اگر به دنبال جذب نیروی جدید برای تشکیل یا تکمیل شرکت خود هستید. باید سوالات متداولی را برای مهارت ها و تجربه های خاص تهیه کنید و با در نظر گرفتن مهارتها نیز سطح بلوغ و خودآگاهی افراد را ارزیابی کنید. این موضوعی است که خیلی اهمیت دارد که باعث می شود گاهی حتی جواب سوال اهمیتی نداشته باشد و بیشتر ذهنیت فرد به مسائل تحلیل شود. مثل این سوال که اگر در مریخ بوده اید چگونه مشکلات را حل می کردید؟ مطمئنا دادن جواب به این سوال بنظر مسخره می آید چرا که هیچ وقت فردی را به مریخ نمی فرستند ولی از این قبیل سوالات کمک می کند تا میزان حل مسئله خارج از چاربوب و مسائل تعریف شده و فراتر از آنچه انتظار می رود مشخص شود.
در این مقاله در باره ی 18 سوال مهم در مصاحبه و استخدام نیرو صحبت خواهیم کرد.

هیجده سوال مصاحبه و استخدام نیرو و دلایل مطرح کردن آنان

در ابتدا نوشتن سوالات بنظر آسان می آید ولی گاهی ما وارد جزئیاتی می شویم که فقط وقت گیر هستند وحتی بیشتر این سوالات را  فرد در رزومه خود بیان کرده است. البته قدرت بیان خوب از یک معرفی ساده امتیاز محسوب می شود. حال سوالاتی که در اینجا آورده ایم شامل سوالات کلی ، متداول و چند سوال متفاوت (از شرکت های بزرگی مثل اپل) است.

1- کدام موفقیت حرفه ای تان باعث افتخارتان شده است

شما می خواهید کارمندی را استخدام کنید که به کار خود افتخار کند. با درخواست از افراد برای شرح موفقیت های حرفه ای مورد علاقه خود می توانید نوع کارهایی را که باعث می شود احساس رضایت خاطر داشته باشند، درک کنید و تعیین کنید که آیا با آنچه انجام می دهد مطابقت دارد یا خیر.

2- چیزی راجع به خودتان به من بگویید که در رزومه شما نیست

جویندگان شغل برای ارائه بهترین رزومه خود خلاصه ای از تجربه حرفه ای خود را با دقت نوشته اند. اما شما نمی توانید همه چیز راجع به یک فرد از آنچه که روی کاغذ نوشته است را بفهمید و همچنین معمولا فهمیدنش کاملاً مبهم است. بنابراین به مصاحبه شونده اجازه دهید تصمیم بگیرد كه آیا می خواهد چیزی را در رابطه با شغل به اشتراک بگذارد یا خیر. روشی که آنها برای پاسخ به این سؤال انتخاب می کنند و داستانی که آنها به اشتراک می گذارند ، نوع کاری که در آن قرار داشته اند و چیزهای زیادی که برای شما تعریف می کنند می تواند همه چیز را بیان کند.

3- چرا برای کار کردن اینجا را انتخاب کرده اید

این سؤال فرصتی برای شما است تا تعیین کنید که یک مصاحبه شونده چقدر در مورد شرکتتان تحقیق کرده است. چقدر با فضای کارتان آشناست و آیا ایده بهتری راجع آنچه که در ذهن یک کارفرما است را دارد. هنگام پرسیدن این سؤال شما شباهت ها و تفتوت های آرزوهای شغلی متقاضی و موازاتی که با سمت در خواست شده ی شرکت شما دارد را مشاهده می کنید.

4- چرا این سمت را درخواست کرده اید

این یکی از بهترین سؤالات مصاحبه است که می توانید آن را بپرسید زیرا در هر سمت شغلی ویژگی خاصی خودش را دارد ولی دید افراد می تواند به آن متفاوت باشد. شما می توانید دید افراد را بسنجید و همچنین به آنها این فرصت را بدهید تا دلیل مناسب بودن خود را در این شغل را بیان کنند. پاسخ خوب کمک می کند تا مهارت های متقاضی و مهارت هایی را که می خواهند در جهت آن پیشرفت داشته باشد، را بفهمید.

5- بزرگترین ضعف شما چیست

این سؤال یکی از محبوب ترین سؤالات مصاحبه است. به دلیل آنکه به شما کمک می کند تا به سرعت در مورد یک فرد اطلاعات زیادی کسب کنید. البته این سوال شما را قادر می سازد تا سه چیز را استنباط کنید:

1- آیا نقاط ضعف فرد می تواند با شرایط شغلی مغایرت داشته باشد یا توانایی آنها درموقعیت شغلی را مختل کند.

2- آیا فرد به اندازه کافی خود آگاه است یا خیر و یا اهمیتی برای شناخت نقاط ضعف خود داده است؟

3- فرد چقدر در تلاش است تا کمبودهای خود را بهبود بخشد.

