ساخت یک برند قوی کمک می کند تجارت شما رونق بگیرد  همچنین درک مشتریان از محصولات شما بالا برود. در واقع همان احساسی که یک برند موثر در شما ایجاد می کند و تا سالها در ذهن مخاطبان می ماند. شما هم با ایجاد یک برند تجاری می توانید حس متفاوتی را در مخاطبان خود ایجاد کنید. پیشنهاد می کنیم با استفاده از یک راهنما کاربردی روند ساخت یک برند قوی را چند مرحله ساده طی کنید. در این مقاله موارد مورد نیاز برند شما را بیان کردیم تا سریع تر برند خود را تقویت کنید.

منظور از برند چیست؟

به عبارت ساده شرکت ‌ها به کمک یک برند کسب‌وکار خود را به افراد نشان می دهند. داستانی که از برند خود تعریف می کنید و همه ویژگی های مختلف که در شکل گیری کسب و کار شما مؤثرند را بازگو می کنید. همه کمک می کنند تا یک برند  شکل بگیرد.

ساخت یک برند در 8 مرحله

احتمالاً شما برای برند خود با اصطلاحاتی چون برند ، برندسازی و برندینگ برخوردید که معانی متفاوتی دارند. برند به معنی ایجاد یک اسم و رسم برای کار شماست. برندینگ روشی است که به کمک مراحل آن ( از تحقیق در مورد رقابت تا تبلیغات و طراحی لوگو ) برند خود را می سازید. درنهایت با انجام مراحل برندسازی (مثلاً افزایش صدای برند )، ارزش و هویت برند خود را تثبیت کنید. البته فرآیند برندسازی نیاز به صرف زمان و استراتژی خواهد بود. البته ما سعی کردیم از برند تا برندینگ را در 8 مرحله مهم برایتان بازگو کنیم.

  • با تحقیق در بازار مخاطبان و رقبای خود را شناسایی کنید
  • هویت برند خود را تعیین کنید.
  • با انتخاب نام مناسب اهمیت برند خود را نشان دهید.
  • یک شعار جذاب بسازید.
  • یک لوگو حرفه ای طراحی کنید.
  • با صدای برند خود متمایز باشید.
  • برند خود را به طور مداوم بکار ببرید.

با  تحقیق در بازار مخاطبان و رقبای خود را شناسایی کنید

قبل از اینکه وارد مرحله انتخاب نام تجاری خود شوید، تحقیقات بازار تخصصی خود را شروع کنید. مخاطبان هدف خود را پیدا کنید و رقبای را شناسایی کنید.

مخاطبان هدف خود را پیدا کنید

مخاطبان هدف خود را  با پیش‌بینی سن ، شغل و علاقه پیدا کنید. یک لیست از ویژگی های مخاطبان به شما کمک می کند تا برند شما پاسخ گوی نیازهای مشتریان باشد. یکی از روش هایی که می توانید مخاطبان خود را بررسی کنید ، شبکه های مجازی است. مثلاً با استفاده از هشتگ مناسب ، دنبال کردن مخاطبان ببینید که چه چیزی آن‌ها را هیجان زده می کند. محصولات مورد علاقه آنها چیست و چه مسائلی آن‌ها درگیر می کنند.

رقبای خود را در بازار شناسایی کنید

در صنعت و تخصصی که شما در آن فعالیت می کنید،  مطمئناً رقبایی هستند که می توانید آنها را به صورت آنلاین شناسایی کنید. در حالت ایده آل تجزیه و تحلیل SWOT بسیار عالی عمل می کند اما در صورتی که زمان کافی ندارید. یاداشت های ذهنی از نقاط قوت ، سبک و لحن هر یک از این شرکت ها می تواند مفید باشد. وب سایت رقبای خود و کانال های شبکه های اجتماعی آنها را بررسی کنید. طراحی سایت تا استراتژی بازاریابی، عملکرد در موضوعات مختلف مواردی است که می توانید، ارزیابی کنید.

هویت برند خود را تعیین کنید

هویت برند روشن می کند شما چگونه کسب و کاری هستید و چه هدفی را دنبال می کنید. می توانید با ترسیم شکلی مطلوب برای مخاطبان تلاش بیشتری داشته باشید. آرزوهای شما و البته تمام المان های موجود می تواند وارد هویت برند شما شود. هر چند بنظر می آید، اگر طبق تعریف دبی میلمن اسم متمایزی انتخاب کنید. این اسم نتواند همه کاربران را به خود جذب کند. اما در حقیقت این اسم با کمی تلاش بیشتر (به دلیل مشابه نبودن با مشاغل دیگر) خود را نشان دهد. مثلاً کافه لیمو در مقابل اسم کافه گلاسه می تواند بهتر در ذهن مخاطب بماند.

تعریف داستان تجاری

داستان تجاری خود را تعریف کنید، چه شد که این نام را انتخاب کردید؟ شاید دلیل شما هم برای مخاطبان جذاب باشد و آن‌ها را به شما نزدیک کند. حتی احساس کنند به اهداف شما علاقه مند هستند یا برخی ایده های کاری شما به آن‌ها کمک می کند. برای شروع کار ، به سه سؤال زیر پاسخ دهید: شغل شما چیست؟ چطوری کار و انجام می دهید؟ و چرا؟

بررسی زوایای دیگر

انگیزه شما و پیشنهاداتی که برای انجام کارهای خود دارید به چه سمتی می روند؟ از همه مهم‌تر ، چقدر سعی می کنید از دید مشتریان به کسب و کار خود نگاه کنید؟ شما می توانید مواردی که در کسب و کار شما مفید هستند را جدا کنید. مثلاً تحویل سریع به مشتریان می تواند جزء خدمات شما باشد. همچنین بسته بندی های شما به‌راحتی باز شود یا رنگ بندی بهتری پیدا کند و خدمات رایگان در شهر داشته باشید. پاسخ های شما به این سؤالات کمک می کند تا هویت برند خود را بهتر شکل دهید.

با انتخاب نام مناسب اهمیت برند خود را نشان دهید

از اولین قدم های برای ساخت یک برند انتخاب نام مناسب است. یک نام خوب می تواند اعتبار تجاری شما را تا حد زیادی افزایش دهد. انتخاب نام کوتاه ، تلفظ آسان و به یادماندنی کمک می کند تا افراد به راحتی شما را تشخیص بدهند. یه لیست از ویژگی های تجارتی و ارزش های مهم خود را امتحان و بررسی کنید. سپس با مقایسه و میزان رشد در آینده موارد بهتر را در نظر بگیرید.

گزینه های خود را نگه دارید تا نامی که تجارت شما را مطمئن شوید. توجه به برنامه های غیر قابل پیش بینی در آینده نیاز است تا بتوانید موضوعات بیشتری را وارد کسب و کار خود کنید. نام برند خود را حفظ کنید. البته ابزار های آنلاین هم وجود دارد تا بتوانید نام برند خود را انتخاب کنید. همچنین با طرح سؤالاتی ساده محدوده بهتری را پیدا کنید. نام برند خود را برای دامنه نیز قرار دهید و سعی کنید منحصر به فرد باشد. با جستجو در گوگل و شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام رقابت اسمی خود را بررسی کنید.

یک شعار جذاب بسازید

یک شعار کوتاه همه چیز را راجع برند شما به تصویر می کشد. کلمات جذاب ، تأثیرگذار ، به یاد ماندنی و البته خلاصه می تواند ارزش برند شما را نشان دهد. با اینکه همه مشاغل دارای شعار نیستند یا از جملات مشابه برای توصیف کسب و کار خود استفاده می کنند. ولی شما با انتخاب یک عبارت مناسب نشان دهید که چقدر می توانید مفید باشید. تا شعار شما کمک کند افراد به کار شما جذب شوند. البته شعار شما می تواند در کارت ویزیت ، بیوگرافی اینستگرام و تقریباً همه جا قدرت خود را نشان دهد. بررسی نمونه های جذاب ، گفته های فراموش نشدی ، بازگو جملات قدیمی یا نوستالژیک می تواند برای شعار یک برند مناسب باشد.

یک لوگو حرفه ای طراحی کنید

در حقیقت برندسازی در کنار تمام دارایی های شما به طور مداوم و با گذشت زمان معنا می گیرد. به همین دلیل لوگو در قلب همه تلاشهای شما برای برندسازی قرار دارد. لوگو اولین و برجسته ترین عنصر از تجارت شماست که به جهانیان نشان داده می شود و تا حد زیادی به درک کسب و کار شما تأثیر می گذارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی های لوگو انعطاف پذیری آن است یعنی باید در همه سایز دارای وضوح و قابل فهم باشد. همچنین شما می توانید با تکرارهای مختلفی از آن در متن، طراحی کامل خود را نشان دهید. مثلاً به لوگو کمپانی Puma توجه کنید که تنها از متن استفاده کرده و یا اپل نماد مستقل خود را از یک شیء گرفته است. البته در لوگوی خود می توانید متن و نماد را به صورت ترکیب بندی استفاده کنید ، مانند برند هوواوی.

هویت بصری خود را تعریف کنید

جنبه دیگری از هویت برند شما ظاهر یا زبان تجسمی شماست. البته هویت بصری براساس طراحی لوگو شما اتفاق می افتد. لوگوی شما باید به گونه ای طراحی شود که همه عناصر و مواد با هم تلفیق شوند. به سادگی با دیدن آن کسب و کار شما شناخته شود. در نهایت مصالح اصلی کار شما در طراحی وب سایت ، خبرنامه ، شبکه های اجتماعی و طراحی محصولات شوند. هویت بصری از دو عنصر ، رنگ های برند و فونت انتخابی تشکیل می شود:

رنگهای برند

اصولاً رنگ های تجاری یک پالت حدود پنج تا ده رنگ است . استفاده تکراری و استراتژیک رنگ ها شناسایی و آگاهی برند شما را افزایش می دهد. مثل لوگوی اینستاگرام که طیف رنگ های متفاوتی را برای لوگوی خود انتخاب کرده است. استفاده از اصول روانشناسی برای لوگوی شما هم می تواند مفید واقع شود و هر چه به صنعت شما نزدیک تر باشد بیشتر فهمیده می شود. به عنوان مثال ، اگر به صنایع غذایی و رستوران ها نگاه کنیم. می بینیم که اغلب از قرمز ، نارنجی و زرد برای برانگیختن اشتها استفاده می شود. رنگ سبز را بیشتر برای مفاهیم بهزیستی ، آبی و صورتی را در برند های شیرینی و دسر می‌بینیم.

انتخاب قلم  

معمولاً برای یک برند از یک تا سه تا قلم استفاده می کنند تا به راحتی قابل تشخیص باشد و به یک نگاه شناخته شود. مثلاً استفاده از خطوط تزئینی ، فونت سنتی و کشیده سبک های متفاوتی را برای شما ایجاد می کند. البته می توان به جای استفاده از فوت های رایگان یک یا دو فوت خریداری کنیم تا دراز مدت به تجارت ما کمک کند. مطمئناً برای تمام موارد چاپی برای ما مفید خواهند بود.

با صدای برند خود متمایز باشید

صدای برند، سبک ارتباطی شمارا مشخص می کند. صدای برند شما در تمام مطالب سایت ، امضای ایمیل  و حتی کلماتی که هنگام صحبت با مشتری به صورت چهره به چهره انتخاب می کنید، گسترش پیدا می کند. البته به طور طبیعی از هویتی که برای برند خود تعیین کردید ، صحبت می کنید. مثلاً اگر در تمام موارد لحن رسمی داشته اید نمی توانید با مخاطبان خود عامیانه حرف بزنید. پیشنهاد می شود از لحن های عامیانه تر با کمی شوخ طبعی خود را به مخاطبان خود نزدیک کنید تا آنها از تعامل با شما لذت ببرند.

برند تجاری خود را به طور مداوم اعمال کنید

مهم‌ترین نکته برندسازی ، تداوم استفاده از برند خود است . به این صورت بیشتر با مشتری خود ارتباط می گیرید. از هر یک از عناصر ذکر شده در بالا  لوگو ، شعار ، زبان بصری و صدای برند خود ، در هر کاری که ایجاد می کنید، استفاده کنید. یکی از روشهای پیشنهادی برای تقویت برند تازه تأسیس شما ، ایجاد کالاهای سفارشی برای تجارت شما است. از لیوان و کیف دستی گرفته تا برچسب و کارت ویزیت که برند شما در همه آن‌ها هست. البته  می توانید آنها را برای تقویت انگیزه تیم و یا به مشتریان وفادار توزیع کنید تا قدردانی شما را نشان دهند و اعتماد آن‌ها را جلب کنند.

پایان

در ساخت یک برند ، با تحقیق در بازار مخاطبان و رقبای خود را شناسایی کنید. هویت برند خود را به کمک مخاطبان هدف و تحلیل رقبا تعیین کنید. انتخاب نام برند به کمک هویت کسب و کار شما ، اهداف و آرزوهای شما اتفاق می افتد. کلمات جذاب ، تأثیرگذار ، به یاد ماندنی و البته خلاصه می تواند ارزش برند شما را در قالب شعار نشان دهد. یک لوگو در قلب همه تلاشهای شما برای برندسازی قرار دارد. این لوگو بتواند برای ساخت یک برند عین انعطاف پذیری ( کیفیت مناسبی داشته باشد تا بتوانیم در انواع سازها از آن استفاده کنیم ) از رنگ و قلم خوبی استفاده شده باشد. در آخر با استفاده از برند خود ان را تقویت کنید.