اینستاگرام برای اینکه از سایر رقبای خود چون تیک تاک و یوتیوب عقب نماند، به تازگی قابلیت‌ های جدیدی را برای پلتفرم خود تعریف کرده است تا رضایت بیشتر کاربرانش را به دست آورد. یکی از این قابلیت‌ ها زمان بندی لایو اینستاگرام است که با هدف افزایش مخاطبانِ پخش زنده به این پلتفرم اضافه شده است. البته قابلیت دیگری نیز دارد که به عنوان حالت تمرین است و برای رفع مشکلات، قبل از شروعِ اجرا استفاده می شود. البته بررسی وضعیت حساب و تدوین استوری نیز از دیگر آپدیت‌ های جدید این پلتفرم به شمار می آید که پرداختن به آن ها در این مطلب نمی گنجد. چراکه قصد داریم در این مقاله قابلیت‌ های جدید این شبکه اجتماعی و آموزش کامل چگونگی استفاده از آن ها را بیان کنیم و در آخر به 19 نکته کاربردی برای اجرای بهتر پخش زنده بپردازیم. پس با آی وحید همراه بمانید.

زمان بندی لایو اینستاگرام

یکی از مشکلاتی که کاربران با آن درگیر بودند، محدودیت زمان بندی لایو اینستاگرام در پخش زنده بود. این محدودیت باعث می شد که بسیاری از مخاطبان به پخش زنده نرسیده و از غافله عقب بمانند؛ یا کاربران در هنگام پخش بازدیدکنندگان زیادی نداشته باشند، از این قابلیت ناامید شده و از تکرار آن دست بکشند. به همین منظور این شبکه اجتماعی تصمیم گرفت که در نسخه های جدید خود امکان تنظیم زمان بیشتری را برای این قالب محتوا در نظر بگیرد و رضایت کاربران خود را بیشتر جلب نماید. قابلیت تنظیم زمان پخش برای کاربران این امکان را فراهم کرده که 90 روز زودتر برنامه ای برای Live های خود طراحی کرده و آن را به اطلاع فالوورها و مخاطبان خود برسانند. به این ترتیب مخاطبان می توانند از سه ماه زودتر در جریان برگزاری این پخش زنده قرار گرفته و در آن شرکت کنند. هدف این شبکه اجتماعی از افزودن قابلیت زمان بندی لایو اینستاگرام پخش زنده به پلتفرم خود، شرکت هر چه بیشتر افراد در پخش های زنده است و برای این کار تقویمی را به کاربر پیشنهاد داده تا برنامه ریزی خود را در آن انجام دهد. سپس با انتشار خودکار یک پست اطلاعات کامل مربوط به آن را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارد.

آموزش زمان بندی لایو اینستاگرام

برای مشخص کردن زمان پخش زنده مراحل زیر را طی کنید:

  1. بر روی علامت مثبت کنار عکس پروفایل خود در صفحه اصلی پلتفرم کلیک کنید.
  2. در پنجره باز شده قسمت پایین گزینه Live را انتخاب نمایید.
  3. بعد از آن در گزینه‌های سمت چپ صفحه Schedule را انتخاب کنید.
  4. در این قسمت باید ابتدا برای Live خود یک عنوان مناسب انتخاب و وارد نمایید.
  5. سپس در تقویمی که در پیش روی شما قرار می‌ گیرد، زمان و تاریخ برگزاری live خود را تنظیم کنید.
  6. در مرحله بعد گزینه ای به شما نمایش داده می شود که با انتخاب آن می توانید برنامه و تاریخ تنظیم شده را با مخاطبان خود از طریق انتشار پستی به اشتراک بگذارید.
  7. وقتی مخاطبان پست شما را می‌ بینند، می‌توانند از طریق کلیک بر روی تقویمی که در آن پست قرار داده شده، نوتیفیکشن و اعلانی را جهت یادآوری این Live در تاریخ موردنظر برای خود فعال سازند. بنابراین دیگر هیچ وقت نگران اجرای بد لایو خود نخواهید بود.

چرا باید از لایو تمرینی اینستاگرام استفاده کنیم؟

برای بسیاری از کاربران به خصوص در اولین تجربه، هنگام برگزاری پخش زنده، مشکلاتی به وجود می آید که باعث می شود برنامه مطابق میلشان پیش نرود. مشکلاتی از جمله نور مکان، مناسب نبودن زاویه دوربین و … که کیفیت برنامه را با افت مواجه می‌ کنند.

قابلیت “پخش زنده تمرینی” برای آسودگی خاطر کاربران به پلتفرم instagram افزوده شده و کاربران از طریق آن می توانند قبل از شروع پخش زنده و بدون اینکه کسی متوجه شود، یک Live تمرینی اجرا کنند و در آن وضعیتِ نور، صدا، تصویر و زاویه دید خود را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را قبل از اجرای برنامه اصلی بهبود ببخشند. در این مقاله ضمن آموزش زمان بندی لایو اینستاگرام، اجرای تمرینی آن را نیز آموزش داده ایم:

آموزش اجرای لایو تمرینی در اینستاگرام

  1. در صفحه instagram بر روی علامت + کنار عکس پروفایل خود کلیک کنید.
  2. در پایین پنجره باز شده گزینه Live را انتخاب نمایید
  3. از منوی سمت چپ گزینه Audience را لمس کنید.
  4. در صفحه جدید دو گزینه برای انتخاب پیش روی شما قرار می گیرد که با انتخاب گزینه دوم Practice می توانید به صورت تمرینی پخش زنده ای را اجرا کنید.

19 ترفند کاربردی برای اجرای بهتر لایو اینستاگرام

اکثر افراد قبل از اینکه پخش زنده‌ ای داشته باشند، تنظیماتی برای آن انجام نمی دهند و خیلی از نکات ریزی را که می تواند در بهبود اجرای آن ها نقش مؤثری داشته باشد را در نظر نمی گیرند. در واقع اکثر کاربران از وجود این تنظیمات و ترفندها بی اطلاع هستند. یکی از این تکنیک ها همان زمان بندی لایو اینستاگرام است که در ابتدا آن را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه به بررسی سایر نکات و تنظیمات خواهیم پرداخت:

1- قبل از شروع live، با کلیک بر روی گزینه تنظیمات که آیکونی شبیه به چرخ دنده دارد، می توانید مشخص کنید که چه افرادی اجازه شرکت در پخش زنده شما را نداشته باشند. هم چنین می توانید به کاربران خود اجازه ارسال لایو در استوری و یا فرستادن آن به صورت پیام در دایرکت دیگران را صادر کنید و یا برعکس، این امکان را برای آن ها غیر فعال نمایید.

2- یکی از تنظیمات مهم و کاربردی که حتماً باید قبل از اجرا آن را مورد بازبینی قرار دهید، فیلتر کردن کامنت های مختلف و به خصوص توهین آمیزی است که امکان ارسال آن توسط کاربران وجود دارد.

برای این کار می توانید به قسمت تنظیمات کلی حساب خود بروید.

سپس گزینه Privacy و بعد از آن گزینه Comment را انتخاب کنید. در بخشFilter هر دو گزینه Hide offensive comments و Manual Filter را فعال نمایید. فیلدی برای شما فعال می شود که داخل آن به صورت کم رنگ عبارت Word separated by commas درج شده، در این قسمت هر عباراتی که می خواهید در صورت نوشتن توسط کاربران، نمایش داده نشود را وارد کرده و به این صورت آن ها را فیلتر کنید. فقط دقت داشته باشید که باید بین عبارات مختلف، علامت کاما قرار دهید.

این فیلتر مانع از نمایش نظرات مشخص شده در پست‌ ها و live ها خواهد شد.

3- در صورتی که در هنگام اجرای زنده قصد دارید به سوالات کاربران نیز پاسخ دهید، بهتر است که گزینه ای را انتخاب نمایید که آیکونی شبیه به دو مربع دارد که بر روی یکی از آن ها یک علامت سوال قرار دارد. در این صورت یک چالش پرسش و پاسخ با مخاطبان خود راه می اندازید که می توانید روی هر کدام از سوال ها که در حال پاسخگویی به آن هستید، کلیک کرده و سوال آن شخص را بزرگتر از بقیه کامنت ها نمایش دهید.

4- در هنگام اجرای پخش زنده در صورتی که بر روی گزینه دایرکت که آیکونی شبیه به موشک دارد، کلیک کنید می توانید به اشخاص حاضر در اجرای زنده، دایرکت ارسال کرده و با آن ها ارتباط بگیرید.

5- شما می توانید در هنگام اجرا، عکس یا فیلمی را در موبایل خود پخش کرده و آن را به کاربران نیز نمایش دهید. در واقع شما می توانید با کلیک بر روی گزینه مربع شکلی که در کنار فیلترها قرار دارد، مستقیماً به گالری رفته و محتوای موردنظر خود را انتخاب کنید. به این ترتیب، تصویر پخش زنده به صورت خودکار کوچک شده و در قسمت بالای گوشی نمایش داده می شود و محتوای انتخاب شده در ابعاد بزرگتر روبه روی کاربر قرار می گیرد.

6- از دیگر ترفندهایی که در کنار زمان بندی لایو اینستاگرام، استفاده از آن باعث می شود live بهتری را اجرا کنید، امکان پین کردن کامنت ها است. با این کار می توانید کامنت های مهم تر را پین کنید. کافی است که کامنت مورد نظر را لمس کرده و چند ثاثیه نگه دارید.

7- زمانی که با کلیک بر روی دکمه End به اجرای خود پایان دهید، به شما سه گزینه پیشنهاد می شود که بهتر است از چگونگی عملکرد هر کدام اطلاع داشته باشید:

Share to IGTV : با انتخاب این گزینه، فیلم اجرای خود را به صورت IGTV در پیجتان ذخیره سازی کنید.

Download Video : با انتخاب این گزینه می توانید فیلم را برای خود دانلود و در گوشی ذخیره نمایید.

Delete Video : در آخر اگر هیچ نیازی به مرور آن چه گذشت ندارد، این گزینه را انتخاب کرده و به طور کلی فیلم را پاک و حذف کنید.

8- حتماً در ابتدای کار برای پخش زنده خود، عنوانی مشخص کنید. می توانید موضوع را در حین اجرا نیز چند بار به کاربران خود یادآوری کنید و یا از طریق وارد کردن عنوان در نظرات و پین آن، موضوع را به کاربرانی که در اواسط اجرا وارد می شوند نیز، اطلاع رسانی کنید.

9- می توانید از گزینه فیلترها که در پایین صفحه با آیکونی شبیه به صورتکی با چند ستاره وجود دارد، استفاده کرده و Live خود را جذاب تر کنید.

10- می توانید برای کسانی که در حین اجرا به شما ملحق می شوند، دست تکان دهید و مخاطب را مورد توجه خاص خود قرار دهید، تا مدت زمان بیشتری با شما همراه بماند. برای این کار کافی است که کنار آیدی مخاطب بر روی گزینه Wave کلیک کنید.

11- از سال 2019 قابلیت اجراهای دو نفره به این پلتفرم اضافه شده است که از آن می توانید برای برگزاری همزمان اجرا با یکی از دوستان مجازی خود، استفاده کنید. برای این کار باید بر روی آیکونی که دو صورتک لبخند را نشان می دهد کلیک کنید. دقت داشته باشید که اجرای لایوهای دو نفره به افزایش فالوورهای شما کمک خواهد کرد.

12- توصیه می کنیم که حتماً ساعت دقیقی برای اجرای خود مشخص کرده و آن را از طریق پست یا استوری به مخاطبان خود از پیش اعلام کنید. به این وسیله تعداد بیشتری در جریان قرار گرفته و احتمال اینکه ویدئوی زنده شما بینندگان بیشتری داشته باشد، افزایش می یابد.

