افزایش سرعت ایندکس سایت می تواند برای بسیاری از کاربرانی که در زمینه سئو فعالیت می کنند اهمیت زیادی داشته باشد به همین دلیل گوگل برای بازبینی و بررسی آن از ابزارهای مختلفی استفاده می کند که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد. شاید تا به حال به این مورد برخورد کرده باشید که بعضی صفحات شما پس از انتشار در نتایج گوگل نمایش داده نمی شود و هر چه تلاش میکنید آن ها توسط خزنده ها (Crawler) بررسی و یا به اصطلاح ایندکس نمی شوند. در چنین حالتی می توانید با انجام یک سری کارها سرعت ایندکس صفحات خود را بالا ببرید و صفحات خود را به Google معرفی کنید. قبل از هرچیزی بهتر است بدانید ایندکس شدن سایت و صفحات مختلف آن توسط ربات ها تقریبا کار زمان بری است به خصوص زمانی که شما تازه یک سایت را راه اندازی کرده و مطالبی را در آن بازرگذاری می کنید. در این مقاله از سری مقالات آموزشی آی وحید قصد داریم با معرفی 16 روش موثر برای افزایش سرعت ایندکس سایت شما را در این امر یاری کنیم. بنابراین پیشنهاد میکنیم تا انتها ما را همراهی کنید…

فهرست عناوین:

  • Index سایت در گوگل به چه معنایی است؟
  • عوامل تاثیرگذار بر افزایش سرعت ایندکس سایت
  • 1- انتخاب زمان مناسب برای بارگذاری مطالب
  • 2- عدم استفاده از مطالب تکراری
  • 3- استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط
  • 4- رعایت نسبت متن به کد
  • 5- ایجاد لینک سازی داخلی
  • 6- به کارگیری متاتگ های مناسب
  • 7- نصب فایل Robot.txt
  • 8- استفاده از سایت مپ برای افزایش سرعت ایندکس سایت
  • 9- سرعت لود سایت
  • 10- ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
  • 11- اجرایی کردن عملکرد Fetch as Google
  • 12- منتشر کردن محتوا در صفحات و شبکه های اجتماعی مختلف
  • 13- ایجاد بک لینک در افزایش سرعت ایندکس سایت
  • 14- بازدید سایت
  • 15- اثرگذاری ویدئوهای یوتیوب در ایندکس سایت
  • 16- بهره گیری از RSS

Index سایت در گوگل به چه معنایی است؟

قبل از هرچیزی باید بگوییم کلمه ایندکس به معنای قرار گرفتن در صفحات ثبت شده در موتور جستجوی گوگل می باشد. در حال حاضر یکی از مسائل مهم و ضروری برای صاحبان سایت ایندکس شدن مطالبشان در گوگل می باشد. در واقع هنگامی که یک لینک جدید جهت بررسی برای گوگل فرستاده شود، در سریع ترین زمان ممکن شروع به خزش آن میکند و تمامی محتوایات آن اعم از URL، محتوای متنی، تصاویر، لینک های داخلی و … را مورد بررسی و پیمایش قرار میدهد تا جایی که دیگر هیچ گونه ارتباط خارجی دیگری در صفحه مورد نظر شما پیدا نکند. اما در این میان به کار بردن تعداد مناسب کلمات و حتی سئوی آن ها می تواند تاثیر زیادی در ایندکس صفحه بگذارد. در کل ایندکس کردن مدت زمانی کوتاهی را در بر می گیرد اما به شرطی که تمامی اصول را به کار ببرید زیرا در این صورت سرعت عمل آن بالاتر می رود. اما در برخی مواقع Index شدن صفحات سایت با تاخیر زیادی انجام میشود ولی جای نگرانی نیست چراکه که میتوانید با رعایت یک سری موارد که در همین مطلب به آن پرداخته ایم سرعت ایندکس سایت خود را افزایش دهید.

عوامل تاثیرگذار بر افزایش سرعت ایندکس سایت

عوامل بسیار زیادی می تواند بر سرعت ایندکس سایت تاثیر بگذارد به همین دلیل بهتر است با دقت هرچه تمام تر آن ها را انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

1- انتخاب زمان مناسب برای بارگذاری مطالب

یک روش ساده ولی موثر برای افزایش سرعت ایندکس سایت انتشار محتوای باکیفیت به صورت زمان بندی شده می باشد. در اصل شما با انتشار مطالب در زمان بندی خاص به ربات های گوکل یک برنامه ریزی دقیق ارائه می دهید. زیرا خزنده ها (ربات ها) عادت میکنند در زمان تعیین شده از سایت بازدید کنند که همین امر موجب میشود صفحات شما با سرعت بیشتری ایندکس شوند. به طور مثال اگر دو روز در هفته راس یک ساعت مشخص محتوای خود را بارگذاری میکنید ربات ها شرطی میشوند و دقیقا هر هفته در همان زمان برای ایندکس شدن محتوای شما به سایت سر می زنند. توجه داشته باشید اگر مطالب زیادی برای انتشار دارید زمان بندی را به طور روزانه انجام دهید چراکه بی برنامه بودن بارگذاری مطالب موجب میشود ربات ها دیگر به طور منظم از سایت شما بازدید نکنند.

2- عدم استفاده از مطالب تکراری

مطالب تکراری می توانند به عنوان مخرب ترین عامل به شمار آیند زیرا هنگامی که مطالب تکراری باشند خزنده ها می توانند آن را به صورت صفحه معیوب شناسایی کنند. پس در نظر داشته باشید که تکراری بودن مطالب ضربه سنگینی به سایت شما وارد خواهد کرد. به طور مثال اگر محتوایی را در ارتباط با راه و روش ساخت سایت منتشر کرده باشید و این مطالب کپی باشند شما فقط سایت را با مطالب اضافی همانند (کپی از مطالب سایت های دیگر) پر کرده اید و یک سری کدهای معیوب را تکرار کرده اید. در نظر داشته باشید تمامی راهکارهای موجود می تواند عملکرد را با تغییرات بسیاری مواجه کند و حتی باعث کند شدن سرعت ایندکس سایت شود.

3- استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط

برای اینکه سرعت بالاتری هم برای لود صفحه و هم برای ایندکس شدن داشته باشید بهتر است تصاویر را با حجم کمی بارگذاری کنید. قبل از اینکه می خواهید تصویری را در سایت قرار دهید باید در فتوشاپ عکس های خود را به صورت فشرده و با فرمت save for web ذخیره کنید زیرا در این صورت حجم آن ها کاهش پیدا خواهد کرد و شما فضای کمتری را در نت برای آن استفاده می کنید. این نکته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا با این کار لود تصاویر و در راستای آن سرعت لود سایت بیشتر میشود.

4- رعایت نسبت متن به کد (Text to HTML)

نسبت متن به کد مقدار مشخصی دارد در واقع این نسبت ایده آل میتواند بین 25 تا 70 باشد اما با توجه به بررسی انجام شده این مورد از طرف موتور جستجو گوگل به طور کاملا مستقیم بر روی سئو سایت تاثیری ندارد ولی میتواند بر روی فاکتورهای زیادی تاثیرگذار باشد.

لینک سازی داخلی میتواند تاثیر زیادی بر روی قسمت های مختلف سایت ها بگذارد به صورتی که اگر برای هر صفحه لینک هایی را ایجاد کنید و بین آن ها با صفحات دیگر سایت ارتباط برقرار کنید تاثیر مثبتی بر روی ایندکس خواهد گذاشت. در واقع خزنده ها همانند تارهای عنکبوت هستند و شما باید به گونه ای بین صفحات داخلی سایت ارتباط برقرار کنید که ربایت ها به سرعت از صفحه شما خارج نشوند. در واقع با لینک سازی داخلی می توانید عملکرد ربات ها را مانند تار عنکبوت به هم وصل کرده و برای افزایش سرعت اینکس سایت خود از آن استفاده کنید.

6- به کارگیری متاتگ های مناسب

بهتر است برای اینکه سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و بتوانید صفحات خود را در صدر گوگل قرار دهید تمامی نکات را به درستی انجام دهید. استفاده از تگ های مناسب می تواند بر روی آن تاثیر زیادی بگذارد زیرا سئو سایت نیز بر افزایش سرعت ایندکس سایت تاثیر زیادی خواهد گذاشت. تگ های به کار برده شده در متن باید به صورت اصولی وارد شود زیرا اگر چندین تگ h1 وارد شده بر یک صفحه داشته باشیم موتورهای جستجو نمی توانند متن را بازیابی و مورد بررسی قرار دهند.

7- نصب فایل Robot.txt

یکی از مهم ترین گزینه هایی می باشد که با نصب آن بر سئوی خود تاثیر بسیار زیادی خواهید گذاشت. با رعایت سئو تکنیکال نیز انتخاب می کنید که کدام یک از صفحات توسط ربات های خزنده ایندکس شوند و کدام یک ایندکس نشوند. بهره گیری از تگ Noindex در این فایل امکان بالا آمدن سایت شما را افزایش خواهد داد و می توانید به صورت جداگانه برای برخی از صفحات از آن استفاده نمایید. توجه داشته باشید که این فایل ها باید به صورت درست تنظیم شوند و در صورتی که درست تنظیم نشوند با برخی از اشکالات در ایندکس مواجه خواهید شد. نحوه عملکرد آن به گونه ای است که شما می توانید با وارد کردن کدهای مربوطه و نوشتن User-agent به ربات ها دستور دهید. این دستور می تواند به صورت های مختلفی وارد شود فقط کافی است طبق عملکردی که از آن انتظار دارید آن ها را وارد نمایید. با وارد کردن عبارت User-agent: Googlebot به آن ها دستور می دهید دهید تا کاری را انجام دهند، همچنین با اضافه کردن علامت( *) تمامی ربات ها را در نظر می گیرید تا دستور خوانده نشدن را دریافت کنند.

8- استفاده از سایت مپ برای افزایش سرعت ایندکس سایت

یکی دیگر از اساسی ترین عوامل برای سئو تکنیکال استفاده از Sitemap میباشد زیرا شما می توانید با استفاده از آن تمامی صفحات وب سایت خود را در فایلی با فرمت XML به صورت لیست شده مشاهده کنید. هنگامی که این مورد را نصب می کنید موتورهای جستجوی گوگل می توانند به راحتی تمامی محتواهای شما را پیدا کرده و آن ها را ایندکس کنند. پس یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش سرعت ایندکس سایت می شود استفاده از سایت مپ می باشد. چیزی که در این میان وجود دارد اهمیت صفحات، ارتباط با دیگر صفحات و بروزرسانی آن ها می باشد که به موتورهای گوگل کمک می کند تا به بهترین صورت این فرآیند را انجام دهند. در صورت نبود این گزینه موتورهای جستجو سردرگم می مانند و ممکن است ایندکس به راحتی صورت نپذیرد.

9- سرعت لود سایت

عوامل وابسته تاثیر بسیار زیادی بر روی دیگر عوامل می گذارند به طور مثال سرعت لود سایت به ایندکس آن بسیار وابسته است. شما می توانید سرعت را از طریق ابزارهایی که خود گوگل در دسترس کاربران قرار داده مانند page speed و lighthouse چک کرده و مواردی که موجب کاهش سرعت لود وب سایت شده است را مشاهده کنید. این خطاها می تواند بر روی کدهای CSS، حجم یا سایز تصاویر و … باشد. بنابراین با انجام یک سری اصول اولیه و درست کردن کدهای خود بهترین سرعت را برای خود به دست می آورید.

10- ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

با ثبت سایت خود در سرچ کنسول می توانید ارورهای موجود در صفحات مختلف را بررسی کرده و آن ها را برطرف کنید. همچنین با عمل فچ زدن که در متن بالا توضیح داده شد عملکرد صفحه خود را تغییر می دهید. پس خطاهایی که در Google Search Console وجود دارد فقط برای سرعت نیست بلکه شما می توانید خطاهای دیگر را نیز مشاهده کنید و آن ها را بهبود ببخشید.

11- اجرایی کردن عملکرد Fetch as Google

ممکن است اطلاعاتی از زاویه دید خزنده های گوگل پنهان باقی بماند به همین دلیل می توانیم با فچ زدن در گوگل سرچ کنسول این اطلاعات را به خزنده ها یادآوری کرده تا آن ها بتوانند موارد را ایندکس کنند. در واقع این کار برای افزایش سرعت ایندکس سایت استفاده می شود. به طور مثال تصور کنید مطلبی را در صفحه خود بارگذاری کرده اید ولی هنوز گوگل آن را به رسمیت نشناخته است و شما می خواهید در مدت زمان کمتری آن را به Google معرفی کنید. در اینجا با انجام این کار روند بارگذاری اطلاعات را در صفحه خود، با سرعت بیشتری انجام می دهید. الگوریتم های گوگل پس از فچ زدن صفحه مورد نظر محتوای موجود و URL آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار میدهند و پس از معرفی به گوگل آن را به کاربران نیز معرفی میکند. به همین دلیل بهتر است برای بهبود آن تمامی عملکردها را در نظر گرفته و به بهترین نحو آن ها را بر روی سایت بارگذاری کنید.

12- بازدید سایت

قطع به یقین هنگامی که تمامی اصول رعایت شده باشند و سایت برای کاربر مفید باشد گوگل آن را به عنوان کاربردی ترین صفحه خود می شناسد. اگر در محتوای بارگذاری شده کاملا یونیک و مفید باشد و تمامی استاندارها و متاتگ ها و دیگر عوامل به درستی اجرا شده باشند امکان نمایش سایت شما در صفحه اول موتورهای جستجو قرار بگیرد. اما همانطور که گفته شد این عامل وابسته به دیگر عوامل دیگری نیز می باشد.

13- منتشر کردن محتوا در صفحات و شبکه های اجتماعی مختلف

با این کار سریع تر محتوای خود را به گوگل معرفی می کنید. به طور مثال با بارگذاری هر یک از محتواهای خود که آن ها را در برخی از شبکه های مختلف بارگذاری کرده اید می توانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. بنابراین بهتر است محتواهای خود را شبکه های اجتماعی محبوب مثل تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… بارگذاری کنید تا با این کار، گوگل تشویق به خواندن و بررسی صفحه سایت شما شود. شبکه های اجتماعی قابلیت لینک گذاری را نیز دارند و می توانند از طرفی به بالا آمدن صفحه شما کمک کنند. یعنی در بهترین شکل فرد می تواند نوشته موردنظر خود را از طریق تلگرام و یا اینستاگرام به کاربر نشان دهد همچنین با لینک گذاری به خزنده ها کمک می کند تا بهترین بازخورد را داشته باشید. علاوه بر آن تعداد لایک ها و به اشتراک گذاشتن پست های وارد شده نشان می دهد که مطلب تا چه حد برای کاربر مفید بوده و همچنین آیا توانسته بر ربات های خزنده گوگل تاثیر مستقیمی بگذارد یا نه. هنگامی که بازخورد بالا باشد و سرعت ایندکس سایت را افزایش میدهد و در نتیجه صفحه مورد نظر در نتایج جستجوی گوگل به ثبت میرسد.

ایجاد بک لینک نیز می تواند تغییراتی را بر روی سرعت ایندکس سایت بگذارد پس بهتر است با این کار همانطور که ذکر شد ربات ها را با صفحات درگیر کنید. هر چه درگیری داخلی و یا خارجی ربات ها بیشتر باشد سرعت هم افزایش پیدا خواهد کرد زیرا ربات ها می دانند در چه تایمی محتوا بارگذاری می شود و در ادامه با بررسی لینک های خارجی به این روند کمک خواهند کرد. بک لینک ها لینک هایی هستند که باید در سایت های دیگر به صورت متفاوتی آن ها را قرار داد تا گوگل آن ها را شناسایی کند. در اینجا تمامی فعالیت ها به گوگل ثابت می کند که سایت در حال فعالیت است و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت می باشد. همچنین باید این نکته را ذکر کرد که این لینک ها باید از منبع هایی گرفته شود که امتیاز بالایی نسبت به سایت شما دارند.

15- اثرگذاری ویدئوهای یوتیوب در ایندکس سایت

یکی از قدرتمند ترین ابزاری است که با انتشار مطالب خود، می توانید سرعت این فرآیند را برای سایتتان بالا ببرید اما لازم به ذکر است مطالب منتشر شده باید هماهنگ با کسب و کار شما باشد. به طور مثال اگر در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنید باید در این رابطه مطالب و ویدئوهای مرتبط با آن را بارگذاری کنید. در این صورت اثر گذاری به بهترین صورت انجام می پذیرد و در غیر این صورت بارگذاری مطالب غیر مرتبط به پیشرفت شما کمکی نخواهد کرد.

16- بهره گیری از RSS

این کلمه مخفف Really Simple Syndication می باشد که می تواند سرعت را برای ایندکس بالاتر ببرد. در واقع RSS ها می توانند به سایت کمک کنند تا موتورهای جستجو صفحات را سریع تر بروزرسانی و Crawl کنند.

جمع بندی

در متن بالا به بررسی راهکارهای افزایش سرعت ایندکس سایت پرداختیم تا اگر به این مشکل برخوردید بتوانید تمامی راهکارها را برای افزایش سرعت انجام دهید. بعد از اینکه مطلب خود را انتشار دادید می توانید با Crawl کردن صفحه در سرچ کنسول، خود را سریع تر به گوگل معرفی کنید. راهکارهای گفته شده طبق آخرین بروزرسانی ها می باشد و شما می توانید از آن ها به بهترین نحو استفاده کنید. در آخر باید گفت شما می توانید از طریق راه های ارتباطی سوالات خود را با کارشناسان آی وحید در میان بگذارید تا در کمترین زمان پاسخ آن ها را گرفته و مشکلات موجود را بر طرف نمایید.