6- بهترین نقطه قوت شما چیست؟

وقتی یک مصاحبه شونده در مورد نقاط قوت خود صحبت می کند ، سطح هوشیاری و فروتنی خود را نشان می دهد. این همچنین به متقاضی فرصت می دهد تا بهترین تلاش های خود با نیازهای سمت مورد نظر مقایسه کند و بتواند راجع آنها صحبت کند و حتی نشان دهد که چگونه می تواند از نقاط قوت خود برای دستیابی به اهداف خود در کار بهره ببرد.

7- از وضعیت های دشوار و بحرانی چه استفاده ای بردید

برای خیلی از افراد پیش آمده است که یک پروژه را زودتر تحویل بدهند یا مسئله حل نشدنی را با هزاران سختی رد کنند و کنترل اوضاع را بدست بگیرند . بیان برخی از شرایط چالش برانگیزی را که تجربه کرده اند و پیشرفت و رشدی که اتفاق افتاده است می تواند بسیار بحث برانگیز و جالب باشد. این سؤال به داوطلب اجازه می دهد تا در مورد چگونگی عملکرد آنها را هنگام چالش ها بگوید و همچنین در مورد مهارت های حل مسئله و توانایی مدیریت استرس خود صحبت کند.

8- چیزی در گذشته وجود داشته که به عقب برگردید و کار دیگری انجام دهید

چرا این سؤال را میپرسید؟ این سؤال روشی برای درک مهارت زندگی است که یک فرد آموخته است و در جایی متفاوت در زندگی خود از آن استفاده کرده است . چگونگی استفاده از این مهارت ها هنگام کار با افراد دیگر تیم هم می تواند سودمند باشد.

9- چه چیزی شما را بیشتر در این موقعیت هیجان زده می کند

مهارتها را می توان آموخت ، اما شور و شوق آموختنی نیست. هنگامی که یک مصاحبه شونده واقعاً از یک فرصت هیجان زده است ، احتمال عملکرد عالی و ماندگاری بیشتری با شرکت شما دارد. می توانید از یک کارمند بالقوه خود در مورد آنچه که در ابتدای کار او را جذب کرده بود بپرسید. انجام این کار نه تنها یک بار دیگر او را از وظایفش مطلع می سازد. بلکه به شما فرصتی می دهد تا بفهمید که چه جنبه هایی از شغل برای او جذابیت دارد.

10- چه کارهایی دوست دارید بعد از کار خود انجام دهید

درست است این سوال جز متداول ترین سؤالات مصاحبه نیست. اما مهم است که به یاد داشته باشید که شما یک شخص را استخدام می کنید تا بتواند با شما و تیمتان ارتباط برقرار کند. نه روباتی که قادر به ایجاد اوراق اضافی است، بلکه فردی که در روابط خود از افراد دیگر پیشی می گیرد و در اشتراک گذاری پیشرفت خود فضای کار را به جایی لذت بخشی مبدل می کند. شما می توانید با یک مصاحبه شونده در سطح شخصی تری ارتباط برقرار کنید ، ضمن این که دیدگاه جامع تری نسبت به مواردی که او را ایجاد می کند ، مشاهده خواهید کرد.

11- اگر اهل مریخ بودید ، چگونه مشکلات را حل می کردید

این سؤال توسط آمازون پرسیده شده ، به شما کمک می کند تا فرد خود را خارج از مسائل طبیعی و سنتی تصور کند و مصاحبه شونده توانایی خود را برای حل مسئله حتی در شرایط عجیب و غریب نشان دهد. پاسخ او می تواند به شما نشان دهد كه آیا او توانایی ورود به محیط جدید كار وتوانایی ارزیابی قبل از ارائه راه حلها را دارد یا خیر.

12- یک فیل به شما داده شده است. شما نمی توانید آن را واگذار کنید یا آن را بفروشید. با فیل چه می کنید

این سؤال به شما کمک می کند تا مهارت بهتری برای استدلال مصاحبه شونده خود داشته باشید. البته ، هیچ جواب درستی برای این سؤال خنده دار وجود ندارد ، اما به شما آگاهی لازم را در مورد نحوه تفکر ، اولویت بندی و حل مشکلات افراد می دهد. ممکن است مصاحبه شونده شما بگوید ، از آنجا که جایی برای قرار دادن یک فیل ندارم ، احتمالاً می خواهم آن را به تعطیلات بفرستم و یا ممکن است سوار آن می شوم و یا حتی زمان زیادی را با آن بگذرانم.

13- اگر شما یک درخت بودید ، چه نوع درخت و چرا هستید

این سوال می خواهد تا شما خلاقیت فرد را آزمایش کنید. با این حال ، پاسخ مصاحبه شونده بینش او را درمورد نقاط قوتش را نشان می دهد. یک پاسخ ایده آل می تواند چنین چیزی را باشد ، من درخت بلوط انتخاب می کنم ، چون قوی و قابل اعتماد هستم. البته مهم نیست که چه درختی را انتخاب می کند. جوابش فرصتی می دهد تا به شما نشان دهد که چرا او مناسب این موقعیت است.

14- ما مصاحبه را تمام می کنیم و شما بیرون از اداره بلیط قرعه کشی را پیدا می کنید که در نهایت 10 میلیون دلار به دست می آورید. شما چه کار می کنید

این یک سؤال خارق العاده است تا بتوانید انگیزه واقعی فرد در یک نقش را دریابید. شما نمی خواهید کسی را استخدام کنید که فقط می خواهد از طریق این شغل کسب درآمد کند. فرد ایده آل شما می گوید: من از 10 میلیون دلار برای سفر ، کمک مالی به امور خیریه و تأمین مخارج خانواده خود استفاده می کنم. با این وجود ، من هنوز می خواهم برای شرکت شما کار کنم چون همیشه از کار در بازاریابی لذت بردم. همچنین من دوست دارم 10 میلیون دلار درآمد داشته باشم ، این نمی تواند اهداف شغلی من را تغییر دهد. در نهایت ، شما کسی را می خواهید که ذکر کند که چرا او صرف نظر از درآمدش ، واقعاً به این شغل علاقه دارد.

15- پول چه رنگی است

این سوال ممکن است ترفند به نظر برسد اما در واقعیت ، این یک سنجش خوب است که آیا مصاحبه شونده شما از شم اقتصادی کاملاً خوبی برخوردار است یا خیر.  PolyOne این سؤال را از مصاحبه شونده های مالی خود می پرسد. بنظر اکثر افراد جواب سوال رنگ سبز است ، در حالی که جواب نزدیک تر بستگی به این دارد که پول کدام کشور را معیار قرار دهیم. این نوع آگاهی می تواند هنگام ارزیابی بازارها و تصمیم گیری های مالی جهانی بسیار مهم باشد.

16- اگر مجبور بودید در یك جزیره متروكه ( حداقل امکانات همراه با آب و غذا) تنها باشید، دو مورد از چیزهایی که دوست دارید همراهتان باشد را نام ببرید.

این سؤال که توسط شرکتهایی مانند یاهو پرسیده شده است ، تا فرد ترغیب به ابتکار یا خلاقیت کند. علاوه بر این ، در تعیین اولویت های فرد مورد نظر خود به شما کمک می کند. به عنوان مثال ، فردی که به کتاب و لپ تاپ نیاز دارد ، ارزش های مختلفی را بیان می کند در حالی که موسیقی و یک قایق شاید چندان خرمندانه نباشد.

17- شما شکارچی هستید یا یک جمع کننده

البته که شما یک انسان شناس استخدام نمی کنید. اما یکی از ویژگی هایی است که افراد را از لحاظ رفتاری متمایز می کند. معمولا افراد جمع کننده عادت دارند به یادگیری مدارم و اشتراک گذاری موارد جمع شده را دارند. شرکت هایی مانند دل این سؤال می پرسند تا نقاط ضعف و قوت یک مصاحبه شونده را نقد کنند.

18- چه تعداد سکه در این اتاق جای می گیرد

در مصاحبه Product Analyst این سوال پرسیده شده است. سوالی که فرصت خوبی  برای دیدن منطق افراد در حل چالش های غیر ممکن  است. فرد ممکن است بگوید: من باید چند تا سکه را که دارای طول ، اندازه و عرض یکسانی باشد را اندازه گیری کنم. پس می خواهم به راحتی این سه عدد را ضرب کنم. این پاسخ توانایی استفاده از ریاضی ساده را برای رسیدن به فرمول مسائل دشوار را نشان می دهد.

جمع بندی

در مقابل سوال هایی که از مصاحبه شوندگان می شود ممکن است فرد در جواب از شما سوال کند. شاید او بگوید ، “خوب ، آیا این مبلمان در این اتاق می ماند ، یا ما آن را حذف می کنیم؟ حجم اتاق چقدراست؟ و …  پرسیدن سؤالاتی از این قبیل نشان می دهد که فرد خود را در خارج از کادر فکر می کند و دوست دارد قبل از ارائه راه حل برای یک مشکل ، سوالات سطح دوم را بپرسد. شما فردی را می خواهید تا پاسخ هایش نزدیک صلاحیت های شغلی خاصی باشد. به عنوان مثال ، اگر به دنبال یک آفریننده محتوا هستید ، ممکن است فرد بگوید “من یک سئوکار هستم و از جمع آوری داده های حساس SEO و افزایش بینش به مرور زمان لذت می برم. این سوال می تواند به شما کمک کند به سرعت تشخیص دهید که احتمالا چه نوع نقاط قوت و ضعف در این شغل نمایان می شود. در حالی که پاسخ درست وجود ندارد ، شما فردی را می خواهید که توانایی اولویت بندی و تفکر منطقی را از طریق شرایط سخت نشان دهد.