13- قبل از برنامه ریزی برای اجرا از ساعاتی که کاربرانِ بیشتری آنلاین هستند، اطلاع پیدا کنید و پخش زنده خود را در همان ساعات برگزار نمایید. برای این کار اگر نوع پیج خود را به بیزینسی تغییر داده باشید، کافیست وارد آمار instagram شوید. یعنی وارد قسمت تنظیمات کلی پیج خود شده و گزینه insight را انتخاب نمایید. در صفحه ای که پیش روی شما باز می شود، می توانید درصد زن یا مرد بودن مخاطبان خود، روزها و ساعاتی که در این شبکه اجتماعی فعالیت بیشتری دارند و …. را ببینید و سپس در یکی از همین روزها و ساعات برنامه اجرای زنده خود را تنظیم کنید.

14- در ابتدا و شروع کار اندکی از کاربران فعال زمان بخرید تا دیگران هم به شما ملحق شوند. می توانید با سلام و احوالپرسی و … وقت کاربران را پر کنید تا تعداد بیشتری به شما بپیوندند و سپس شروع کنید.

15- برای live خود سناریو بنویسید. اینکه باید از چه نقطه ای شروع کرد؛ چه نکاتی را بایستی حتماً بیان نمود و در آخر چگونه به اجرا پایان داد را مشخص کنید. البته در نظر داشته باشید که ممکن است با نظرات کاربران و … برنامه دقیق مطابق آنچه مشخص کردید پیش نرود. پس یک سناریو منعطف داشته باشید که نقاط شروع و پایان آن تعیین شده باشد.

16- واقعیتش این است که افراد از اینکه شما را در یک قاب مشخص دقایقی زیادی تماشا کنند، خیلی زود خسته می شوند. پس بهتر است که با ترفندهای مختلف زاویه را تغییر داده و یا محصولات، تصاویر، فیلم ها و… را در حین اجرا به آن ها نمایش دهید تا کمتر خسته شده و بیشتر با شما همراه بمانند.

17- فراموش نکنید که امکان مکث در حین اجرای پخش زنده حتی در حد یک ثانیه هم وجود ندارد. شما باید از قبل تمرینات کافی را داشته باشید تا در مدت اجرا نیاز به مکث و یا قطع پخش زنده پیدا نکنید.

18- تنظیمات نور را در نظر بگیرید. نور یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در کیفیت پخش زنده اثر می گذارد. در صورتی که پشت به نور باشید و یا اینکه از نورپردازی مناسبی استفاده نکنید، خیلی زود کاربران از تماشای شما در کادر گوشی خود خسته شده و صحنه را ترک می کنند.

19- در صورت امکان لایوهای سریالی اجرا کنید تا کاربران مشتاق شوند که در تمامی آن ها شرکت کنند. برای این کار باید موضوع بسیار جذابی را انتخاب کرده و هر هفته، در یک روز مشخص آن را مورد بحث قرار دهید و بدین ترتیب مخاطبان را با خود بیشتر همراه کنید. برای مثال اگر پیج شما موضوعی متناسب با گردشگری دارد، می توانید هر هفته به یک مکان دیدنی در شهر خود رفته و با پخش زنده در مورد آن مکان صحبت کنید.

جمع بندی

پخش زنده یا Live یکی از راه های مؤثر برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با کاربران است که در شبکه اجتماعی instagram امکان اجرای آن وجود دارد. این امکان در هر بار آپدیت و به روز رسانی پلتفرم با قابلیت های جدیدی همراه خواهد شد. زمان بندی لایو اینستاگرام و اجرای تمرینی آن یکی از جدیدترین قابلیت های اضافه شده به این قالب محتوایی است که در این مقاله به آن پرداختیم. همچنین در ادامه این مطلب، 19 نکته را برای اجرای هرچه بهتر پخش زنده بیان نمودیم.