همانطور که میدانید قرار بود از اول دی ماه سال 1398 رمز دوم های یکبار مصرف فعال شده و جایگزین رمز های دوم ثابت قبل شود . البته امروز اعلام شد دریافت رمز دوم پویا و فعال کردن آن تا یک ماه آینده تمدید شد . امروز میخواهیم در مورد ویژگی های این طرح و دلایل فعال کردن آن با شما صحبت کنیم . همچنین در مورد نرم افزار بانک های مختلف در این زمینه و تفاوت و خصوصیت های آن با شما سخن بگوییم .

متاسفانه روش های کلاهبرداری اینترنتی بسیار زیاد شده است . از استفاده از دستگاه های کپی کننده کارت های بانکی یا همان اسکیمر در مغازه ها و حتی وجود همان دستگاه ها در خودپرداز های بانکی تا ساخت فیشینگ و صفحات پرداخت جعلی که با یکبار وارد کردن رمز و اطلاعات کارت باید فاتحه موجودی کارت خود را میخواندیم !

خوشبختانه دست اندرکاران مسائل مربوط به بانک های کشور پس از چند سال به این فکر افتادند تا رمز یکبار مصرف در اختیار کاربران بدهند . این رمز یکبار مصرف ابتدا برای انتقال وجه و صرفا جهت استفاده از اینترنت بانک در برخی از بانک های کشور استفاده میشد که به مرور همه گیر شد .

اما خب مسئله بسیار بدتر از کار با اینترنت بانک وجود داشت و آن هم پرداخت های اینترنتی بود که امروزه به دلیل پیشرفت کشور در این زمینه نسبت به چند سال گذشته بسیار خطرناک تر از قبل حساسیت آن درک میشود . پرداخت های اینترنتی یکی از راه های انتقال وجه با حجم بالا محسوب میشود ( با سقف روزانه مبلغ 50 میلیون تومان ) به همین دلیل اهمیت آن از کارت به کارت کردن در زمانی که سرقت اطلاعات بانکی رخ میدهد بالاتر میرود . مهمتر از همه اینکه نیازی به وجود فیزیکی کارت در کنار شما نیست ، پس شما با دانستن اطلاعات بانکی شخص مقابل خود که شامل شماره کارت ، رمز دوم ، شماره اعتبار سنجی یا همان cvv2 و تاریخ انقضاء کارت که همگی بر روی کارت بانکی چاپ شده است میتوانید خرید های اینترنتی انجام دهید .

چند ماهی است که در مورد رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف صحبت میشود . این رمز ها با اعتبار معمولا یک دقیقه عملا فرصت را از افراد هکر میگیرد تا شما به آرامش 98% از صحت عملکرد و امنیت کارت و حساب بانکی خود برسید ، اما هنوز احتمال وجود برخی حفره های امنیتی در همین طرح نیز وجود دارد که شاید در آینده نه چندان دور در مورد آنها نیز بحث شود . ولی خب این طرح آن چنان امنیتی دارد که میتوانیم خیال خود را از بابت ایمن ماندن حساب های بانکی خود آسوده نگه داریم .

کمک رمز دوم یکبار مصرف به درگاه های پرداخت

متاسفانه یکی از مشکلاتی که رمز دوم ثابت قبلی به وجود می آورد در درگاه های پرداخت بود . بگذارید مثالی بزنیم تا شما کامل متوجه شوید :

دوست شما در حال وبگردی است و به صفحه ای تحت عنوان شارژ رایگان جذب میشود . مثلا با پرداخت 2 هزار تومان ، 5 هزار تومان شارژ دریافت کنید !
دوست شما با دیدن این آگهی علاقه مند به پرداخت میشود . به صفحه پرداخت میرود ، اطلاعات کارت بانکی خود را وارد میکند ، و پس از زدن دکمه پرداخت با خطای اطلاعات کارت اشتباه است مواجه میشود . مجدد اطلاعات را وارد میکند و باز هم همین خطا را مشاهده میکند . بی خیال شارژ رایگان میشود و صفحه را میبندد . بی خبر از اینکه اطلاعات کارت بانکی وی همگی برای صاحب سایت شارژ رایگان ارسال شده است ! در این مورد دو حالت وجود دارد ، یکی شخصی که پیامک برداشت از حساب دریافت میکند که با عدم مشاهده خرید بانکی خیالش از اینکه مبلغی در همان لحظه از حسابش کسر نشده راحت میشود و شخص دوم که کلا پیامک برداشت دریافت نمیکند . ولی هر دو بعد از مدتی متوجه برداشت پول از حساب های خود میشوند . یکی با پیامک و دیگری با گرفتن صورتحساب .

