لینک جویس اصطلاحی است که اگر در زمینه سئو فعالیت داشته باشید احتمالا زیاد با آن روبه رو شده اید. فرقی نمی‌کند که شما یک طراح سایت باشید یا کسی که به تازگی فروشگاه خود را راه اندازی کرده است. همه شما برای دیده شده سایتتان تان نیاز به خدمات سئو و بهینه سازی سایت دارید. دنیای SEO نیز مانند سایر تخصص ها اصطلاحات و لغات تخصصی زیادی دارد که برای موفقیت در آن بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. لینک جویس یکی از این موارد است که در این قسمت از آی وحید قصد داریم به طور کامل آن را مورد بررسی قرار دهیم و به تشریح سایر عناصر موجود مرتبط با آن بپردازیم. پس این مطلب را از دست ندهید  و تا انتها با ما همراه باشید.

Link juice ترجمه مشخصی به زبان فارسی ندارد اما اگر بخواهیم آن را از نظر مفهوم بررسی کنیم به معنای ارزش و اعتباری است که از یک صفحه سایت به سایت دیگر از طریق لینک دادن منتقل می‌شود.

لینک جویس که به آن  Link Equity نیز گفته می‌شود یکی از عوامل اصلی تعیین کننده رتبه بندی سایت برای موتورهای جست و جو است.

برای درک بهتر این مفهوم بهتر است آن را تشریح کنیم. شما به عنوان خواننده یک وبلاگ، همیشه لینک‌هایی را در طول یک مطلب می‌بینید. درست است که این پیوندها به منظور غنی سازی و تکمیل متن به کار برده شده است اما کاربرد آن فراتر از این مورد است.

این لینک‌ها تاثیر مثبتی بر نحوه رتبه بندی Site دارند. اگر بلاگ یا پستی دارید که در آن Link ‌هایی به سایر صفحات وجود دارد بخشی از پتانسیل صفحه شما ( PageRank ) بین این تغییر مسیرها به سایت های دیگر توزیع می‌شود. سایت‌هایی که دارای چندین لینک در طول محتوا باشند توسط الگوریتم های گوگل بهتر ارزیابی می‌شوند. برای تاثیر بهتر شما باید این پیوندها را به گونه ای تعبیه کنید که ارتباط منطقی با مطلب شما داشته باشند. قبل از پرداختن به ادامه متن بهتر است به یک تعریف واحد از پیج رنک و پیج آتوریتی برسیم:

پیج رنک ( PageRank )

پیج رنک که با PR نشان داده می‌شود امتیازی است که گوگل از 1 تا 10 به یک وبسایت می‌دهد و نشان دهنده اعتبار آن صفحه از نظر تعداد لینک هایی است که به آن داده شده است.  

پیج آتوریتی ( Page Authority )

پیج آتوریتی امتیازی است که از طریق  MOZ به صفحات یک وبسایت داده می‌شود و نشان دهنده محبوبیت آن از نظر محتوا، بازدید کاربران و تعداد انتشار آن مطلب است.

عصاره لینک به طور کلی به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شود، داخلی و خارجی. لینک جویس داخلی به ارزشی که از طریق یکی از صفحات به صفحه دیگری از همان وبسایت منتقل می‌شود گفته می‌شود و عصاره لینک خارجی اعتباری است که طریق لینک از Site ما به وبسایت دیگر انتقال می‌یابد.

سایت A و  B را در نظر بگیرید :

اگر همه فاکتورهای رتبه بندی دو سایت یکسان باشد و فقط تفاوت در تنها پیوندی باشد که سایت A دریافت می‌کند رتبه وبسایت A بالاتر خواهد بود. حال فرض کنید وبسایت B نیز یک Link دریافت کند. الان چه اتفاقی می‌افتد ؟ آیا رتبه هردو سایت یکی خواهد شد؟ خیر. بستگی به میزان اعتبار صفحه ای که از  آن پیوند دریافت شده است دارد. برای ملموس تر شدن این مورد مثال زیر را در نظر بگیرید :

به عکس توجه کنید Website A از 4 لیوان آب دریافت و وبسایت B از 3 لیوان، پس قاعدتا درون لیوان A آب بیشتری وجود دارد بنابراین احتمالا وبسایت آ رتبه بالاتری در موتورهای جست و جو خواهد داشت. این مثال با فرض بر این است که اعتبار همه سایت های لینک دهنده یکسان است.

مورد دیگری که شما باید در مورد این مثال در نظر بگیرید این است که اگر وبسایت هایی که به سایت A لینک می‌دهند به غیر از آ به سایت های دیگر هم لینک بدهند قائدتا آب کمتری به A خواهد رسید.

