از آنجایی که اینستاگرام یک شبکه ی اجتماعی محبوب ولی در عین حال به شدت اعتیاد آور است، دی اکتیو کردن اینستاگرام قابلیت کاربردی می باشد که از مدت ها پیش به این اپلیکیشن اضافه شده است تا هر زمانی که کاربر نیاز داشت برای مدتی آن را کنار بگذارد. در واقع امروز شاهد آن هستیم که روز به روز اعتیاد مردم به فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام با عکس های فریبنده و تبلیغات فراوان بیشتر می‌شود. بنابراین اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از کاربران از این فضا خسته شدید یا حس میکنید باعث حواس پرتی شما از موضوعات مهمتری مثل، درس و کنکور و پایان نامه و.. می‌شود و دوست دارید برای مدتی از شر آن خلاص شوید و به کار زندگی برسید! اما نمی‌خواهید خاطراتی که در این فضا ثبت کردید، دوستانی که فالو کردید و غیره را برای همیشه از دست بدهید، دی اکتیو اینستاگرام راه حلی است که برای شما در نظر گرفته شده است.

در واقع با دی اکتیو کردن، حساب شما موقتاً متوقف می‌شود و پروفایل، عکس ها، ویدیوها، فالوورها ، لایک ها و نظرات آن ها از بین نمی‌روند ، بلکه برای مدت زمانی که شما در نظر داشته باشید نمایش داده نمی‌شوند و هر زمانی تصمیم بگیرید دوباره به اینستا برگردید با روی گشاده از شما استقبال می‌شود، در صورتی که با حذف اکانت اینستاگرام شما به طور کلی تمامی اطلاعات خود در اینستاگرام را برای همیشه از دست می‌دهید. در این مقاله از سری مقالات آموزشی آی وحید سعی کردیم قدم به قدم نحوه دی اکتیو اکانت اینستاگرام و تمامی نکاتی که در ارتباط با آن باید بدانید را در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب :

  • دی اکتیو کردن اینستاگرام چیست؟
  • instagrammer یا instagram user چیست؟
  • نکاتی که قبل از دی اکتیو کردن باید بدانید
  • آموزش دی اکتیو یا حذف موقت اینستاگرام
  • مراحل دی اکتیو کردن اینستاگرام
  • چگونه پیج دی اکتیو شده را برگردانیم ؟
  • هر چند وقت یک بار می‌توانیم اکانت را غیرفعال کنیم؟
  • اکتیو کردن اینستاگرام بدون پسورد
  • چقدر می‌توانم اکانت را دی اکتیو نگه دارم؟

دی اکتیو کردن اینستاگرام چیست؟

برای تعریف دی اکتیو اینستاگرام، اول باید تفاوت دی اکتیو و دیلیت اکانت را در این شبکه اجتماعی توضیح بدهیم. این که حذف موقت اینستاگرام چه فرقی با حذف دائمی و پاک کردن کلی اکانت اینستاگرام شما دارد؟

تفاوت اصلی این دو در این است که با پاک کردن اکانت برای همیشه پیج اینستاگرام خود را از دست می‌دهید، اما با دی اکتیو می‌توانید بعد از هر مدتی که نیاز دارید دوباره لاگین کرده و به پیج خود برگردید. دی اکتیو در واقع حذف موقت اکانت شما است و پیام‌های دایرکت، پست‌ها، فالوورها و … بدون کم و زیاد باقی می‌مانند.

instagrammer یا Instagram user چیست؟

شاید شما هم بین فالوور یا فالووینگ های خود یا در قسمت دایرکت به اکانت هایی با نام Instagram user برخورد داشته و کنجکاو شده باشید که چه معنایی دارد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که با دی اکتیو کردن اینستاگرام اکانت شما به اینستاگرامر یا اینستاگرام یوزر تغییر پیدا می‌کند و کلیه اطلاعات و پست های شما بعد از چند ساعت از دسترس فالوور و سایر اکانت ها خارج می‌شود. بستگی به میزان محتوا و تعداد پست های شما ممکن است این زمان متفاوت باشد. البته لازم به ذکر است که این مورد برای اکانت هایی که توسط اینستاگرام به دلایل مختلف بلاک یا مسدود می‌شود نیز اتفاق می‌افتد. همچین این امکان وجود دارد که Instagram user مورد نظر شما به طور کامل دیلیت اکانت کرده باشد.

نکاتی که قبل از دی اکتیو کردن باید بدانید

  • فقط یک بار در هفته‌ امکان دی اکتیو کردن اکانت خود را دارید. یعنی این که اگر امروز پیج خود را حذف موقت کنید و فردا دوباره آن را فعال کنید، برای دی اکتیو مجدد باید یک هفته صبر کنید.
  • با حذف موقت اینستاگرام، هیچ‌ یک از اطلاعات شما مثل دایرکت ها، پست‌ها، لایک‌ها‌، کامنت‌ها حذف نمی‌شود در واقع این اطلاعات فقط محو می‌شود و کسی حتی خود شما نمی‌تواند آن ها را ببیند.
  • تا چند ساعت بعد از دی اکتیو، نام کاربری شما instagrammer یا instagram user است اما بعد از چند ساعت یا چند روز، پیج و نام کاربری کاملا حذف می‌شود.
  • بعد از دی اکتیو کردن دیگر نمیتوانید بلافاصله پیج را بازگردانید و برای لاگین مجدد باید 24 ساعت صبر کنید.

آموزش دی اکتیو یا حذف موقت اینستاگرام

تنها یک راه برای دی اکتیو کردن اینستاگرام وجود دارد که از ابتدا تنها روش موجود بوده است و چیزی به نام دی اکتیو اینستاگرام ورژن جدید یا ورژن قدیم وجود نداریم. در واقع شما نمیتوانید برای دی اکتیو از خود برنامه اینستاگرام اقدام کنید و تنها روش موجود استفاده از نسخه تحت وب اینستاگرام است. البته تفاوتی ندارد که از طریق گوشی یا از طریق کامپیوتر وارد نسخه وب اینستاگرام می‌شوید. ضمن این که دی اکتیو اینستاگرام ایفون و اندروید تفاوتی با هم ندارند و شاید فقط گزینه‌ها کمی متفاوت باشد که به راحتی قابل تشخیص است. یعنی برای حذف موقت اکانت خود در گوشی آیفون هم باید مسیری که در ادامه آموزش می‌دهیم را طی کنید.

مراحل دی اکتیو کردن اینستاگرام

برای دی اکتیو پیج اینستای خود باید از طریق سایت اینستاگرام اقدام کنید.

مرحله اول : روی لینک زیر کلیک کنید و مطابق شکل زیر با ورود نام کاربری و رمز عبور وارد اکانت خود شوید:

نکته : اگر بعد از باز کردن این آدرس وارد اکانت دیگری شدید، روی چرخ دهنده بالا گوشه سمت راست کلیک کرده و از آن اکانت خارج شوید. سپس وارد اکانت خود شوید و مراحل را ادامه دهید.

نکته : اگر رمز عبور را فراموش کردید؛ روی گزینه Forget Password کلیک کنید تا لینکی به ایمیل یا شماره موبایل شما ارسال شود که از طریق آن می‌توانید رمز خود را بازیابی کنید و وارد اکانت شوید.

مرحله دوم : بعد از ورود به پیج، از قسمت پروفایل وارد بخش ویرایش پروفایل یا Edit Profile در قسمت بالا سمت راست بروید.

مرحله سوم : در مرحله بعد پایین صفحه سمت راست، روی Temporarily Disable My Account به معنی حذف موقت اکانت کلیک کنید.

مرحله چهار : حالا وقت آن رسیده است که به اینستاگرام بگویید دلیل حذف موقت اکانت توسط شما چیست؟ به صورت پیش فرض یک سری دلایل توسط اینستاگرام تعریف شده که میتوانید از بین آن ها انتخاب کنید ما در این بخش Something else را انتخاب کردیم.

مرحله پنج : بعد انتخاب دلیل حذف موقت اکانت در کادر بعدی باید رمز عبور پیج خود را وارد کنید، در صورتی که پسورد را فراموش کردید می‌توانید از طریق گزینه Forget Password با ایمیل و یا شماره همراه رمز را عوض کرده و مجدد اقدام کنید.

مرحله نهایی : روی دکمه آبی رنگ Temporarily Disable Account کلیک کنید تا دی اکتیو پیج شما انجام شود.

چگونه پیج دی اکتیو شده را برگردانیم ؟

برای بازگشت به اکانت بعد از دی اکتیو کافی است یوزرنیم و پسورد خود را وارد کنید و به همین راحتی به پیج بازگردید. بعضی اوقات امکان دارد مدت زمان بیشتری طول بکشد و چند ساعت تا چند روز امکان ورود مجدد و فعال کردن پیج برای شما امکان پذیر نباشد. پس نگران نباشید و در زمان های مختلف با ورود نام کاربری ورمز مجددا امتحان کنید. ضمن این که باید توجه داشته باشید بلافاصله بعد از دی اکتیو کردن اینستاگرام، نمی‌توانید دوباره آن را فعال کنید و باید چند ساعتی منتظر بمانید.

اگر هنگام فعال کردن دوباره اکانت پیام خطای The username you entered doesn’t belong to an account. Please check your username and try again نمایش داده شد، سعی کنید از یک موبایل دیگر یا از طریق دسکتاپ وارد اکانت خود شوید و مطمئن شوید فیلترشکن شما فعال نیست و سرعت اینترنتتان بالا است.

خیلی از کابران نگران این موضوع هستند که پس از فعال کردن مجدد، پیام یا نوتیفیکیشنی برای فالوور یا فالووینگ های آن ها ارسال نشود. میتوانید از این بابت اطمینان داشته باشد که پیامی برای کسی ارسال نمی شود البته گاهی امکان دارد برای کسانی که در پست‌هایتان تگ کردید نوتیفیکیشن ارسال شود.

هر چند وقت یک بار می‌تواینم اکانت را غیرفعال کنیم؟

بنابر اعلام اینستاگرام، شما تنها هفته‌ای یک بار قادر به دی اکتیو کردن و فعال کردن مجدد اکانت خود هستید. این یعنی پس از فعال کردن، برای دی اکتیو کردن دوباره باید تا یک هفته صبر کنید. تجربه نشان داده استفاده مداوم و بی‌دلیل از این قابلیت این مدت را تا چند هفته نیز افزایش می‌دهد!

اکتیو کردن اینستاگرام بدون پسورد

برای دی اکتیو یا حذف موقت حساب کاربری خود در اینستا باید ابتدا از نسخه وب اینستاگرام وارد شده و با استفاده از یوزرنیم و پسورد وارد اکانت خود شوید یعنی نمیتوان بدون داشتن رمز و یوزرنیم یک پیج آن را دی اکتیو کرد. البته اگر رمز را فراموش کرده باشید میتوانید از طریق گزینه فورگت پسورد اقدام کنید و رمز خود را با وارد کردن ایمیل و یا شماره تلفنی که هنگام ثبت نام به این شبکه اجتماعی داده اید، بازیابی کنید. همچنین اگر اکانت اینستای خود را به فیس بوک خود متصل کرده باشید این امکان را دارید که برای بازگشت به اینستاگرام از طریق فیس بوک اقدام کنید.

بدون داشتن یوزرنیم و پسورد حتی خود اینستاگرام هم نمیتواند اکانت شما را غیرفعال کند. در صورت ریپورت شدن از سمت سایر کاربران نیز در نهایت اگر مور تایید اینستاگرام باشد، پیج شما برای همیشه بسته می شود اما تصاویر و سایر اطلاعات پروفایل شما باقی می‎ماند.

