احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به وبسایتی مراجعه کنید و با المان خاصی برخورد کنید که نظر شما را در همان ابتدا جلب کند.
مثلا ممکن است تعدادی المان در حال حرکت باشند که در کنار آنها هم متن و عکس قرار دارد و این متن و عکس متناسب با تنظیماتی که برایشان تعیین شده اند، تغییر می کنند تا ظاهر جذاب تری را به سایت ببخشند.
به این روش تکنیک کاروسل ( Carousel ) یا تکنیک کروسل در طراحی سایت گفته می شود.

این تکنیک می تواند در حالت های مختلفی پیاده سازی شود و بنا به تنظیمات و نحوه نمایشی که ما تعیین می کنیم، نمایش داده خواهد شد.

اگر دوست دارید از این تکنیک اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و از آن در طراحی وبسایت خودتان استفاده کنید تا بتوانید طراحی های جذاب تری را انجام دهید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

  • کاربرد تکنیک کروسل در طراحی سایت
  • مزایای استفاده از تکنیک کروسل در طراحی سایت
  • اصول مهم در استفاده از تکنیک کروسل در طراحی سایت

کاربرد تکنیک کروسل در طراحی سایت

تکنیک کروسل کمی مانند اسلایدر است اما می توان گفت که اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه می دهد. مثلا فرض کنید شما می خواهید کاربران بتوانند لیستی از محصولات را ببینند و با کلیک روی هرکدام از محصولات، همانجا مشخصات محصول را مشاهده کنند و نیازی نباشد به صفحه دیگری منتقل شوند.

در این حالت به راحتی می تواند از تکنیک کروسل استفاده کنید که هم جذابیت و زیبایی خاصی به وبسایت شما می بخشد و هم می تواند اطلاعات موردنیاز مخاطبان شما را به آنها ارائه دهد، بدون این که نیاز باشد به صفحه دیگری منتقل شوند.

چرا از تکنیک کروسل استفاده کنیم؟

فرض کنید شما به سایت دیجی کالا وارد می شوید، اولین چیزی که می تواند توجه شما را جلب کند چیست؟ کروسلی که پیشنهادهای ویژه امروز را نشان می دهد.

این کروسل چه کاری انجام می دهد؟ به راحتی شما را جذب می کند تا روی یکی از محصولات پیشنهاد ویژه کلیک کنید و به صفحه آن محصول بروید و در نهایت زمان بیشتری را در وبسایت دیجی کالا بمانید.

دقیقا کاربرد کروسل همین موضوع است. کاربران ممکن است با اهداف مختلفی به وبسایت ما وارد شوند و وظیفه ما این است که آنها را جذب کنیم تا وقت بیشتری را به ما اختصاص دهند و در وبسایت ما بمانند.

در اینجا کروسل به کمک ما می آید، چون می توانیم با استفاده از کروسل در همان صفحه وبسایت اطلاعات مناسبی را در مورد محصولات، مقالات و… به مخاطب ارائه کنیم و او را ترغیب کنیم از صفحات دیگر وبسایت ما دیدن کند و در نتیجه این موضوع، زمان ماندن مخاطب را در وبسایت خودمان بیشتر کنیم.

مزایای استفاده از تکنیک کروسل در طراحی سایت

تکنیک کروسل مزایای مختلفی دارد که در موارد قبلی کمی به آنها اشاره کردیم، شاید بتوان گفت مهمترین مزیت آن این است که به ما کمک می کند وبسایت جذاب تری داشته باشیم، اما در ادامه می خواهیم مزایای تکنیک کروسل در طراحی سایت را باهم بررسی کنیم.

1- افزایش جذابیت UI

اولین مزیت استفاده از تکنیک کروسل این است که جذابیت بسیار بالایی را به رابط کاربری وبسایت شما می بخشد و همین موضوع باعث می شود، کاربران راحت تر جذب وبسایت شما شوند و استفاده از وبسایت برایشان راحت تر باشد.

مثلا اگر در وبسایت خودتان از کروسل نمایش برترین محصولات استفاده کنید، قطعا می تواند برای مخاطبان جذاب باشد و همین موضوع می تواند در فروش شما هم تاثیر زیادی بگذارد.

