امروز خرید و فروش اینترنتی کالای دست دوم طرفداران بسیاری پیدا کرده است. سمساری‌ها به اندازه گذشته پررونق نیستند، درحالی که بازار سمساری‌های جدید اینترنتی حسابی داغ شده است. در سال ۹۲ درآمد متوسط خانوار‌های ایرانی به طور ناگهانی از ۶۸۰ هزار تومان به ۹۳۰ هزار تومان رسید و فکر می‌کنید دلیل این موضوع چه چیزی بود؟  اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی مثل دیوار آغاز به کار کردند.

 شاید اکثر ما در فضای اقتصادی که امروز درگیر آن هستیم، پول کافی برای خرید یک سری لوازم مورد نیازمان را نداشته باشیم یا اینکه بنابر دلایلی ممکن است بخواهیم کمتر بابت آن هزینه کنیم، به عنوان مثال برای حضور در کلاس های آنلاین مدرسه یا دانشگاه به تبلت یا لپ تاپ نیاز داریم و بنا به دلیلی خرید دست دوم را ترجیح می‌دهیم. یا اینکه گوشه کنار خانه و یا در انباری وسایل زیادی داریم که دیگر استفاده ای برایمان ندارند اما پتانسیل این را دارند که در جای دیگر و برای فرد دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین با فروش کالاهای بی استفاده و اضافی هم کسب درآمد می‌کنیم هم فضای بیشتری در اختیار خواهیم داشت.

فهرست :

  • رشد درآمد خانواده های ایرانی از فروش کالاهای دست دوم
  • راه اندازی سمساری آنلاین و فروشگاه کالاهای دست دوم
  • برای خرید و فروش کالای دست دوم چه روش هایی وجود دارد؟
  • اجناس فروشگاه اینترنتی کالای دست دوم را چگونه تامین کنیم؟
  • برای فروش کالاهای دست دوم به این نکات مهم توجه داشته باشید
  • رشد درآمد خانواده های ایرانی از فروش اینترنتی کالاهای دست دوم

فروش کالا‌های دست دوم در ایران به اندازه سایر کشور‌ها رایج نیست، اکثر مردم ایران ترجیح می‌دهند به جای فروش لوازم آن‌ها را در انباری‌ نگهداری کنند، اما طی چند سال گذشته گزارش‌های رسمی و آمارها خلاف این موضوع را اثبات کرده اند، گویا درآمد مناسب فروش اینترنتی کالاهای دست دوم مردم ایران را نیز علاقمند کرده و به این سمت کشانده است.

 طبق آمار در سال ۹۰، حدود ۲۱ میلیون خانوار در ایران سرشماری شده‌اند که هر کدام به طور متوسط بیش از ۵۳۰ هزار تومان کالا‌های دست دوم فروخته است. بنابراین ارزش تقریبی بازار کالا‌های دست دوم را در آن سال ۱۱ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود و این اعداد و ارقام هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود، از طرفی حضور افراد در فضای مجازی هر روز پر رنگ تر از قبل می‌شود، بنابراین فروش آنلاین لوازم دست دوم، ارزش افزوده قابل توجهی برای فعالین این حوزه ایجاد خواهد کرد.

راه اندازی سمساری آنلاین و فروش اینترنتی کالای دست دوم

سمساری اینترنتی یکی از شغل های جالب، کم دردسر و از همه مهم تر پردرآمد و رو به رشد در ایران است، خرید و فروش وسایل دست دوم همیشه مشتریان خاص خود را داشته و با توجه به افزایش نقش فضای مجازی طرفداران بیشتری پیدا کرده است و افراد زیادی هستند که از این راه درآمدهای کلان کسب می‌کنند.

همچنین یک سمساری آنلاین محدودیت جغرافیایی ندارد و این وسعت جغرافیایی ، کسب درآمد از آن را متنوع تر کرده و بازار قوی برای کار ایجاد می کند و باعث شده سایت های زیادی در زمینه فروش اینترنتی کالای دست دوم طراحی و راه اندازی شوند. بنابراین وقت آن است که شما هم وارد این فضا شوید و سهمی از این بازار پر سود بگیرید.

برای خرید و فروش کالای دست دوم چه روش هایی وجود دارد؟

برای راه اندازی یک فروشگاه کالای دست دوم نیازی به منابع و سرمایه بالا و یا صرف زمان زیاد ندارید، همچنین فروش اینترنتی کالای دست دوم برخلاف تصور شما به تخصص خیای بالایی نیاز ندارد، چرا که پیشرفت تکنولوژی و ایجاد سرویس‌های مختلف اینترنتی راه‌اندازی کسب و کارهای آنلاین را خیلی راحت و سریع کرده است، اما این به این معنی نیست که با هزینه ی کم و بدون داشتن دانش فنی هم می‌توان یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کرد. در ارتباط با موضوع مورد بحث ما، یعنی فروش کالاهای دست دوم نیز چندین راه وجود دارد:

طراحی سایت خرید و فروش کالای دست دوم

یکی از بهترین راه های خرید و فروش کالای دست دوم، طراحی سایت و وبلاگ مرتبط و معرفی کالاهای مورد نظر است. نمونه های معروف این گونه سایت ها، سایت دیوار و سایت خارجی معروف   eBay هستند که روزانه حجم خرید و فروش قابل توجهی در آن ها صورت می‌گیرد.

 در ارتباط با طراحی سایت عموما این تصور وجود دارد که کار پرهزینه و سختی است است اما واقعیت این است که راه‌های مختلفی برای ساخت وبسایت وجود دارد که راه آسان و کم هزینه هم بین آن ها وجود دارد و یکی از آن ها استفاده از قالب های آماده است. همچنین برای افزایش بازدید سایت می توانید تولید محتوا، تبلیغات ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و… را در دستور کار خود قرار دهید تا جایگاه مورد نظر بین سایت های فروش آنلاین کالای دست دوم را در موتورهای جستجو به دست آورید.

فروش اینترنتی کالای دست دوم در اینستاگرام

بازار خرید و فروش در اینستاگرام از هر بازار دیگری داغ تر است! حدود 30 ملیون کاربر فعال ایرانی در این شبکه اجتماعی این شرایط را برای انواع کسب و کارها فراهم میکند که به صورت ساده و سریعتر مشتری خود در هر نقطه ای از جهان پیدا کرده و با آن ها در ارتباط باشند، اجناس خود را معرفی کرده و بفروشند، فروش کالای دست دوم نیز از این قائده جدا نیست و شما خیلی راحت می‌توانید کالای دست دوم مورد نظر را بدون هیچ هزینه ای در یک پیج اینستاگرامی بفروشید.

البته باید در نظر بگیرید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس و ظاهر می‌باشد، بنابراین باید عکس های زیبا و جذابی در پیج اینستاگرام کالاهای دست دوم خود قرار دهید تا در این بازار داغ و شلوغ حرفی برای گفتن داشته باشد.

اجناس فروشگاه اینترنتی کالای دست دوم را چگونه تامین کنیم؟

فروشگاه اینترنتی کالاهای دست دوم شما آماده راه اندازی و کسب درآمد است، اما چه چیزی قرار است بفروشید؟ موبایل و لپ تاپ؟ لوازم منزل؟ لباس؟ در واقع تامین اجناس دغدغه اصلی افرادی است که قصد ورود به بازار خرید و فروش کالای دست دوم را دارند. در ادامه برای رفع این دغدغه مواردی را بررسی کردیم:

  • لوازم دست دوم خودتان، دوستان و آشنایان که برای شما بلا استفاده هستند اما احتمالا افراد زیادی به آن نیاز داشته باشند، جز اولین گزینه هایی هستند که برای فروش در فروشگاه اینترنتی کالاهای دست دوم خود می‌توانید در نظر بگیرید.
  • بهترین و پر سودترین راه برای تامین اجناس فروشگاه اینترنتی لوازم دست دوم، این است که اجناس خراب را بخرید، تعمیر کنید و بفروشید. در سایت های مختلف وسایل معیوب وتعمیری زیادی را می‌توانید پیدا کنید.
  • شما می‌توانید کالای دست دوم را از سایت دیوار یا شیپور با قیمت مناسب بخرید و در فروشگاه اینترنتی خود بفروشید.
  • در سمساری ها احتمال زیادی وجود دارد که در گوشه و کنار اجناس به درد بخوری برای فروش در فروشگاه اینترنتی کالاهای دست دوم خودتان پیدا کنید.
  • می‌توانید کالای دست دوم دیگران را برایشان بفروشید و از آن‌ها کارمزد دریافت کنید. در واقع سرویس و شرایطی برای فروش اینترنتی کالای دست دوم دیگران فراهم کنید و درصدی از فروش آن کالا به عنوان پورسانت بگیرید.

برای فروش کالاهای دست دوم به این نکات مهم توجه داشته باشید :

امروز تقریبا همه ی فروشگاه ها با هر نوع محصولی، ضروروت حضور در فضای مجازی را درک کرده و به هر شیوه ای یا از طریق طراحی سایت یا از طریق شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام شعبه ی آنلاین خود را راه اندازی کرده اند. ضمن این که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بازار خرید و فروش کالاهای دست دوم در اینترنت هم بسیار داغ است و فروشگاه های اینترنتی بسیاری در این زمینه ایجاد شده اند، پس فروشگاه اینترنتی کالای دست دوم شما برای این که در صحنه رقابت فروش اینترنتی کالاهای دست دوم، حرفی برای گفتن داشته باشد باید یک سری نکات در آن رعایت شده شود :

یک بازار یا محصول خاص را برای فروش انتخاب کنید

حضور پر رنگ سایت های معروف و شناخته شده ای مثل دیوار و شیپور، می‌تواند برای ورود شما به بازار فروش تمامی لوازم دست دوم یک ریسک محسوب شود، چرا که مردم اکثرا ترجیح می‌دهند از این سایت های شناخته شده خرید کنند، مگر این که یک بازار خاص را هدف قرار دهید و سعی کنید در آن شناخته بشوید. به عنوان مثال فروش اینترنتی موبایل های دست دوم و ارائه خدمات مربوطه مثل تعمیر، ارائه لوازم جانبی و غیره …

در ارتباط با این موضوع می‌توان اپلیکیشن کمدا را مثال زد، این اپلیکیشن برای خرید و فروش لباس و زیورآلات زنانه است و در کنار فروش اجناس نو، امکان خرید و فروش کالاهای دست دوم را هم برای کاربران فراهم آورده و بسیار موفق عمل کرده است.

تست کردن کالاهای دست دوم فروشگاه

قبل از خرید محصول مورد نظر حتما آن را کاملا تست کنید و یا اگر خودتان تخصص مورد نیاز برای تست و تایید آن را ندارید، از یک کارشناس کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که ارزش یک محصول دست دوم 30 درصد کمتر از قیمت نو آن کالا می‌باشد، البته در شرایطی که محصول دست دوم کاملا مشابه نو و آکبند بوده و کوچک‌ترین عیبی در آن وجود نداشته باشد در غیر این صورت قیمت آن خیلی بیشتر از 30 درصد کم می‌شود.

زمان بندی بازار را در نظر بگیرید

چیزی که مورد تقاضای بیشتر است را در نظر بگیرید.در چه فصلی از سال قرار داریم و مد روز چیست؟ می خواهید لباس تابستانی یا مبلمان فضای باز بفروشید؟ پس باید منتظر فصل بهار و تابستان بمانید.

انعطاف پذیر باشید و با خریدار تعامل داشته باشید

اهل مذاکره باشید، هرچه سریعتر کالای خود را بفروشید، زمان بیشتری برای فروش کالای بعدی خواهید داشت. با خریداران تعامل کنید و به موقع پاسخگوی سوالات آن ها باشید، رقابت در این فضا بالاست و مشتری منتظر شما نمی‌ماند و سایت یا پیج بعدی را باز می‌کند.

قیمت گذاری استاندارد انجام دهید

کالاهای دست دوم 30 درصد ارزان‌تر از نوع آکبند خود به فروش میرسند. البته الزامی به رعایت حتمی این درصد وجود ندارد و هر کسی بنابر ارزش مورد نظر خود روی یک کالای خاص قیمت می‌گذارد. قبل از خرید محصول کارکرده مورد نظر، ابتدا تحقیقات لازمه را انجام دهید از سایت های مختلف قیمت بگیرید و با قیمت آکبند مقایسه کنید و در صورتی که ارزش داشت اقدام به خرید کنید.

برای مشتریان مهلت تست در نظر بگیرید

مشتری‌ برای خرید کالای دست دوم خیلی سخت اعتماد می‌کند، چرا که در مورد سلامت و کیفیت لوازم دست دوم اطمینان ندارد پس با دادن مهلت تست و ضمانت، این اطمینان را به مشتری بدهید که کالای مورد نظرشان مشکلی ندارد.

عکس های با کیفیت از کالای دست دوم مورد نظر قرار دهید

در خرید و فروش اینترنتی کالای دست دوم، ظاهر و عکس کالا برای خریداران اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از محصول چند عکس از زوایای مختلف و حتی در صورتی که زدگی و خط و خش دارد از آن قسمت هم عکس مناسب قرار دهید، تا مشتری وضعیت کالا و صداقت شما را بهتر متوجه شود.

زمان بندی بازار را در نظر بگیرید

چیزی که مورد تقاضای بیشتر است را در نظر بگیرید.در چه فصلی از سال قرار داریم و مد روز چیست؟ می خواهید لباس تابستانی یا مبلمان فضای باز بفروشید؟ پس باید منتظر فصل بهار و تابستان بمانید.

حرف آخر

با توجه به شرایط موجود و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش قیمت بسیاری از وسایل و کالاها خیلی از افراد توانایی خرید محصولات نو و آکبند را ندارند به خصوص در ارتباط با وسیله هایی مثل موبایل و لپ تاپ که داشتن آن ها برای تحصیل در شرایط کرونا ضروری است، یا اینکه بعضی افراد بنا به هر دلیلی ترجیح می‌دهند هزینه ی کمتری برای خرید یک محصول خاص بپردازند. همه این ها باعث شده بازار خرید و فروش کالاهای دست دوم هر روز رونق بیشتری پیدا کند. بنابراین حتی اگر فروشگاه شما فقط کالاهای نو را ارائه می‌کند، بهتر است همزمان شرایطی را هم برای فروش اینترنتی کالاهای دست دوم فراهم کنید.