در دهه اخیر، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ از سیستم وردپرس استفاده کرده اند. وردپرس، یکی از بهترین سیستمهای مدیریت محتوا و بستری عالی برای راه اندازی وبلاگ و وب سایت است. امکانات وردپرس به قدری جالب و متنوع است که حتی فکرش را هم نمی کنید. در حال حاضر، بیش از 25% وب سایتها و وبلاگها در سرتاسر دنیا با وردپرس ساخته شده اند. وردپرس، یک پلت فرم همه کاره قدرتمند و ارزشمند است. تا به امروز، تعداد دانلود و نصب وردپرس، بیشتر از 1 میلیارد بار بوده است و این موضوع نشان می دهد که وردپرس چه قدر محبوب و کاربردی است. شاید فکر کنید که وردپرس، تنها یک ابزار برای ساخت سایت و وبلاگ است؛ اما باید بدانید که امکانات و قابلیتهای وردپرس، بیشتر از این حرفهاست که می تواند شما را متعجب کند!
در این نوشته، میخواهیم درباره 10 کار فوق العاده با وردپرس را که میتوانید انجام دهید با شما صحبت کنیم و از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این نوشته با آی وحید همراه باشید.

  • ساخت شبکه ای از سایتها با وردپرس
  • به اشتراک گذاری محتوای سایت
  • ساخت انجمن برای تعامل بیشتر با افراد
  • افزایش امنیت سایت و جلوگیری از هک
  • جذب کاربر و افزایش فروش با ایمیل مارکتینگ
  • قابلیت چت آنلاین در سایت
  • ساخت فروشگاه اینترنتی
  • مدیریت آسان و سریع انواع پروژه ها و فایلها
  • فشرده سازی و دسته بندی محتواهای سایت
  • ساخت بهترین و حرفه ای ترین فرمها با افزونه های فرم ساز

ساخت شبکه ای از سایتها با وردپرس

آیا به این فکر می کنید که چندین وب سایت را همزمان با هم مدیریت کنید؟ پس این ویژگی وردپرس حتما برای شما جالب خواهد بود. یکی از ویژگی های جدید وردپرس که در سال 2010 معرفی شد، WordPress Multisite است. با کمک این قابلیت، شما می توانید وب سایت خود را به شبکه ای از وب سایتها تبدیل کنید. با کمک امکان WordPress Multisite شما می توانید بخش هایی مثل فروشگاه اینترنتی، انجمن یا تالار گفتگو و… را به وب سایت خود اضافه کنید و در فضای آنلاین، به صورت جدی تر فعالیت کنید. شما می توانید هرکدام از قسمتهای سایت خود را به شکلی جذاب و خاص طراحی کنید تا مخاطب از حضور در هر کدام از بخشهای سایت شما احساس خوبی داشته باشد.


به اشتراک گذاری محتوای سایت

یکی دیگر از ویژگی های عالی وردپرس، قابلیت قفل اجتماعی یا Social locker است. با کمک این قابلیت، شما می توانید کاری کنید که محتوای سایت شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود. Social locker، یک افزونه قدرتمند است. با کمک این افزونه، شما می توانید فایلی را برای دانلود در سایت خود قرار دهید و سپس قفلش کنید. حالا شما می توانید از افراد بخواهید که لینک محتوای سایت شما را برای دیگران بفرستند تا قفل آن برایشان باز شود و بتوانند از محتوای سایت شما استفاده کرده یا آن فایل را دانلود کنند. با کمک افزونه Social locker، شما کاری می کنید که محتواهای سایت شما بازدید بیشتری دریافت کند. افزونه Social locker هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد. در نسخه رایگان این افزونه، تعداد شبکه های اجتماعی برای به اشتراک گذاری محتوا محدود است؛ اما در نسخه پولی آن، شما به تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی دسترسی خواهید داشت.


ساخت انجمن برای تعامل بیشتر با افراد

با کمک افزونه انجمن ساز bbPress ، شما می توانید برای کاربران سایت خود، یک انجمن یا تالار گفتگو بسازید. افزونه ای مثل bbPress به شما کمک می کند که کاربران سایت خود را در یک گروه یا انجمن در کنار یکدیگر قرار دهید، با آنها حرف بزنید و تعامل داشته باشید، محصولات خود را به آنها معرفی کنید، به سوالات آنها پاسخ دهید، برایشان ایمیل ارسال کنید و خلاصه، آنها را با برند خود درگیر نگه دارید. نصب افزونه انجمن ساز bbPress بسیار راحت است و تنها با یک کلیک انجام می شود.


افزایش امنیت سایت و جلوگیری از هک

یکی از تهدیدهای جدی برای سایتهایی که با وردپرس راه اندازی می شوند، بحث امنیت است. اگر می خواهید وب سایت خود را از خطر هک شدن ایمن نگه دارید، همیشه وردپرس خود را آپدیت کنید. البته خود وردپرس افزونه هایی مثل iThemes Security دارد که باعث می شود وب سایت شما در برابر حمله های هک ایمن باشد. بعد از نصب افزونه iThemes Security خواهید دید که ویژگی های امنیتی خاصی به سایت شما اضافه می شود؛ مثلا این افزونه، ورود ربات و افراد مشکوک را بلاک می کند، برای ورود کاربران رمز 2 مرحله ای در نظر می گیرد، از داده های سایت شما بک آپ می گیرد، روند ورود و خروج کاربران از سایت را رصد می کند و نکات آسیب پذیر وردپرس شما را پنهان خواهد کرد. با کمک قابلیتهای افزونه iThemes Security، وب سایت شما از نظر امنیتی محافظت خواهد شد. البته وردپرس برای ایمن نگه داشتن سایتها، امکانات و افزونه ی دیگری مانند WordPress All in One Security نیز دارد. در این افزونه ها نیز روند ورود و ثبت نام کاربران و دسترسی به پایگاه اطلاعات سایت کنترل خواهد شد و جلوی خطرات و حمله سایبری به وردپرس گرفته می شود.


جذب کاربر و افزایش فروش با ایمیل مارکتینگ

بر هیچ کسی پوشیده نیست که ایمیل مارکتینگ، یکی از بهترین راه ها برای بازاریابی کسب و کارهای مختلف است. بازاریابی با کمک ایمیل، همیشه برای شما ترافیک می آورد و یک روش ارزان و مقرون به صرفه برای جذب افراد است. ایمیل مارکتینگ برای آگاه کردن افراد از محصولات جدید و افزایش فروش نیز یک روش بی نظیر است. یکی از ویژگی های فوق العاده وردپرس، این است که به شما اجازه می دهد تا ایمیل کاربران را جمع آوری کنید و برای آنها ایمیل ارسال کنید. افزونه هایی مثل OptinMonster و Bloom فرم ساز هستند که به شما کمک می کنند تا ایمیل افراد و کاربران را بگیرید و در مواقع مهم، برایشان ایمیل ارسال کنید.


قابلیت چت آنلاین در سایت

اگر به دنبال جذب رضایت 100% مشتریان خود هستید، با آنها به صورت آنلاین چت کنید. در هر کسب و کار و شغلی، افراد دغدغه این را دارند که مشتریان از خرید محصولات و خدماتشان راضی و خوشحال باشند. گاهی اوقات در کسب و کارهای اینترنتی، اهمیت دادن به تجربه و حس مخاطب نادیده گرفته می شود. شما با اضافه کردن قابلیت چت آنلاین، می توانید با کاربران و مشتریان سایت خود ارتباط زنده برقرار کنید، به سوالاتشان پاسخ دهید و موانع خرید آنها را برطرف کنید. افزونه WP Flat Visual Chat یکی از افزونه های کاربردی و جالب وردپرس است که به شما امکان چت کردن آنلاین را خواهد داد. با کمک بستر چت زنده وردپرس، شما می توانید بفهمید که هر کدام از بازدید کننده های سایت شما به دنبال چه خدماتی می گردد و گزینه های مناسب را به او پیشنهاد دهید.


ساخت فروشگاه اینترنتی

شاید وردپرس، در ابتدا فقط به عنوان ابزاری برای وبلاگ نویسی شناخته می شد؛ اما هم اکنون، ابزاری قدرتمند برای ساخت انواع فروشگاه های اینترنتی است. برای اینکه بتوانید محصولات خود را از طریق اینترنت بفروشید، فقط کافی است سایت وردپرسی خود را بالا بیاورید و سپس افزونه محبوب WooCommerce را نصب کنید. WooCommerce به شما این امکان را می دهد که سفارشات سایت خود را پیگیری کنید و میزان فروش خود را به صورت روزانه یا ماهانه در نظر داشته باشید. یکی از مزایای افزونه WooCommerce این است که به راحتی به درگاه پرداخت تمامی بانک ها و درگاه های واسط وصل می شود و روند خرید را برای افراد راحت تر می کند.