یا استفاده از کروسل نمایش مقالات برتر می تواند باعث شود مقلات وبسایت شما بیشتر دیده شوند و کاربران آنها را مطالعه کنند.

2- استفاده بهینه از فضای صفحه

قبلا برای اینکه بتوانید در صفحه اول وبسایت خودتان مثلا مقالات را نشان دهید، باید یک المان خیلی بزرگ و شلوغ را استفاده می کردید تا بتوانید مقالات را به صورت لیستی نمایش دهید و این موضوع می توانست حجم زیادی از صفحه وبسایت شما را بگیرد.

اما با استفاده از تکنیک کروسل در طراحی سایت ، کافی است شما یک المان کروسل را استفاده کنید تا حجم زیادی از اطلاعات، متن و تصاویر را به صورت یکجا و با فضای خیلی کم نمایش دهید.

این موضوع هم در زیبایی وبسایت شما تاثیر زیادی دارد و هم می تواند باعث پیمایش راحت تر وبسایت شما توسط کاربران شود.

3- کاهش حجم صفحه

در طراحی وبسایت، استفاده بهینه از المان ها خیلی مهم است و کمک زیادی به کم بودن حجم وبسایت شما می کند.

اگر از المان های زیادی استفاده کنیم و حجم صفحه شما افزایش پیدا کند، با کاهش سرعت وبسایت مواجه خواهید شد و این موضوع می تواند تاثیر منفی در میزان بازدید وبسایت شما و در نتیجه سئو داشته باشد.

به همین خاطر خیلی مهم است که بتوانید از المان های بهینه استفاده کنید تا حجم صفحه وبسایت خودتان را کاهش دهید.

کروسل دقیقا با استفاده بهینه از متن ها، عکس ها و اطلاعات دیگر، کمک می کند حجم صفحه وبسایت خودتان را کاهش دهید و سرعت لود سریع تری را به دست آورید.

البته خیلی مهم است که طراح وبسایت شما حرفه ای باشد تا از کروسل درست استفاده کند و باعث افزایش حجم نشود.

اصول مهم در استفاده از تکنیک کروسل در طراحی سایت

1- ریسپانسیو باشد

در حال حاضر، کاربران ممکن است با اندازه های مختلف صفحه نمایش وبسایت شما را ببینند، به همین خاطر خیلی مهم است که تمامی المان های وبسایت شما مخصوص کروسل، به صورت ریسپانسیو باشد تا کاربران در مشاهده آن به مشکل نخورند.

2- زمان بندی مناسب

زمان بندی اسلایدهای کروسل در طراحی سایت خیلی مهم است. سرعت کروسل شما نباید آنقدر زیاد باشد که کاربر چیزی متوجه نشود، و نباید هم آنقدر کم باشد که حوصله کاربر سر برود.

البته بهتر است در کروسل خود کلیدهای کنترلی قرار دهید تا کاربر بتواند آنها را عوض کند و زمانی که ماوس خود را بر روی یک المان قرار می دهد، کروسل هم متوقف شود.

3- اطلاعات مختصر و مفید

حواستان باشد که در کروسل ما نمی خواهیم یک موضوع را کامل برای کاربر باز کنیم، بلکه قصد ما ترغیب کاربر به کلیک و مشاهده محصولات یا مقالات است، به همین خاطر باید در کروسل اطلاعات مختصر و مفید و البته جذاب ارائه دهید تا کاربر با دیدن حجم اطلاعات شما نترسد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد تکنیک کروسل در طراحی سایت صحبت کردیم و گفتیم که چرا باید از این تکنیک استفاده کنید و استفاده از تکنیک کروسل در طراحی سایت چه مزایایی را برای شما دارد.

همچنین در ادامه اصول استفاده از تکنیک کروسل را گفتیم که کمک می کند طراحی بهتر و جذاب تری را انجام دهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با تکنیک کروسل و مزایای آن در طراحی سایت آشنا شوید و استفاده بهینه تری از این المان در طراحی وبسایت خودتان داشته باشید.