اگر یک سئو کار حرفه ای یا مبتدی باشید، حتما می دانید که در سئو Off-Page لینک دهی بسیار اهمیت دارد و می تواند باعث شود که صفحات مختلف وب سایت شما راحت تر دیده شوند. استفاده درست از لینک ها در صفحات مختلف وب سایت و رپورتاژها باعث می شود که خزنده های گوگل بدون دردسر به آن ها دسترسی پیدا کنند و متوجه محتواهای هدف شما شوند.
کوسایتیشن( Co-Citation ) یا همان لینک دهی مشترک یک تکنیک زیرکانه و غیر مستقیم برای ارتباط دادن دو صفحه به یکدیگر است که بدون پیوند دادن مستقیم نشان می دهد که موضوع دو صفحه به هم مرتبط هستند. این راهکار کمک می کند که خزنده های گوگل به صفحات مختلف سایت شما دسترسی پیدا کنند و آن ها را به هم ربط دهند بدون اینکه خودتان به صورت مستقیم رابطه ای بینشان برقرار کرده باشید. اگر هنوز متوجه نشده اید که کو-سایتیشن دقیقا چیست و چه کاربردی برای بهبود سئو دارد تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کوسایتیشن ( Co-Citation ) دقیقا چیست ؟

ربات های هوشمند گوگل زمانی ارتباط بین دو صفحه از یک سایت یا دو سایت مختلف را متوجه می شوند که در یک مطلب مشترک به آن ها ارجاع شده باشد. به عنوان مثال تصور کنید که سایت A در یکی از مطالب خود به سایت های B و C لینک داده است، در این حالت از نظر خزنده های گوگل B و C نیز با هم ارتباط موضوعی دارند. در واقع شما به طور مستقیم پیوندی از B به C یا برعکس ایجاد نکرده اید؛ اما گوگل رابطه بین آن ها را تشخیص داده است. این همان کاری است که لینک دهی مشترک برای شما انجام می دهد.

چرا به جای لینک دهی مستقیم از کو-سایتیشن استفاده می کنیم ؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا لقمه را دور سر خودمان بگردانیم و به جای لینک دادن از A به B و C به طور مستقیم B و C را به هم مربوط کنیم. باید بگوییم که این کار بسیار اشتباه است و به جای اینکه شرایط سایت را بهبود دهد به آن ضربه میزند. لینک دهی ضربدری بین دو صفحه باعث می شود که خزنده های گوگل در یک حلقه بی نهایت بیفتند؛ حلقه ای که برای نجات خود از آن ترجیح می دهند که دیگر به این دو سایت سر نزنند.

توجه داشته باشید که خزنده ها به هر لینکی که ما در صفحه داشته باشیم سر می زنند، اکنون زمانی که پیوند به سایت B را در صفحه C می بینند وارد آن می شوند. بعد از مشاهده لینکی که از C به B داده ایم نیز مجددا به B برمی گردند و اینجا است که این بازی بی پایان آغاز می شود. معمولا خزنده ها برای رهایی از این حلقه دیگر به این سایت ها سر نمی زنند و تلاش های شما برای بهبود رتبه صفحات عملا بدون نتیجه است.

با استفاده از کوسایتیشن ( Co-Citation ) برای دو صفحه مرتبط با هم در دو وب سایت مجزا می توانید این مشکل را حل کنید و بدون اینکه خودتان و خزنده ها را به دردسر بیندازید، به هدفی که در ذهن دارید برسید. این روش برای افزایش قدرت رپورتاژ آگهی و بهبود رتبه سایت در نتایج جست و جو بسیار موثر است و به شما کمک می کند که یک شبه ره صد ساله را بروید.

توجه کنید که استفاده مداوم از تکنیک Co-Citation نیز نمی تواند مفید باشد و شما باید تنها در موارد خاص از آن بهره ببرید. دو نکته زیر را به عنوان نکات طلایی گوشه ذهن خود داشته باشید تا به اشتباه از این راهکار استفاده نکنید:

  • نام سایت های مورد نظر را در وب سایت سوم بدون لینک دهی ببرید و با انکر تکست های دیگری لینک بسازید.
  • حتما توجه داشته باشید که موضوعات سایت ها با هم مرتبط باشد و در مطالبی که به آن ها لینک می دهید، اشتراکاتی دیده شود. توجه کنید که نیازی نیست کلمات کلیدی دو صفحه مشترک باشد؛ اما باید درباره موضوع مشابهی صحبت کنند.

چگونه از کوسایتیشن برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم ؟

اکنون که متوجه شدید کو-سایتیشن چیست و چه کمکی به بهبود سایت شما می کند، بهتر است به این موضوع بپردازیم که برای رسیدن به این هدف باید از چه دری وارد شویم. در ادامه این بخش نکاتی جهت استفاده صحیح از این تکنیک را بیان می کنیم که برای سایت شما بسیار مفید واقع خواهند شد.

1- لینک دهی های خود را طبیعی تر کنید

بهتر است به جای استفاده از یک کلمه کلیدی یا انکر تکست خاص که استفاده از آن در متن سخت و نامناسب است، از عباراتی کاملا طبیعی استفاده کنید که متن شما را روان تر و جذاب تر می کنند. ربات های هوشمند گوگل اکنون متوجه مفهوم عبارات می شوند؛ پس بهتر است به صورت کاملا طبیعی و متناسب با روند متنتان برای لینک سازی از کلمات معنی دار و مفهومی در کنار نام برند استفاده کنید.

2- از برندهای معتبر کمک بگیرید

حتما در حوزه ای که کار می کنید سایت های معروف و معتبر وجود دارند؛ سعی کنید در متن خود در کنار نام برند اصلی از نام آن ها نیز بهره ببرید. البته منظور ما از یک سایت معروف لزوما هر سایتی نیست؛ به عنوان مثال اگر شما لوازم یدکی خودرو می فروشید نمی توانید نام یک سایت فروش لوازم خانگی را در رپورتاژ خود ببرید. بهتر است به دنبال برندهایی باشید که وجوه اشتراک زیادی با کسب و کار شما دارند و البته مردم هم آن ها را می شناسند.

سخن پایانی

استفاده از تکنیک کوسایتیشن ( Co-Citation ) یک کمک بزرگ برای سئو خارجی سایت است و می تواند تاثیر خوبی بر روی بهبود رتبه آن داشته باشد. البته همانند سایر راهکارهای بهبود سئو، Co-Ctation نیز مثل حرکت بر روی لبه تیغ است و باید در استفاده از آن محتاط باشید. استفاده صحیح از این تکنیک حتما تاثیر خود را در نتایج جست و جو نشان خواهد داد؛ اما اگر کمی در آن زیاده روی کنید یا با زرنگی سعی کنید که سر خزنده های گوگل کلاه بگذارید، قطعا خیلی زود نتیجه منفی آن را خواهید دید.