داشتم مطالب قدیمی سایت رو مطالعه میکردم و به مطلبی درباره اسکی کردن رسیدم . سایتی چند وقت پیش به روند کپی کردن بدون اجازه و خلاقیت از سایت های دیگر در طراحی خودش ، نام اسکی را اختصاص داده بود . امروز قصد داریم درباره این کار نه چندان جالب بپردازیم و شاید مطلب امروز کمی چالشی باشد و حرف بسیاری از طراحان سایت مانند همین گروه آی وحید . پس در مطلب فاجعه ای به نام اسکی با ما همراه باشید !

فاجعه ای به نام اسکی !

ما در این مطلب اصلا قرار نیست شخصی ، سایتی و یا گروه و سازمانی را تخریب کنیم . در اطراف ما سازنده های سایت و طراحان بسیاری وجود دارد که با ذوق و سلیقه جذاب خود طراحی های بسیاری را انجام میدادند . قصد چاپلوسی و یا تعریف ندارم اما قبل از پیوستن به تیم آی وحید من به عنوان یک وبمستر علاقه زیادی به طراحی های انجام شده توسط سایت آی وحید و طراحان این گروه داشتم . طراحی های بسیار زیبا که در نوع خودش بی نظیر بود و البته وقت زیادی نیز برای آنها گذاشته میشد . در هر سایتی که از طراحی آن لذت میبردم به فوتر سایت مراجعه میکردم به جرات میتونم بگم از هر 5 سایت یکی از آنها نوشته شده بود جادوگر طراحی آی وحید !

سرتون رو درد نیارم ، اما در میان این سایت ها هم افرادی بودند که دقیقا از طراحی های خلاقانه سایر افراد و شرکت ها کپی برداری کرده و با عوض کردن مکان عناصر مختلف در صفحه کمی از ضایع بودن کپی برداری آن میکاستند .  در این بین افرادی بودند که به صورت حتی همان را هم تغییر نمیدادند و به تغییر رنگ بندی اکتفا میکردند تا نام آنها در صدر افراد طراحان خسته قرار بگیرد !!

الان که دارم فکر میکنم نام مطلب رو میشه به طراحان خسته هم تغییر عنوان داد ! این کپی برداری ناشیانه تنها به سایت ها ختم نمیشود و میشود آن را در تمام عرصه های دیگر مشاهده کرد . نمونه آن در صنعت سینما و تلویزیون که قشر بسیار زیادی از افراد با آن سر و کار دارند .جایی که شاید در حدود نیمی از فیلمهای ساخته شده توسط افراد مختلف کپی برداری از فیلمهای خارجی و یا سایر فیلم ها و سریال های دیگر باشد . مانند سریال Lost که آن را در تلویزیون مشاهده کردیم که انتقادات زیادی با خود به همراه داشت . در کنار اینها طراحان صحنه نیز کپی برداری های زیادی داشته اند مانند کپی برداری مراسم اسکار در یکی از برنامه های تلویزیونی .

تمام این حرف ها زده شد که خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی آی وحید عرض کنم درست هست که ما در کشور خودمان قانون کپی رایت نداریم و به سادگی طرح ها و محصولات سایر افراد ، برنامه نویسان و طراحان را به نام خودمان به فروش میرسانیم اما حداقل سعی کنیم به یکدیگر احترام بگذاریم . شاید بگین فلانی که اینکار رو انجام میده چرا من انجام ندم ولی خودتون رو یک لحظه جای اون فردی بگذارید که چند روز و حتی ماهش رو صرف این کرده که بیاد یک طرح شیک و خوشکل رو بزنه اما در عرض کمتر از یکماه طرحش به سرقت میره و با نام افراد کمتری و با قیمت کمتری نیز به فروش میرسه !

شما جای اون فرد ، گروه و یا شرکت باشید در زمان همچین اتفاقی چه حالی بهتون دست میده ؟ بعضی اوقات طراحان مختلف به خاطر همین نامهربانی ها مجبور میشن فایل های خودشون رو به صورت کد شده تحویل مشتری بدهند که همین کار مشتری رو بعدا برای ویرایش های احتمالی دچار مشکل خواهد کرد و از آن سو افرادی جهت سوء استفاده فایل های خود را کد شده اما در میان کدهای قرار داده ، کد مخربی نیز جاسازی میکنند تا دیدگاه سایر مشتریان نسبت به فایل های کد شده تغییر کند .

من از تمام افرادی که در زمینه طراحی سایت هستند خواهش میکنم که به حقوق همکاران خودتون در این زمینه احترام بگذارید . اسکی کاری نکنید توی طراحی های سایر طراحان ! درسته که ما حقوق کپی رایت رو در ایران نداریم ، ( حالا ممکنه اسمش باشه اما چندان پایبندی بهش وجود نداره ) ولی حداقل سعی کنیم که این رو به وجود بیاوریم . خریداران قالب ها ، نرم افزار ها ، فایل ها و کلا هر چیزی به فروشنده ها احترام بگذارید . فکر کنید که به احتمال یک درصد هم که شده خودتون قراره فروشنده بشید . پس باید درک کنید که این قبیل کارها بسیار مناسب نیست .

امیدوارم که از مطلب فاجعه ای به نام اسکی لذت برده باشید و این مطلب کمی در بین افراد ناچیزی که کارهای گفته شده رو انجام میدهند تحول ایجاد کرده باشد .