سرویس های نقشه می تواند مکان کسب و کار شما را در نقشه ایجاد کند. اضافه شدن نقشه به صفحات محصولات و پروژه های شما این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند دسترسی راحت تری به مکان شما داشته باشند. سرویس مسیریابی، جستجو، ماتریس فاصله، تبدیل موقعیت به آدرس و غیره از مواردی است که کاربردهای بیشتری را برای افراد در خیابان ها فراهم می آورد. شما به کمک این پلتفرم ها می توانید نقشه ای برای وب، اندروید و آی او اس پیاده سازی کنید. البته ممکن است برای وب سایت شما یک نقشه ساده داینامیک (پویا) هم کافی باشد و شاید نیاز چندانی به سرویس های مختلف نداشته باشید. همچنین ممکن است شما طراحی وب سایت خود را به یک شرکت طراحی وب سایت بسپارید و تصمیم گیری با آنها است که از چه پلتفرمی استفاده کنند.

پلتفرم ها از نظر سرعت آپلود نقشه، رابط کاربری، امکان ایجاد افزونه ای برای وردپرس و موارد دیگر متفاوت هستند به همین دلیل ما در این مقاله به معرفی چند سرویس نقشه آنلاین پرکاربرد و مهم برای شما خواهیم پرداخت.

سرفصل های این پست در یک نگاه:

  • TomTom
  • Mapbox
  • Leaflet
  • OpenLayers
  • MapTiler
  • Jawgmaps
  • نشان
  • مپ
  • سیدار

نحوه قرار دادن نقشه در وب سایت شما

شما با داشتن یک API Key (رابط کاربری مطابق استاندارد مشخص) از یک سرویس و ثبت آن در اسکریپت نقشه می توانید فرآیند ایجاد نقشه را شروع کنید سپس با اضافه کردن کتابخانه هایی که مورد نظرشما است به کد جاوا اسکریپت، می توانید امکانات متفاوتی را برای نقشه خود ایجاد کنید.

در ادامه شما لیستی از سرویس های ایجاد نقشه در وب سایت را مطالعه می کنید پس با ما همراه باشید.

TomTom

شما با API های این سرویس می توانید نقشه های متفاوتی بسازید. تجربیات محلی را در مقیاس جهانی ایجاد کنید و نقشه سفارشی خود را در سبک های مختلفی طراحی کنید تا متناسب با هویت برند شرکت شما باشد. این پلتفرم بروزترین و دقیق ترین نقشه ها را ایجاد می کند که به 30 زبان دنیا قابل استفاده است. همچنین تاکنون 170 کشور به کاربران این سرویس پیوستند. طرح رایگان تام تام شامل 25000 تراکنش برای همه API ها، نمایش ترافیک در موبایل و ارائه نقشه نامحدود است و اولین سطح پکیج خود را با قیمت 65 دلار برای کاربران ارائه می کند.

Mapbox

این سرویس، ابزارهای طراحی مپ باکس، نقشه های داینامیک و سفارشی را متناسب با نیازهای شما تهیه می کند. API جغرافیایی سریع، بسته های قیمت گذاری متنوع و نقشه قابل تنظیم از دیگر ویژگی های این سرویس می باشد. همچنین کتابخانه های متن باز برای قرار دادن نقشه در برنامه وب و موبایل را ارائه می دهد. مثلا کتابخانه جاوا اسکریپت GL JS برای تهیه تایل نقشه با سبک های مختلف ارائه می شود. البته در طرح رایگان 90 روزه این سرویس، شما نیازی به ثبت کارت اعتباری خود ندارید. پرداخت شما در اولین سطح پکیج این سرویس 49 دلار بابت هر صد هزار تراکنش است.

Leaflet

این کتابخانه متن باز جاوا اسکریپت برای تهیه نقشه موبایل و وب است. دارای کلیه ویژگی های نقشه برداری است که بیشتر برنامه نویسان به آنها احتیاج دارند. این پلتفرم به سادگی و با کارایی و قابلیت های فراوانی طراحی شده است همچنین بیشترین حجم یک کتابخانه این سرویس 38 کیلوبایت js می باشد. یکی دیگر از ویژگی های خوب leaflet تایل هایی است که بر اساس OpenStreetMap به راحتی در نقشه اجرا و سپس به سرویس متصل می شوند. البته این پلتفرم، صدها افزونه برای نقشه شما دارد که می توانید برای شخصی سازی نقشه خودتان هر کدام از آنها را تغییر دهید.

OpenLayers

یکی دیگر از کتابخانه های منبع باز جاوا اسکریپت است که تا حدودی می توانید برای نمایش هر نوع سرویس نقشه رایگان از آن استفاده کنید. قابلیت کشیدن تایل از چندین منبع مختلف نقشه برداری مثل Bing یا OSM و هر منبع zyx دیگر، داده های برداری از KML یا Mapboox (لایه های وکتور شما) و غیره را دارد. با داشتن طرفداران زیاد و اعضای فعال می توانید اطمینان داشته باشید که برای شروع کار عالی است. شما می توانید در هر صفحه خود، نقشه داینامیک (پویا) داشته باشید و در لایه های نقشه خود، تایل و داده و نشانگرهای دانلود شده را مشاهده کنید.

MapTiler

نقشه های آنلاین این سرویس، بسیار قدرتمند هستند. شما می توانید با رنگ دلخواهتان، تغییر و اندازه فونت، تغییر زبان و غیره نقشه خود را شخصی سازی کنید. به عنوان مثال سبک نقشه می تواند نقاشی، زمینه تاریک، چوبی یا به سبک دزدان دریایی و روشن باشد. حالا کافی است یک اکانت رایگان ایجاد کنید و با کتابخانه های متن باز مثل Leaflet ،OpenLayers وغیره برای Android ،iOS و Unity نقشه دریافت کنید. به برنامه نویسان، آزادی لازم در انتخاب ابزارها را می دهد و می توانند براساس مهارت یا علاقه پروژه خود را آغاز کنند. سبک های آماده این سرویس می تواند به عنوان نقشه پایه مثل OSM Bright جزئیات زیادی از داده های OpenStreetMap را نشان دهد که بر اساس منابع داده رایگان برای کاربران طراحی می شود.

Jawgmaps

یک سرویس فرانسوی است که در طرح رایگان خود 50،000 بازدید نقشه را برای استفاده غیر تجاری ارائه می دهد. شما پس از ثبت نام در این سرویس می توانید دو مدل نقشه رایگان دریافت کنید. البته شروع قیمت این سرویس از 250 یورو می باشد که گران تر از سایر سرویس های گفته شده است ولی ویژگی های جغرافیایی خوبی دارد که می تواند شما را به استفاده از این سرویس ترغیب کند. اگر از کتابخانه CartoDB استفاده می کنید می توانید به راحتی از خدمات API Carto بهره ببرید. این پلتفرم، قابل ادغام با کتابخانه های leaflet و Mapbox GL JS در API شما است.

در ادامه این مقاله می خواهیم چند سرویس نقشه ایرانی برای تهیه نقشه وب سایت را بررسی کنیم. برخی از این سرویس ها سرعت بهتری مطابق با نقشه جغرافیایی ایران دارند.

نشان

این سرویس از کامل‌ ترین و بروزترین نقشه ایران با بهره‌ گیری از دیتای OpenStreetMaps است. سبک نقشه شما می تواند تنوع و زیبایی خوبی داشته باشد. نشان با جامعه کاربری بسیار بالا توانسته تنها سرویس مبتنی بر ترافیک آنلاین در ایران باشد. کتابخانه های استفاده شده در API شما Leaflet و Openlayers است. همچنین متدهای مشخص و استاندارد نقشه نشان دارای آیتم های مارکر، خط، چند ضلعی، دایره و غیره است. کافی است یک instance از نقشه ایجاد کنید (Ready و Map کلاس هایی هستند که برای نقشه وب سایت در Instance تعریف می شوند و تغییراتی را برای نقشه وب سایت شما فراهم می کنند) و با متدهای کلاس مپ قابلیت های بیشتری را به نقشه خود اضافه کنید. این ابزار به شما ماهانه 50 هزار تومان استفاده رایگان می دهد. البته استارت آپ ها و شرکت های نوپا می توانند اعتبار رایگان بیشتری دریافت کنند.

مپ

شما می توانید به راحتی و در عرض یک دقیقه نقشه وب سایت خودتان را بسازید. افزونه وردپرس این سرویس را دانلود کنید و در کنترل پنل وردپرس به منو افزونه ها مراجعه کنید. تعرفه های این سرویس شامل استارت آپ، پایه و سه پکیج حرفه ای برای کاربران می باشد. در هر ماه 40 هزار تومان استفاده رایگان برای شما دارد که البته باید کارت اعتباری خودتان را ثبت کنید. همه این سرویس ها دارای پشتیبانی آنلاین می باشند تا مشکلی برای نقشه شما پیش نیاید. امکاناتی که می توانید برای نقشه خود داشته باشید شامل جستجو، مسیریابی، بهینه سازی مسیر، نگاشت مختصات و غیره خواهد بود.

سیدار

این ابزار برای وب و سیستم عامل های موبایل، نقشه وب سایت را ارائه می کند. تصویر استاتیکی شما قابل تنظیم است و می توانید نشانه گذاری متنوعی را انتخاب کنید و مقیاس نقشه خود را افزایش دهید. نقشه های سیدار به این دلیل که در داخل ایران پایه گذاری شده سریع تر از سرویس های مشابه خارجی عمل می کند و می تواند برای نرم افزارهای موبایل دسترسی بهتری فراهم کند. البته طرح رایگان این ابزار در حال حاضر ارائه نمی شود ولی برای استارت آپ ها تعرفه 20% تخفیف ویژه را ارائه می دهد.

سخن آخر

ممکن است برخی از این سرویس ها محدودیت هایی برای کاربران ایرانی داشته باشند. شما می توانید اسکریپت نقشه خود را در کنسول گوگل ویرایش کنید. البته باید در نظر داشته باشید که کدام امکانات برای وب سایت یا اپلیکیشن شما مورد نیاز است و در صورتی که نیاز به جستجو و مسیریاب ندارید از نقشه گوگل استفاده کنید.