اگر مبلغ برداشت شده کم باشد که اکثرا یا متوجه نمیشوند یا بیخیال میشوند ، زیرا هزینه دادگاه و شکایت بیش از مبلغ برداشتی خواهد شد ! اما اگر مبلغ برداشتی بالا باشد با شکایت کردن به یک سایت میرسند که از آن خرید شده و پول به حساب فرد فروشنده واریز شده و در قبال آن محصول یا سرویسی به فرد هکر ارائه داده است . حالا در این مرحله شخص صاحب فروشگاه باید حداقل به مدت چند ماه به دادگاه برود و برگردد تا مشخص کند که آن شخص هکر نبوده و فقط در این میان نقش فروشندگی داشته است . همچنین سایت های فروشنده اکثرا این امکان را ندارند که اطلاعات کامل کارت بانکی پرداخت کننده را داشته باشند تا بتوانند تشخیص دهند فرد واریز کننده واقعا خود شخص است یا خیر (البته به جز تایید اعتبار با فتو آی دی ) .

متاسفانه این مشکل برای بسیاری از دارندگان درگاه پرداخت اینترنتی رخ داده و حتی مسائل بدتر گریبان شرکت های پرداخت یار را گرفته است . به همین دلیل باید بگوییم که صد در صد طرح رمز دوم یکبار مصرف مورد استقبال اینگونه سایت ها قرار خواهد گرفت .

تجربه ها زیاد است و فرصت کوتاه ، اما در گذشته افرادی از همین سرقت اطلاعات نیز به نفع خود استفاده میکردند . افرادی بودند که از کارت بانکی خود مبالغ بالا پرداخت میکردند و پس از آن اعلام میکردند اطلاعات بانکی آنها به سرقت میرفته و شکایت میکردند . عملا از خودشان شکایت میکردند و تقصیرها گریبان دارنده درگاه اینترنتی را میگرفت . خوشبختانه با به وجود آمدن رمز دوم بانکی فرصت از سوء استفاده کنندگان گرفته خواهد شد و این به نفع تمامی مردم و افراد جامعه میباشد ، پس نمیتوان شکی برای آن قائل شد .

بانک مرکزی اعلام کرده که در جهت رفاه حال مردم، پیرو درخواست‌های مکرر از بانک‌ها و موسسات اعتباری و برای بالا بردن ضریب نفوذ طرح در آغاز اجرا، استفاده از «سرویس پیامک» برای دریافت رمز دوم پویا از هفته دوم دی‌ماه آغاز می‌شود و به تدریج با اتصال بانک‌های مختلف تا انتهای دی‌ماه به انجام می‌رسد.  

به نقل از بانک مرکزی

عملکرد بانک های مختلف برای ارائه رمز دوم یکبار مصرف

به طبع ما در همگی بانک های کشور و موسسات مالی و اعتباری حساب بانکی نداریم و این گفته ها بر اساس تجربیات خود در بانک هایی است که با آنها سر و کار داریم . پس اگر شما با بانکی کار میکنین که ما آن را در این لیست عنوان نکرده و توضیح نداده ایم خواهشمند است تجربیات خود را در بخش نظرات اعلام کنید .

بانک ملی

بانک ملی به واسطه کارمندان و سایر اقشار که در همان ابتدا از بانک ملی استفاده میکردند یکی از شلوغ ترین بانک ها برای فعال کردن رمز دوم پویا به حساب می آید . برای این بانک نرم افزاری به نام رمزبان طراحی شده که هر یک دقیقه میتواند یک رمز دوم و حتی رمز اول پویا به شما تحویل دهد . شما میتوانید رمز یکبار مصرف خود را از طریق مراجعه به خودپرداز ، سامانه همراه بانک ملی یعنی بام و یا از طریق کد ussd فعال کنید .

از مزیت های آن میتوان به عدم نیاز به اینترنت پس از اضافه کردن کارت بانکی برای دریافت رمز دوم و اول پویا اشاره کرد . یکی از مزیت هایی که شاید بسیاری از بانک ها آن را نداشته باشند . همچنین وجود رمز اول پویا میتواند امنیت حساب شما را چند برابر کند تا از حساب خود در برابر اسکیمرها نیز حفاظت کنید .

بانک ملت

یکی دیگر از بانک های خوب و فعال در این زمینه که برنامه رمزنگار ملت را به عنوان رمز یکبارمصرف خود ارائه کرده است . برای فعال سازی این سرویس حتما باید به یکی از خودپردازهای بانک ملت و یا پایانه های غیر حضوری مراجعه کنید و بر اساس دستورالعملهای مربوطه کد فعال سازی را به صورت پیامکی بر روی گوشی خود دریافت کنید .

از مزایای این سرویس میتوان به فعال کردن رمز اول اشاره کرد ، همچنین بر خلاف سایر بانک ها میتوانید به جای 60 ثانیه از 120 ثانیه از کد یکبار مصرف خود استفاده کنید و همچنین میتوانید سقف برداشت نیز برای کد یکبار مصرف خود مشخص کنید ، در کنار آن برای معایب میتوانیم به نیاز به اینترنت در هنگام استفاده از نرم افزار برای دریافت کد اشاره کنیم .

بانک پاسارگاد

از بانک های خوب با امکانات بانکداری مجازی عالی محسوب میشود . برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف نیاز به کاری ندارید ! فقط باید همراه بانک بر روی گوشی خود نصب کنید و در قسمت کارت هنگامی که نیاز به رمز یکبار مصرف داشتید از گزینه رمز پویا استفاده کنید. همچنین از موارد جالب در مورد بانک پاسارگاد میتوان به فعال شدن رمز پویا از یکی دو ماه قبل به صورت خودکار اشاره کرد !

بانک سامان

بانک سامان نرم افزار رمزینه را منتشر کرده است . برای استفاده از این نرم افزار و فعال کردن آن میتوانید به راحتی از طریق نت بانک خود و همچنین دریافت نرم افزار اقدام به فعال سازی کنید . لازم به ذکر است که برای دریافت رمز دوم پویا نیازی به استفاده از اینترنت نمیباشد . همچنین شما میتوانید علاوه بر رمز دوم پویا ، رمز اول و رمز اینترنت بانک یکبار مصرف نیز داشته باشید .

بانک صادرات

بانک صادرات نرم افزار ریما را برای صادر کردن رمز دوم یکبار مصرف ارائه داده است . این نرم افزار از لحاظ عملکرد مشابه نرم افزار بانک ملی است . البته خیلی موارد بانک صادرات و ملی مشابه هم هستند که اگر با این دو بانک کار کرده باشید متوجه آنها شده اید ! ذکر این نکته لازم است که در ابتدای انجام اضافه کردن کارت باید به اینترنت متصل شوید .

بانک مسکن

نرم افزار یکبار رمز بانک مسکن ، رمزنما نام دارد . برای استفاده و فعال سازی خدمات یکبار رمز بانک مسکن ابتدا باید به خودپرداز بانک مسکن مراجعه و سپس از منوهای مربوطه که در لینک مربوط به رمز نما نیز توضیح داده شده است ، خدمات رمز دوم پویا را فعال کنید . سپس با استفاده از گوشی خود اقدام به فعال سازی نرم افزار کنید .

بانک سپه

بانک سپه نرم افزار رمز ساز را ارائه کرده است . شما حتما برای آغاز کار فعال سازی به شعبه مراجعه کنید تا شماره مشتری و شماره سریال رمز ساز را دریافت کنید . پس از آن با استفاده از نرم افزار رمز ساز میتوانید رمز یکبار مصرف خود را فعال کنید . از مزایای این نرم افزار میتوان به عدم نیاز به اینترنت در هنگام ساخت رمز یکبار مصرف اشاره کرد .

تعداد بانک ها زیاد است و ما سعی کردیم اکثر بانک ها را در این لیست قرار دهیم . در کنار این مورد این لیست به روز رسانی خواهد شد و علاوه بر آن از شما تقاضا میکنیم در صورت استفاده از بانک خاصی که نام آن در لیست بانک های اعلامی نیست آن را در نظرات ذکر و شیوه فعال کردن رمز یکبار مصرف دوم را توضیح دهید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید .

لازم به ذکر است در تمامی بانک ها زمانی کار شما به راحت ترین شکل ممکن انجام میشود که شماره همراه فعلی شما با شماره همراه ثبت شده در سیستم بانک مطابقت داشته باشد . در غیر اینصورت برای تصحیح شماره همراه باید به یکی از شعب بانک خود مراجعه کنید .

امیدوارم از مطلب امروز لذت و استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .