با سلام خدمت شما کاربران گرامی . در مطلب قبلی برای شما از دو افزونه سازنده صفحه صحبت کرده بودیم . این افزونه ها با گوتنبرگ ترکیب میشدند و امکانات بیشتری به شما میدادند .  بعضی از صاحبان سایت ممکن است این عقیده را داشته باشند که گوتنبرگ با امکانات خود یک صفحه ساز است و دیگر نیازی به افزونه های Page Builder وجود ندارد . ما در این مطلب میخواهیم درباره تفاوت واقعی گوتنبرگ با سازنده صفحه صحبت کنیم و کمی درباره آن به شما توضیح دهیم . پس پیشنهاد میکنم تا انتها با ما همراه باشید .

تفاوت واقعی گوتنبرگ با سازنده صفحه

پس از ارائه نسخه 5 گوتنبرگ ویرایشگر پیشفرض وردپرس شد . ویرایشگری که از چند ماه پیش تا کنون زیاد درباره آن صحبت کرده ایم . با آمدن این ویرایشگر بعضی افراد و صاحبان سایت آن را با افزونه های سازنده صفحه اشتباه گرفته اند .

گوتنبرگ ویرایشگر جدید وردپرس است . کار آن استفاده از بلاک های مختلف برای افزودن محتوا و تنظیم عناصر و محتوا در صفحات نوشته شما میباشد . به همین دلیل نام آن ویرایشگر بلاک است . از آنجایی که گوتنبرگ به شما امکان استفاده راحت تر از عناصر و استفاده از قابلیت کشیدن و رها کردن ماوس برای تنظیم مکان عناصر را میدهد ، خیلی از افراد دچار سردرگمی میشوند و گوتنبرگ را با سازنده صفحه اشتباه میگیرند .

اما در واقع هیچگونه شباهتی میان این دو نیست ! 

افزونه های سازنده صفحه یا در لغت اصلی Page Builder ابزاری برای طراحی با قابلیت کشیدن و رها کردن میباشد که به شما امکان سفارشی سازی سایتتان را بدون هیچگونه کد نویسی اضافی میدهد . به عنوان مثال یکی از معروف ترین افزونه های سازنده صفحه Visual Composer میباشد .

 Visual Composer

حال اگر بخواهیم تفاوت این دو را بیان کنیم باید آنها را به صورت زیر بیان کنیم :

بزرگترین تفاوت بین گوتنبرگ و افزونه های Page Builder این است که گوتنبرگ داخلی و درون خود وردپرس میباشد . حال آنکه افزونه های صفحه ساز به صورت افزونه ارائه میشوند ( همان چیزی که در نام آن پیداست ) و در قسمت سوم شخص مطرح میشوند . وردپرس از گوتنبرگ به عنوان صفحه ساز نام نمیبرد بلکه آن را ویرایشگر بلاک می نامد . پس میتوان بزرگترین تفاوت را این نامید .

1- قابلیت کشیدن و رها کردن 

گوتنبرگ یک سازنده با قابلیت کشیدن و رها کردن نیست ( حداقل در فرم کنونی اینگونه نیست ) . در گوتنبرگ شما میتوانید بلاک ها را ایجاد و آنها را بالا و پایین کنید . شما نمیتوانید عرض و ارتفاع آن را تغییر دهید . بلاک ها داخل سایر بلاک ها اضافه میشوند . ممکن هم هست که ترکیبی از بلاک ها درون یکدیگر ایجاد شود .

اما از سوی دیگر Page Builder ها به شما این امکان را میدهند تا بلاک ها و ابزارک های مد نظر خود را هر قسمتی که خواستید تغییر مکان دهید و عرض و ارتفاع آن ها را کم یا زیاد کنید . حتی میتوانید ستون هایی ایجاد کنید و بلاکی را درون بلاک دیگری قرار دهید .

تفاوت واقعی گوتنبرگ با سازنده صفحه
تفاوت واقعی گوتنبرگ با سازنده صفحه

2- پشتیبانی قالب و سازگاری

گوتنبرگ به قالب شما و ساختار آن جواب میدهد . این ویرایشگر فایل های css خود را به قالبتان اضافه میکند اما هرگز قالبتان را دوباره بازنویسی نمیکند . البته افزونه های صفحه ساز نیز با اکثر قالب ها جواب میدهند و میتوانید ساختار سفارشی برای آن ایجاد کنید .

3- ویرایش زنده و ویرایش در بک اند

زمانی که شما تغییراتی در گوتنبرگ میدهید نمیتوانید به صورت زنده تغییرات داده شده را مشاهده کنید اما صفحه ساز ها اینگونه نیستند و شما به عنوان مثال در صفحه اصلی سایت خود تغییراتی را میدهید و در همان لحظه میتوانید تغییرات را مشاهده کنید .

4- ساختار محتوا در مقابل طراحی صفحه

در گوتنبرگ شما میتوانید متون خود را تغییر دهید . برای نوشته های خود استایل های مختلف و یا بلاک های مختلفی ایجاد کنید اما دست شما کمی بسته است . از سوی دیگر افزونه های صفحه ساز انعطاف کاری بیشتری دارند و قسمت های بیشتری از صفحات شما را میتوانند تغییر دهند .

5- هدف

هدف اصلی گوتنبرگ نوشتن محتوا به مدرن و جدید ترین روش میباشد . این ویرایشگر تجربه جدیدی برای کاربران به حساب می آید . اما هدف اصلی صفحه ساز ها طراحی صفحه به صورت کشیدن و رها کردن و عدم استفاده از کد نویسی میباشد . آنها میخواهند کار را برای کاربران راحت تر کنند تا کاربر بتواند به سادگی تغییرات خود را در سایت ایجاد کند . زمانی که گوتنبرگ به شما در نوشتن محتوایی بهتر کمک میکند ، Page builder ها نیز به شما در طراحی صفحات لندینگ کمک میکنند .

از این مطلب نتیجه میگیریم که این دو مقوله از هم جدا هستند و نمیتوان گفت کدام یک بهتر و کدام یک ناکارآمد تر میباشد . امیدواریم که از این مطلب استفاده کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید .