میتوان به جرات گفت همه کسانی که به سایت آی وحید سر میزنند با سایت شخصی خود سر و کله میزنند و از این بین اکثر این افراد دستی در کد نویسی دارند . نمیشود گفت برنامه نویس اما بالاخره به برنامه نویسی علاقه دارند . امروز تصمیم گرفتم مطلبی بنویسم و روز برنامه نویس را از طرف خودم و مجموعه آی وحید به همه این عزیزان تبریک بگویم .

روز برنامه نویس چه روزی است ؟

کسانی که اصول برنامه نویسی را به یاد داشته باشند ، میدانند که برنامه نویسی در حالت اولیه به صورت باینری و دودویی میباشد و در مبناهای بالاتر مبنای 8 و 16 ( هگزادسیمال ) استفاده میشود که البته این به گونه ای زبان ماشین است . پس از آن زبان ماشین در حد ساده تا به زبان قابل درک توسط انسان برسد . یکی از زبان های قابل درک توسط انسان زبان پی اچ پی یا زبان های برنامه نویسی متداول امروزی میباشد . البته شاید خیلی از برنامه نویسان حرفه ای از این تعریف ایراد بگیرند اما به صورت خلاصه منظور من این بود که کامپیوتر با 0 و 1 سر و کار دارد و به گونه ای در مبنای 2 کار میکند .

روز 256 سال میلادی ( در مبنای هگزادسیمال 100 ) را به نام روز برنامه نویس نامگذاری کرده اند . روزی که معادل 2 به توان 8 نیز میباشد . این روز 13 سپتامبر یا در تقویم شمسی روز 22 شهریور است .

امروز متعلق به تمام برنامه نویسان در سراسر دنیا است که روزانه وقت خود را صرف نوشتن کدهایی میکنند که به نظر دیگران میتواند غیر ممکن باشد . همه افراد دنیا به گونه ای مدیون برنامه نویسان هستند زیرا با استفاده از دستآورد های اینگونه افراد زندگی برای ما راحت تر شده است . تلفن ها ، سیستم های کامپیوتری و اکثر قطعاتی که روزانه با آنها سر و کار داریم بر اساس کد نویسی گروهی از برنامه نویسان به وجود آمده که بدون دغدغه میتوانیم از آنها استفاده کنیم .

برای برنامه نویس چیزی غیرقابل تحمل تر از آن نیست که چندین ساعت خود را صرف دیباگ کردن مشکلی کند و یا چیزی را از صفر کدنویسی کند و در پایان موقع تحویل سفارش به کارفرما با جمله ” این که کاری نداره خیلی راحت انجام میشه ” روبه رو شود . حتی میتوان گفت از رکیک ترین فحش ها بدتر و از بدترین شکنجه ها عذاب آور تر است .

در این مدت بیش از 4 سالی که در مجموعه آی وحید مشغول به فعالیت بوده ام چیزهای زیادی یاد گرفتم و به دانشم اضافه شد . در همین حین سعی کردم تا با قرار دادن پست های آموزشی تا حد توان چیزی به بار دانشی کاربران اضافه کنم . در زمانی که خستگی و مشکلات زندگی فشار می آورد شما عزیزان نقطه امید من بودید که با کمک آن توانستم ادامه دهم .

به هر حال بودند افرادی که به این مجموعه اضافه شدند و رفتند ، خداروشکر تونستم کنارتون بمونم و به همین خاطر امروز توی روز برنامه نویس تصمیم گرفتم روزتون رو بهتون تبریک بگم . بخاطر همین بهتون میگم :

برنامه نویسان عزیز ، روزتون مبارک .

از طرف تیم آی وحید

خوشحال میشویم شما خاطره ای از اولین برنامه نویسیتون اگر دارین به صورت خلاصه برای ما در نظرات بیان کنید . به هر حال خاطره اولین برنامه نویسی میتواند خیلی لذت بخش و جالب هم برای ما و هم برای سایر کاربران باشد . پس ما را از خاطره های جالبتون بی نصیب نگذارید .