد بهترین سایت ها را برای کاربران خود در نتایج سرچ نشان دهد.

همین مسئله موجب شده است به جای این که مردم به سراغ موتورهای جستجوی دیگری مانند بینگ بروند به سراغ گوگل بروند، زیرا گوگل مانند هر کسب و کار دیگری سعی کرده است که رضایت کاربران خود را با نشان دادن نتایج مناسب به کاربران خود در هنگام سرچ، جلب کند.

سوشیال سیگنال

گوگل در ابتدا برای این که بتواند رضایت کاربران خود را جلب کند به سراغ استفاده از لینک ها رفت، برای مثال اگر سایتی توانسته اند که 1000 لینک را از سایت های مختلف دریافت کند ولی سایت دیگری توانسته 10 لینک از سایت های مختلف دریافت کند این مسئله به این معنا است ک سایت اولی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

اما با گسترده شدن شبکه های اجتماعی و نفوذ آن ها در زندگی افراد، گوگل هم به سمت این شبکه های اجتماعی روی آورد تا با استفاده از این شبکه ها، علایق مردم را شناسایی کند. بگذارید این مسئله را با یک مثال ساده برای تان توضیح دهیم تا بهتر اهمیت شبکه های اجتماعی را درک کنید، تصور کنید که فردی در شبکه ی اجتماعی خود سایتی را قرار می دهد و از آن تعریف می کند پس احتمال این که این سایت مورد علاقه این فرد باشد خیلی زیاد است و وقتی این سایت در نتایج جستجوی گوگل نیز جزو نتایج برتر قرار می گیرد گوگل می تواند بیش از پیش رضایت کاربران خود را جلب کند.

سوشیال سیگنال در شبکه های اجتماعی مختلف

نکته ای که باید در مورد سوشیال سیگنال به آن توجه داشته باشید این است که از همه ی شبکه های اجتماعی نمی توان سوشیال سیگنال دریافت کرد، چون تعداد محدودی از شبکه های اجتماعی هستند که گوگل از تاثیرگذاری آن ها در سوشیال سیگنال استفاده می کند، به همین دلیل ما در ادامه تصمیم داریم با معرفی شبکه های اجتماعی که سوشیال سیگنال تاثیرگذاری دارند شما را بیشتر با شبکه های اجتماعی اشنا کنیم.

در ضمن توجه داشته باشید که گوگل به شکل دقیقی تمام سایت هایی که در سوشیال سیگنال تاثیرگذار هستند را بیان نکرده است و نکته ی بعدی این که بسیاری تصور می کنند که تلگرام به دلیل محبوبیت بالا و کاربرد زیادی که دارد باید در لیست این شبکه های اجتماعی قرار گیرد اما این تصور غلط است زیرا تلگرام یک پیام رسان است و شبکه ی اجتماعی نیست پس نمی تواند در لیست شبکه های اجتماعی تاثیرگذار در سوشیال سیگنال قرار گیرد.

اما سایت هایی که بیشترین تاثیر را در سوشیال سیگنال دارند عبارتند از:

البته این که ما تنها این شبکه های اجتماعی را در این جا بیان کرده ایم به این معنا نیست که سایر شبکه های اجتماعی تاثیری در سوشیال سیگنال ندارند بلکه همان طور که گفتیم این سایت جزو سایت هایی هستند که بیشترین تاثیر را در سوشیال سیگنال دارند، مخصوصا توییتر و لینکداین که در ایران جایگاه بسیار ویژه ای دارند.

سوشیال سیگنال

البته اینستاگرام هم یکی از شبکه های اجتماعی است که با وجود این که زمان زیادی از آغاز به کار آن نمی گذرد اما محبوبیت بسیار بالایی بین افراد دارد اما به دلیل این که این شبکه ی اجتماعی محدودیت های زیادی در قرار دادن بک لینک دارد، خیلی در بحث سوشیال سیگنال جدی گرفته نمی شود.

اما به طور کلی اگر می خواهید از بحث سوشیال سیگنال در سایت خود استفاده کنید و رتبه ی سایت خود را از این طریق بهبود بخشید توصیه می کنیم از شبکه های اجتماعی که در بالا عنوان کرده ایم استفاده کنید.

فواید استفاده از سوشیال سیگنال

همان طور که گفتیم سوشیال سیگنال باعث می شود که سئوی سایت بهبود پیدا کند و رتبه ی سایت در میان نتایج گوگل بالاتر رود، اما استفاده از سوشیال سیگنال فواید دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • استفاده از سوشیال سیگنال قدرت صفحه و در نتیجه قدرت دامنه را بهبود می بخشد
  • اگر از سوشیال سیگنال در جای مناسبی استفاده شود باعث می شود که نرخ خروج کاربران از سایت کاهش پیدا کند و بازدید های مکرر کاربران از سایت نیز افزایش پیدا کند.
  • سوشیال سیگنال یکی از صفحات سایت می تواند بر سایر صفحات سایت نیز تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث شود که رتبه ی سایت در میان نتایج گوگل بهبود پیدا کند.
  • رای دادن و یا لایک کردن صفحات وب در واقع راهی که می توان گفت می توان از آن برای جایگزینی بک لینک استفاده کرد و در نتیجه همین امر باعث می شود که لینک های ورودی به سایت افزایش پیدا کند و در نهایت سایت در SERP ارتقا پیدا کند.

شروع کار با سوشیال سیگنال

حال که با سوشیال سیگنال آشنا شدید و به اهمیت آن پی برد شاید تشویق شده باشید که حساب کاربری در شبکه های تاثیرگذار در سوشیال سیگنال ایجاد کنید. برای شروع ابتدا در شبکه های اجتماعی همچون توییتر، لینکداین، فیس بوک، پینترست و یوتیوب حساب کاربری ایجاد کنید، سپس محتوای مربوط به کسب و کار خود را در این شبکه های اجتماعی قرار دهید.

اگر فکر می کنید که نمی توانید آن چنان که باید  شبکه های اجتماعی خود را مدیریت کنید و در انجام این کار ابهاماتی برای تان ایجاد شده است می توانید از شرکت های حرفه ای که در زمینه ی مدیریت شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند کمک بگیرید.

سوشیال سیگنال

اگر می خواهید پس از راه اندازی سایت خود، سایت تان با موفقیت کار خود را ادامه دهد توصیه می کنیم نگذارید که سایت تان در حالت سکون باقی بماند، برای این کار پست ها، بوکمارک ها، به اشتراک گذاری های مجدد، رای ها و نظرات شبکه های اجتماعی خود را به روز کنید، در واقع این ها تنها بخشی از کارهایی هستند که می توانند در تعیین رتبه ی سایت شما تاثیر داشته باشند و سئو و در نتیجه رتبه ی سایت شما را در میان نتایج گوگل بهبود بخشند.

اما توجه داشته باشید درست است که شبکه های اجتماعی می توانند تاثیر به سزایی در رتبه ی سایت تان داشته باشند اما شما نباید از مشتریان و مخاطبان خود غافل شوید و این که تنها محتوا را برای خالی نبودن عریضه و پر کردن سایت خود منتشر کنید، این کار نه تنها باعث می شود که مخاطبان و کاربران سایت تان کاهش یابند و بلکه رتبه ی سایت تان در میان نتایج گوگل نیز جزو نتایج برتر نخواهد بود، پس محتوایی را منتشر کنید که برای کاربران مفید باشد.

انتظاراتی که باید از سوشیال سیگنال داشته باشیم

همان طور که قبلا هم گفتیم سوشیال سیگنال یکی از فاکتورهای سئو است که در رتبه ی بندی سایت تاثیر بسیار زیادی دارد، ارزش سوشیال سیگنال تا آن جاست که می توان گفت ارزش سوشیال سیگنال هم طراز با بک لینک ها هستند. اما همه ی ما در کنار بهبود رتبه ی سایت در میان نتایج گوگل انتظارات دیگری نیز از سوشیال سیگنال داریم که از جمله این انتظارات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوشیال سیگنال

تبدیل مخاطب به مشتری

هدف اصلی تمام کسب و کارهای اینترنتی این است که با جلب اعتماد مخاطب خود، مخاطب را به مشتری تبدیل کنند و زمانی هم که مخاطب به مشتری تبدیل شد فروش مجدد به این مشتری ها کاری اسان تر باشد. زمانی که افراد به درستی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند می توانند مشتریان قدیمی خود را به مشتریان جدید تبدیل کنند و در نتیجه ارزش طول عمر مشتریان خود را افزایش دهند.

جلب اعتماد

برندهای تجاری مختلف با استفاده از یک ویژگی شخصی سازی شده در کاربران خود حس اعتماد ایجاد می کنند. توجه داشته باشید کاربرانی که از گوگل می آیند بلافاصله به مشتریانی بالقوه تبدیل نمی شوند، برای این کار برندهای مختلف باید به مروز زمان حس اعتماد را در کاربران خود ایجاد کنند تا بتوانند آن ها را به مشتریانی وفادار برای خود تبدیل کنند.

برقراری ارتباط راحت تر با مشتری

امروزه بسیاری از مردم به جای این که اطلاعات خود را از اینترنت به دست آورند، به دلیل این که وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند بیشتر اطلاعات خود را از شبکه های اجتماعی کسب می کنند. به عبارت دیگر با استفاده از این شبکه های اجتماعی افراد می توانند با برندها ارتباط برقرار کنند و شاید به جرات بتوان گفت که یکی از ساده ترین و آسان ترین راه هایی که برندهای مختلف می توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند همین شبکه های اجتماعی است.

در انتها باید به این مسئله اشاره کنیم که اهمیت سوشیال سیگنال  را نادیده نگیرید این اهمیت تا آن جاست که مسئول بخش ضد اسپم گوگل به تاثیرگذاری سوشیال سیگنال  در نتایج گوگل اقرار می کند، پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که درآمد خود را از طریق فضای آنلاین و وب سایت خود به دست می آورید و شبکه های اجتماعی را نادیده می گیرید اشتباه بسیار بزرگی انجام می دهید، به این دلیل که شما استراتژی را نادیده گرفته اید که یکی از اصول اساسی دیجیتال مارکتینگ است. در ضمن به این مسئله توجه داشته باشید که سوشیال سیگنال ها به صورت لحظه ای عمل نمی کنند و برای این که بتوانید از نتایج سوشیال سیگنال بهره مند شوید شاید بعضا به دو ماه زمان نیاز باشد.