چقدر می‌توانم اکانت را دی اکتیو نگه دارم؟

محدودیت زمانی خاصی از سمت اینستاگرام برای مدت زمان مجاز دی اکیتو بودن یک پیج اعلام نشده است. اما تجربه نشان داده است که این مدت زمان طولانی نباشد بهتر است، یعنی محض اطمینان بهتر است هر چند وقت بک بار اکانت را فعال و مجددا غیرفعال کنید.

اگر احساس می‌کنید استفاده از اینستاگرام حتی برای همان یک هفته هم موجب برهم زدن تمرکز شما می‌شود بهتر است تا زمانی که برای بازگشت به پیج خود به اطمینان نرسید برنامه را از روی گوشی حذف کنید!

جمع بندی :

در این مقاله قدم به قدم نحوه دی اکتیو کردن اینستاگرام را برای شما عزیزان تشریح کردیم. امیدواریم آموزش کاربردی برای شما باشد و بتوانید بر اساس این دستور عمل هر زمان که خواستید از فضای مجازی و اینستاگرام فاصله بگیرید اقدام کنید و بعد از کمی استراحت با انرژی بیشتری فعالیت خود را از سر بگیرید. البته توجه داشته باشید که دی اکتیو کردن دردسرهایی هم دارد. در واقع اینستاگرام گاهی به کاربرانی که زیاد اکانت خود را دی اکتیو میکنند سخت میگیرد و این افراد ممکن است در روند بازیابی پیج خود با مشکل مواجه شوند. اما جای نگرانی نیست و این مشکلات بعد از چند ساعت و یا نهایتا یک روز برطرف میشود.

در صورتی که در مراحل دی اکتیو یا دیلیت اکانت حساب اینستاگرام خود با مشکل مواجه شدید و یا سوال در این زمینه داشتید، می‌توانید با تیم پشتیبانی ما در آی وحید تماس بگیرید و پاسخ سوال خود را دریافت کنید، یا اینکه در قسمت کامنت های همین پست سوال خود را بپرسید، کارشناسان ما در کمتر از 24 ساعت پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

سوالات متداول :

با یک شماره دو اکانت در اینستاگرام دارم، اگر یکی از پیج ها را دی اکتیو کنم دیگری هم غیر فعال می‌شود؟

خیر ، برای دی اکتیو کردن یک پیج باید وارد آن شوید و در بخش تنظیمات با وارد کردن رمز پیج مورد نظر آن را دی اکتیو کنید. بنابراین برای دی اکتیو هر پیج باید وارد همان پیج شوید و اقدامات لازم را انجام دهید و جای نگرانی برای دی اکتیو شدن اکانت دیگر شما وجود ندارد.

امکان دارد اگر مدت زمان دی اکتیو طولانی شود، حساب کاربری من توسط اینستا حذف شود؟

معمولا خیر! اما در صورتی که هنگام دی اکتیو به یک سری نکاتی که در مقاله به آن ها اشاره کردیم توجه نکنید امکان حذف پیج از سمت اینستاگرام وجود دارد.

چگونه پیج دی اکتیو شده خود را بازگردانی کنم؟

نام کاربری و رمز عبور را وارد اپلیکیشن کنید و به راحتی به پیج خود برگردید.

بعد از دی اکتیو کردن منصرف شدم، اما با وارد کردن اسم پیج و رمز عبور نمیتوانم وارد صفحه شوم!

توجه داشته باشید که فقط دو ساعت بعد از دی اکتیو کردن پیج خود می‌توانید دوباره آن را فعال کنید. در غیر این صورت، باید حداقل تا 24 ساعت منتظر بمانید!

برای بازگشت به پیج با این که از درست بودن رمز اطمینان دارم، پیام نادرست بودن پسورد نمایش داده می‌شود؟

اگر از صحت رمز اطمینان دارید، با یک صفحه ناشناس مرورگر یا از دستگاه دیگری برای ورود استفاده کنید!