با سلام خدمت شما . امروز میخواهیم آموزش رفع خطای 502 رو براتون آماده کنیم . خطایی که معمولا سمت سروری ممکنه باشه و به دلیل دریافت پاسخ غلط مربوط به درخواست صفحه مورد نظر شما میباشد . با ما همراه باشید توی این آموزش که بهتون بگیم چطور میشه مشکل 502 Bad gateway رو رفع کرد .

آموزش رفع خطای 502

خطایی که مشاهده میشه معمولا مشابه تصویر زیر هست :

آموزش رفع خطای 502
آموزش رفع خطای 502

 

دلایل بروز این خطا میتواند متفاوت باشد . زمانی که شما با مرورگر از صفحه سایت دیدن میکنید ، مرورگر شما درخواستی را به سمت سرور میزبان سایت ارسال میکند . سرور سایت مورد نظر و صفحه درخواستی شما را جستجو کرده و بر اساس آن به مرورگر شما کد پاسخ ارسال میکند .

به صورت معمولی شما این کدها رو مشاهده نمیکنید و فقط صفحه سایت رو میبینید اما زمانی که مشکلی در پاسخ و یا ارتباط و … باشد خطاهایی که معمولا با کد نیز همراه میباشد مشاهده خواهید کرد .

بیشترین دلیل رخ دادن خطای 502 طول کشیدن زمان زیادی برای دریافت پاسخ از سمت سرور میباشد . این تاخیر میتواند به خاطر ترافیک بالای سرور باشد . میتوان گفت بیشتر دلیل خطای 502 مربوط به پیکربندی سرور میباشد .

اگر سایت شما خطای 502 رو بهتون میده و میخواهید مشکل را رفع کنید پیشنهاد میکنم موارد زیر رو انجام بدید :

 

1- سایت خود را یکبار رفرش کنید

معمولا در 99% مواقع مشکل شما با رفرش کردن صفحه حل میشود و صفحه سایتتان برای شما مجددا لود خواهد شد . معمولا در این حالت همان زمانبر بودن پاسخ از سمت سرور باعث بروز مشکل میشود که اگر با رفرش کردن سایتتان باز شد نیاز نیست بقیه مراحل را دنبال کنید .

 

2- کش مرورگر را خالی کنید 

این مشکلی است که به صورت موقتی ممکن است به وجود آید و بعد از مدتی رفع شود . زمانی که مرورگر شما از کش خود استفاده میکند ممکن است سایت هنوز برای شما پیغام خطا دهد که در این مواقع را خالی کردن کش مرورگر مشکل حل خواهد شد . برای خالی کردن کش مرورگر در ویندوز و لینوکس باید از کلید های ترکیبی Ctrl + F5 و در سیستم عامل مکینتاش از کلید های CMD + Shift + R استفاده کنید .

 

3- غیر فعال کردن CDN یا فایروال

اگر شما از CDN یا فایروالی استفاده میکنید ممکن است تداخل سروری در دریافت پاسخ داشته باشید . برای اینکه بتوانید دقیقتر مطمئن شوید میتوانید به صورت موقت CDN خود را غیر فعال کنید . زمانی که CDN غیر فعال باشد لایه اضافی که بین مرورگر شما و سرور به وجود آمده است را حذف میکند و به همین دلیل ممکن است خطای 502 رخ داده شده ، رفع گردد .

 

4- بروز رسانی قالب / افزونه وردپرس

بعضی مواقع ممکن است ایراد از سمت کدهای سایت شما باشد که میتواند مربوط به قالب و یا افزونه های نصب شده شما باشد . اگر از یک قالب و یا افزونه ای استفاده میکنید که دارای پشتیبانی و بروز رسانی میباشد پیشنهاد میشود همیشه به آخرین نسخه بروز کنید زیرا بعضی خطاهای رخ داده در نسخه های قدیمی تر ، در نسخه جدید و بروز رفع شده اند که این میتواند شامل خطای 502 سایت شما نیز باشد . میتوانید افزونه هایی که نیاز ندارید را غیر فعال کنید و یا قالب خود را نیز عوض کنید تا بهتر مشکل را بررسی کنید .

 

5- بررسی سرور هاستینگ

اگر در موارد بالا مشکلتان رفع نشد قدم آخر این است که سرور هاستینگ خود را بررسی کنید . بررسی سرور هاستینگ باعث میشود تا متوجه شوید چرا این مشکل برای کاربران و خودتان پیش می آید . اگر دسترسی به مدیریت سرور ندارید بهتر است از پشتیبان هاست خود بخواهید این موضوع را بررسی کند و نتیجه را به شما اطلاع دهد تا مشکل شما رفع گردد .

 

امیدوارم از مطلب آموزش رفع خطای 502 استفاده کافی و لازم برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .