یکی از مهم ترین سوالاتی که برای افرادی که به تازگی وارد دنیای طراحی سایت شده اند و افرادی که می خواهند سفارش طراحی سایت بدهند این است که برای سایتی که می خواهند طراحی کنند و یا سایتی که می خواهند سفارش دهند این است که بهتر از وردپرس استفاده شود و یا این که بهتر است از CMS اختصاصی برای سایت استفاده شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که هر شرکتی که می خواهد سایتی را طراحی کند سبک کاری مخصوص به خود را دارد و البته برای این سبک کاری، دلایل و استدلال هایی را بیان می کند که همه ی آن ها می توانند درست باشند. اما به طور کلی باید بگوییم که هم استفاده از وردپرس و هم استفاده از CMS اختصاصی راه حل درستی برای طراحی یک سایت است، اما اگر می خواهید بدانید که برای یک سایت دقیقا بهتر است از کدامیک استفاده شود باید ببینیم که چه نوع سایتی را می خواهید طراحی کنید.

برای این که متوجه شوید استفاده از کدامیک برای سایتی که می خواهید طراحی کنید و یا سایتی که می خواهید سفارش دهید بهتر است، بگذارید هر دوی این روش ها را مورد بررسی قرار دهیم.

فریم وردک های اختصاصی یا وردپرس

CMS اختصاصی

افرادی که در ابتدا وارد حرفه ای طراحی سایت می شوند ممکن است با برخی از اصطلاحاتی یا واژه هایی که در این حرفه استفاده می شود آشنایی نداشته باشند، یکی از این اصطلاحات و واژه ها CMS است. CMS یعنی سیستم مدیریت محتوا پا پنل مدیریت وب سایت. سیستم مدیریت محتوا یا CMS آماده این امکان را به افراد می دهد که به راحتی سایتی که مدنظرشان است را بالا بیاورند، در این میان از جمله شناخته شده ترین سیستم های مدیریت محتوا می توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد.

اما CMS اختصاصی یعنی سیستم مدیریت محتوایی که تنها برای شما و متناسب با نیازها و شرایط سایت شما طراحی شده است.

مزایای CMS اختصاصی

وقتی شما از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده می کنید حتما مزایایی برای تان به همراه خواهد داشت که ما در ادامه تصمیم داریم چند مورد از این مزایا را مورد بررسی قرار دهیم.

  • امنیت

امنیت یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شود زیرا در صورتی که سایت هک شود می تواند صدمات جبران ناپذیری را به کاربران و مدیر سایت وارد کند و در این میان یکی از مواردی که در طراحی CMS اختصاصی در نظر گرفته می شود امنیت است که در واقع یکی از مهم ترین فاکتورها در طراحی CMS اختصاصی است.

امنیتی که این CMS دارد اختصاصی است در نتیجه کدهای آن نیز اختصاصی است و به همین دلیل سایر افراد از پشت صحنه ی کدهای CMS اختصاصی شما اطلاع ندارند. برای این که این مسئله را بهتر متوجه شوید تصور کنید که شما سایت خود را به زبانی می نویسید که هیچ کس در دنیا بلد نیست و همین مسئله موجب می شود جاسوسی از سایت شما سخت شود.

  • سرعت بالاتر

یکی دیگر از مزایای CMS اختصاصی این است که سرعت بالایی را برای سایت به ارمغان می آورد، تصور کنید زمانی که از ابتدا CMS مورد نظر شما توسط یک طراح حرفه ای پیاده سازی شود دیگر شما هیچ کد اضافی در صفحه ی سایت و یا جدول های دیتابیس خود نخواهید داشت و همین مسئله موجب می شود که سرعت بارگذاری سایت تان افزایش پیدا کند و کاربر سریع تر بتواند به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کند.

در ضمن فردی که این CMS را طراحی و پیاده سازی کرده است به این کدها تسلط دارد و می تواند ارتباط بین کدها را درک کند و در نتیجه می تواند سیستم مدیریت محتوای اختصاصی شما را ارتقا دهد و امکانات جدیدی را به آن اضافه کند.

وردپرس یا سیستم اختصاصی

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس محبوب ترین سیست مدیریت محتوای جهان است، این محبوبیت به حدی است که سایت های معروف جهان مانند نیوریورک تایمز، CNN و ebay  سایت خود را با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی کرده اند. اما به طور کلی اگر بخواهیم سیستم مدیریت محتوای وردپرس را معرفی کنیم باید بگوییم که وردپرس یک پکیج راه اندازی وب سایت و وبلاگ و همچنین یک سیستم سایت ساز است.

شما می توانید برای استفاده از وردپرس آخرین نسخه ی آن را از وب سایت رسمی فارسی و یا انگلیسی آن دانلود کنید و سپس در عرض کم تر از چند دقیقه آن را روی دامین و یا لوکال هاست خود نصب کنید. سپس می توانید جزئیات و امکانات دلخواه و متفاوتی که مدنظرتان است را روی وردپرس خود راه اندازی کنید.

اما برای این که تفاوت وردپرس و CMS اختصاصی را بهتر متوجه شوید در ادامه معایب یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را برای تان بیان خواهیم کرد.

معایب سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

CMS اختصاصی در کنار مزایایی که برای تان به همراه دارد معایبی نیز دارد که این معایب شامل موارد زیر می شود:

  • نیازمند بودن به هزینه و زمان بالا

تصور کنید که می خواهید لباسی برای خود تهیه کنید، برای این که شما بتوانید لباس دلخواه خود را تهیه کنید دو راه پیش روی شما وجود دارد یا می توانید  با مراجعه به بازار لباس مورد نظر خود را خریداری کنید و یا این که می توانید به خیاط مراجعه کنید و از او بخواهید لباس مورد نظر خود را بدوزد. حال کدامیک به وقت بیشتری نیاز است؟ مطمئنا حالت دوم. سیستم مدیریت محتوای آماده نیز به همین صورت است یعنی اگر شما بخواهید از یک سیستم مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس استفاده کنید نیازی نخواهد بود که هزینه هایی مانند هزینه ی طراحی و توسعه ی پنل مدیریتی را پرداخت کنید.

اما در مقابل اگر شما بخواهید از CMS اختصاصی استفاده کنید نیاز خواهد هزینه های زیادی را در این راه صرف کنید و همچنین نیاز خواهد بود که برای طراحی یک CMS اختصاصی زمان زیادی نیز صرف شود.

اما امروزه سیستم های مدیریت محتوایی همچون وردپرس توانسته است به خوبی جای خود را در طراحی سایت باز کند به طوری که این سیستم مدیریت محتوا در حال حاضر سهم 65 درصدی را در میان سایر سیستم های مدیریت محتوای جهان را به خود اختصاص داده است. حتی در مورد وردپرس جالب است بدانید که تخمین زده می شود که اگر فردی بخواهد به صورت تک نفری سیستم مدیریت محتوایی با امکانات وردپرس تهیه کند این کار نزدیک 100 سال زمان خواهد بود.

  • پشتیبانی ضعیف و یا گران قیمت

یکی دیگر از معایبی که CMS اختصاصی دارد که چنین عیبی که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس دیده نمی شود مشکلاتی است که CMS اختصاصی در پشتیبانی دارد. زمانی که شما از وردپرس استفاده می کنید با جامعه ای متشکل از چندین میلیون طراح وب سایت رو به رو هستید که هر کدام از این افراد تجریبات و توانایی های خاص خود را دارند.

اما وقتی شما یک CMS اختصاصی سفارش می دهید نهایتا با یک تیم سر و کار خواهید داشت و اگر شما بخواهید امکاناتی را به CMS اختصاصی خود اضافه کنید تنها می توانید از  این تیم بخواهید که امکانات مورد نظر شما را پیاده سازی کنند. حال تصور کنید تیمی که شما با آن ها کار می کنید در بازه ای باشند که دچار ترافیک کاری شده باشند این مسئله باعث می شود که درخواست شما را به تعویق بیندازند و یا این که ممکن است به خاطر ایجاد تغییراتی کوچک هزینه ی بالایی را از شما دریافت کنند.

این روند نیز هر چه جلوتر بروید دشوارتر خواهد شد زیرا شما به خاطر CMS اختصاصی که توسط این شرکت برای تان طراحی شده است به این شرکت وابسته تر خواهید شد و همین مسئله پشتیبانی را دشوارتر می کند. اما در مقابل تصور کنید که اگر بخواهید از وردپرس استفاده کنید، اگر شرکتی که با شما همکاری می کند خدمات خوبی را ارائه ندهد به سرعت می توانید به سراغ شرکت دیگری بروید و از شرکت دیگری کمک بگیرید.

نکاتی که تا این جا بیان کرده ایم نه به این معنا است که سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهتر است و نه به این معناست که بهتر است از CMS اختصاصی استفاده کنید بلکه تنها هدف ما از بیان این موارد این بود که با ویژگی های هر دو مورد آشنا شوید. بلکه همان طور در ابتدا هم گفتیم آن چه که تعیین می کند بهتر است از وردپرس استفاده کنید یا CMS اختصاصی، تنها نوع سایتی است که می خواهید طراحی کنید.

کاربرد CMS اختصاصی و وردپرس

برای این که بهتر متوجه شوید که برای چه سایت هایی بهتر است از وردپرس یا CMS اختصاصی استفاده کنید، در ادامه تصمیم داریم سایت هایی که بهتر است آن ها را با CMS اختصاصی یا وردپرس ایجاد کنید را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

شرکت ها و مجموعه های صنعتی و تولیدی که می خواهند سایت شرکتی داشته باشند بهتر است از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای هسته ی سایت خود استفاده کنند. انتخاب وردپرس برای این سایت ها از این جهت مناسب است که این سایت ها معمولا به امکانات پیچیده ای در پنل مدیریتی خود نیاز دارند و از طرفی، طراحی پوسته ی بیرونی نیز برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است و وردپرس می تواند تمام نیازهای این نوع سایت ها را برطرف کند.

سپس شما می توانید با داشتن یک قالب اختصاصی برای وردپرس خود، با هزینه ای مناسب سایت شرکتی خود را از در اینترنت راه اندازی کنید.

طی چند سال اخیر، فروشگاه های اینترنتی به خوبی مورد استقبال افراد قرار گرفته است و به همین دلیل افرادی که توانایی و شرایط لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارند به سوی ایجاد و راه اندازی چنین سایت هایی روی می آورند. برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی بسیار بزرگ، بهتر است از CMS اختصاصی استفاده شود.

دلیل استفاده از CMS اختصاصی برای این سایت ها از این جهت مناسب است که معمولا فروشگاه های اینترنتی بسیار بزرگ می خواهند گستره ی وسیعی از محصولات خود را به فروش برسانند به همین دلیل به یک بستر اختصاصی برای سایت خود نیاز دارند و در ضمن این بستر باید با بخش های مهمی همچون انبار، پرسنلی و تحویل نیز در ارتباط باشد. برای ایجاد چنین امکاناتی نیاز به استفاده از کدنویسی اختصاصی است زیرا با استفاده از کدنویسی اختصاصی می توانید ارتباط میان این بسترها را ایجاد کنید و سیستم خود را ارتقا دهید.

اما توجه داشته باشید که اگر می خواهید یک فروشگاه اینترنتی تخصصی ایجاد کنید که می خواهد محصولات مشخصی را بفروشید و جامعه ی هدف شما نیز محدود است استفاده از وردپرس برای تان گزینه ی بهتری خواهد بود.

  • سایت خبری

یکی دیگر از انواع سایتی که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم سایت خبری است. برای این که سایت خبری طراحی کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد غالبا وارد سایت هایی می شوند که جزو سایت های برتر نتایج گوگل و یا نهایتا صفحه ی اول نتایج گوگل است به همین دلیل سئو در طراحی سایت های خبری، از اهمیت بالایی برخوردار است و وردپرس همان چیزی است که می تواند نیازهای شما را برآورده کند.

اما در این مورد یک تصور اشتباه وجود دارد این است که برخی تصور می کنند که وردپرس نمی تواند از سایت هایی که محتوا و کاربرد زیادی دارد پشتیبانی کند و برای چنین سایت هایی مناسب نیست. اما برای این که این  افراد متوجه شوند تصور آن ها اشتباه است می توانند مشاهده کنند که سایت های خبری بزرگ دنیا بر بستر وردپرس راه اندازی شده اند و حتی شما می توانید در ایران نمونه های موفقی از این قبیل را مشاهده کنید که از جمله ی این موارد می توان به سایت فدراسیون فوتبال ایران اشاره کرد.

  • سایت خلاقانه

اگر می خواهید سایتی خلاقانه داشته باشید که مانند استارت آپ ها یک رویکرد متفاوت را دنبال می کنند، نیاز خواهد بود که امکانات و قابلیت هایی را در این وب سایت پیاده سازی کنید که در مشابه ای نداشته باشد و در چنین مواردی استفاده از وردپرس و یا CMS اختصاصی وضعیت مشابهی دارد زیرا نیاز خواهد بود که هر دو را توسعه دهید و در آن خلاقیت به خرج دهید.

اما نکته ای که وجود دارد این است که استارت آپ ها در ابتدای کار خود نمی توانند هزینه ی طراحی CMS  اختصاصی را پرداخت کنند، به همین دلیل نیاز است که نسخه ی اولیه ی کار خود را بر بستر وردپرس پیاده سازی کنند.

تکنولوژی و سیستم مدیریت محتواهای برتر در سال 2019

آمار استفاده از cms های وردپرس ، جوملا ، دروپال و … تا به امروز به شرح ذیل است .

CMS سیستم مدیریت محتوا

در آمار زیر مشاهده میکنید وردپرس ابتدا لیست با آماری کاملا متفاوت قرار گرفته است ، جوملا دوم و دروپال در ردیف سوم است . سیستم wix که ی سایت ساز است محبوبیت خوبی تا به امروز کسب کرده و مابقی cms ها در انتهای لیست قرار گرفته اند .

آمار استفاده از cms های مختلف

Web Frameworks وب فریم ورک

Web Frameworks

از بین 83 تکنولوژی آمار پایین در سایت wappalyzer به دست آمده است . در آمار پایین بوت استرت اولین و محبوب ترین فریم ورک شناخته شده است . در ادامه رده بندی ها asp.net قرار گرفته است .

builtwith

در این سایت آمار چنین آمده است .

https://trends.builtwith.com

بزرگترین سایت های وردپرسی

وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوای موفق است که به دلیل انعطاف پذیری بالا، امنیت بالا و همچنین هزینه ی پایین خرید قالب به پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا در جهان تبدیل شده است. با این مقدمه شاید برای تان این سوال ایجاد شود که آیا تا کنون سایت هایی که با استفاده از وردپرس ساخته شده اند به سایت های موفقی تبدیل شوند یا خیر.

پاسخ این سوال مثبت است و باید بگوییم که تا کنون سایت های زیادی با استفاده از وردپرس ساخته شده اند که توانسته اند موفق عمل کنند. برای اثبات این مدعا تصمیم داریم در ادامه چند مورد این سایت ها که در سطح ایران و جهان معروف هستند را به شما معرفی کنیم. پس ادامه ی این مقاله را از دست ندهید.

  • دیجیاتو

از جمله دیگر سایت هایی که با استفاده از وردپرس راه اندازی شده است سایت دیجیاتو است. در سایت دیجیاتو به معرفی تکنولوژی های روز و اخبار فناوری پرداخته می شود و از این طریق توانسته است کاربران زیادی را به خود جذب کند.

از جمله قابلیت ها و امکانات این سایت می توان به پروفایل کاربری پیشرفته، سیستم چند نویسندگی و طراحی لندینگ های موضوعی متنوع اشاره کرد و جالب است بدانید که همه ی این قابلیت ها با استفاده از وردپرس و بر بستر وردپرس راه اندازی شده اند.

  • کاخ سفید

شاید با دیدن این اسم در لیست سایت هایی که با وردپرس راه اندازی شده اند و البته شناخته شده هستند تعجب کنید ولی واقعیت این است که اشتباه نمی کنید و سایت کاخ سفید نیز بر بستر وردپرس قرار دارد.

سایت کاخ سفید در طی 8 سال گذشته بر بستر سیستم مدیریت محتوای قدرتمند دروپال فعالیت می کرد اما در انتهای سال 2017، سایت کاخ سفید به جای دروپال از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای سایت خود استفاده کرد.

با توجه به این که سایت کاخ سفید یکی از مهم ترین سایت های ایالات متحده و یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است مسئله ی امنیت و همچنین قابلیت هایی که این سایت باید داشته باشد بسیار اهمیت دارد و استفاده ی کاخ سفید از وردپرس برای سایت خود به راحتی نشان دهنده ی قابلیت های بالا و گسترده ی وردپرس است.

جالب است بدانید که گفته می شود دلیل این که کاخ سفید تصمیم به استفاده از وردپرس برای سایت خود گرفته است این است که در هزینه ی خود صرفه جویی کنید و حتی گفته می شود که برنامه نویسی مجدد سایت کاخ سفید با استفاده از وردپرس 3 میلیون دلار در سال در مالیات صرفه جویی می شود.

  • وب سایت فارسروید

فارسروید به عنوان یکی از پربازدیدترین و محبوب ترین سایت های فارسی اندروید از تاریخ 22.01.2013 مطابق با سه شنبه سوم بهمن 1391 شروع به فعالیت کرد و توانست در مدت زمان محدودی رتبه ی بسیار خوبی در میان سایت های ایرانی بدست آورد و به عنوان یک برند قابل اطمینان میان مردم شریف ایران زمین شناخته شود ؛ به گونه ای که هم اکنون دارای الکسای جهانی 12000 و رتبه ی 200 در میان سایت های پارسی است.


مشاهده 10 سایت برتر ساخته شده توسط ودپرس


در پایان

در نهایت باید به این مسئله اشاره کنیم که آن چه که باعث می شود انتخاب وردپرس و یا CMS اختصاصی برای تان بهتر باشد، صرفا ویژگی های خاص وردپرس و یا CMS اختصاصی نیست، بلکه نوع سایتی است که می خواهید داشته باشید. تیم طراحی سایت شما بهترین را باید به شما پیشنهاد کند نه بخاطر اینکه کدام سیستم را انجام میدهد و تخصص دارد . برخی از تیم ها بخاطر تخصصی بودن تیمشان در یکی از سیستم های مدیریت محتوا ، مشتری را دچار یک اشتباه میکنند . نکته مهم دیگر به نظر ما تیم برنامه نویسی است ، اگر تیم برنامه نویس شما حرفه ایی باشد می تواند توسط سیستم مدیریت محتوا مورد نظر به بهترین نتیجه برسد ، پس باید تیم اینکاره باشه .

در کامنت ها لطفا تجربه و نظرتان را با ما در میان بگذارید .