تا این بخش از مقاله متوجه شده‌اید که مفهوم لینک جویس توصیفی از نحوه انتقال اعتبار از یک صفحه به صفحه دیگر یک وبسایت از طریق لینک‌های فالو است. این مورد چیزی نیست که بتوان آن را با دقت زیادی تعیین یا اندازه گیری کرد. به ویژه با توجه به این که گوگل در مورد الگوریتم خود و نحوه تفسیر پیوندها بسیار زیرکانه عمل می‌کند و دقیقا مشخص نمی‌کند که در این مورد چه چیزی برایش اهمیت دارد.

با این حال گزینه‌هایی وجود دارد که سئو کاران و ابزارهای بررسی سئو به آن‌ها توجه می‌کنند که برخی از این موارد عبارتند از :

  • پیج آتوریتی صفحه‌ای که از آن لینک دریافت می‌شود

اگر پیوند دریافت شده از یک وبسایت قابل اعتماد، با کیفیت بالای محتوا و سابقه خوب باشد این لینک ارزش بالاتری نسبت به سایتی با ویژگی‌های مخالف دارد.

  • نوع Link دریافتی

مشخصه No-Follow برای این که پیوند از طریق خزنده‌های موتورهای جست و جو دنبال نشود به کار می‌رود. درست است که اکثرا معتقدند لینک‌های نوفالو ارزشی را منتقل نمیکنند اما باید بگوییم این نوع لینک ها بی تاثیر هم نیستند ولی به طور کلی پیوندهای فالو به عنوان منتقل کننده اعتبار شناخته می‌شوند.

  • محتوای صفحه

مرتبط بودن محتوا، تعداد لینک‌های داده شده، مکان لینک دهی در صفحه نیز بر ارزش یک لینک تاثیر گذار خواهند بود. به عنوان مثال پیوندی که در بین محتوا داده می‌شود معتبرتر از لینک‌هایی است که در پایین صفحه یا در ساید بار کناری داده می‌شود.

برای بررسی اعتبار یک لینک می‌توانید از ابزارهایی که به راحتی در دسترس هستند و غالبا رایگان ارائه می‌شوند، استفاده کنید. برخی از محبوب ترین موارد سنجش سئو عبارتند از :

  • SEMRush
  • Moz
  • Google Analytics
  • Ahrefs
  • Yoast
  • SEO Review Tools
  • Small SEO Tools
  • Open Site Explore

این ابزارها برای تعیین این که دامنه یا صفحه اعتبار پیوند چیست و این که یک لینک چقدر معتبر است مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از موارد دیگر نیز هستند که به تخمین اعتبار یک Link کمک کنند که عبارتند از :

Domain Authority : مقیاسی که توسط Moz طراحی شده است و با استفاده از امتیازدهی 1 تا 100 تخمین می‌زند که سطح قدرت یک سایت چقدر است.

Referring Domains : تعداد دامنه‌های منحصر به فردی که به وبسایت یا صفحه‌ای که لینک در آن وجود دارد پیوند می‌دهند.

Domain Age : تاریخی که نشان می‌دهد دامنه اولین بار در چه تاریخی منتشر شده است. درست است که این مورد دقیقا بر اعتبار سایت تاثیر نمی‌گذارد اما می‌توان به کمک آن بینشی نسبت به سایر موارد به دست آورد که مشخص کننده اعتبار دامنه یا اعتبار صفحه است.

البته لازم به ذکر است که هیچ کدام از این عوامل به تنهایی قدرتمند بودن یک سایت را مشخص نمیکنند.

گوگل از بک لینک‌ها به عنوان بخشی از الگوریتم خود استفاده می‌کند. اگر چه نحوه استفاده از این لینک‌ها نسبت به گذشته تفاوت چشم گیری کرده است اما همچنان به عنوان یک فاکتور مهم برای کمک به صفحات وب برای حضور در نتایج SERP است. هنگامی که لینک جویس بیشتری به سمت صفحات شما از طریق Page هایی با کیفیت بالا، مرتبط و قابل اعتماد سرازیر می‌شود شانس شما برای کسب رتبه های بالا در نتایج سرپ بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله از آی وحید به بررسی Link juice و چگونگی تقویت اعتبار سایت از طریق آن پرداختیم.  با اتخاذ و مدیریت صحیح لینک‌های که از صفحات شما یا از سایت های دیگر می‌آیند می‌توانید گامی موثر برای بهبود سئو سایت و نمایش آن در نتایج SERP بردارید. در واقع لینک جویس یکی از موارد مهم و تاثیر گذار بر روی رتبه سایت است.

به طور کلی می‌توان گفت رتبه بالای یک صفحه به این معنا است که صفحه دارای بک لینک‌های زیاد از صفحات با اعتبار بالا است. در سئو معمولا گفته می‌شود که هر لینک مانند یک توصیه است. بنابراین توصیه یک Page معتبر، دارای اعتبار بیشتری خواهد بود و می‌تواند تاثیر زیادی برای کسب رتبه‌های بالاتر برای موتورهای جست و جو داشته باشد.