مدیریت آسان و سریع انواع پروژه ها و فایلها

وردپرس، یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت انواع پروژه ها است. در سایت وردپرسی، شما می توانید برای تولید مقالات وب سایت خود، تقویم در نظر بگیرید و کارهای سایت خود را طبق برنامه ریزی پیش ببرید. همچنین می توانید پروژه ها و فایلهای سایت خود را به راحتی مدیریت کنید. SP Project از جمله افزونه های محبوب برای مدیریت پروژه و اسناد است. با کمک این افزونه ها، شما می توانید اسناد و پروژه ها را بارگذاری و سازماندهی کنید، فایلهای مهم را با دیگران به اشتراک بگذارید و کارها را پیگیری کنید. یکی دیگر از افزونه های وردپرسی برای پیگیری وظایف افراد، افزونه TaskFreak است که مدیریت وظایف را برای شما مثل آب خوردن می کند. با کمک افزونه TaskFreak شما می توانید وظایف هر فرد را تعیین کنید و کارهای هر شخص را پیگیری و مدیریت کنید.


فشرده سازی و دسته بندی محتواهای سایت

یکی دیگر از امکانات وردپرس این است که به شما اجازه می دهد تا محتواهای مرتبط با یک موضوع و تم خاص را دسته بندی کنید. برای انجام این کار، افزونه ThemeMatcher را دانلود و نصب کنید. با کمک افزونه ThemeMatcher، شما می توانید محتواهای یک موضوع را به صورت یک کلونی یا مجموعه دربیاورید. برای این کار، کافی است آدرس موردنظرتان را در افزونه وارد کنید، سپس ThemeMatcher هر محتوایی که مرتبط با آن موضوع است را جمع آوری کرده و به صورت یک فایل .Zip درمی آورد. این افزونه، یک راه عالی برای سازماندهی محتواهای سایت است. بعد از اینکه اطلاعات به صورت فایل Zip درآمد، می توانید آن فایل را برای دانلود در سایتتان قرار دهید.


ساخت بهترین و حرفه ای ترین فرمها با افزونه های فرم ساز

یکی از جالب ترین امکانات سیستم وردپرس، افزونه Gravity Forms است. با کمک این افزونه، شما می توانید فرم های بسیار حرفه ای برای طراحی آزمون آنلاین، فرم استخدام، عضویت و… درست کنید.گرویتی فرم، یک ابزار بدون دردسر و واقعا مفید در وردپرس است. گرویتی فرم، یک افزونه حرفه ای است که با استفاده از آن قادر خواهید بود، انوع فرم های مختلف را در وب سایت وردپرسی خود بدون نیاز به دانش خاص و یا صرف وقت زیاد طراحی و ایجاد کنید. افزونه گرویتی فرم، ده ها افزونه جانبی دارد که می توانید با استفاده از آنها، امکانات مختلفی را به گرویتی فرم خود اضافه کنید. امکاناتی مثل درگاه پرداخت آنلاین، ساخت آزمونهای حرفه ای، ساخت عضویت در سایت، ساخت فرم برای اتصال به سیستم ایمیل مارکتینگ و… از جمله قابلیتهای این افزونه محبوب و پرکاربرد است.


جمع بندی :

در این نوشته، با 10 ویژگی فوق العاده که می توانید با وردپرس انجام دهید آشنا شدید. این 10 ویژگی و ابزار در وردپرس، فقط گوشه ای از امکانات این سیستم قدرتمند است. وردپرس، نه تنها یک ابزار عالی برای وبلاگ نویسی و ساخت انواع وب سایت است؛ بلکه تمام نیازهای افراد برای راه اندازی کسب و کار در اینترنت را برطرف می کند و بهترین گزینه برای کسانی است که دانش کدنویسی را ندارند. با وردپرس، شما می توانید خیلی راحت فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و محتواهای سایت خود را به خوبی مدیریت کنید.

برایمان در قسمت نظرات کاربران بنویسید که کدام یک از ویژگی های وردپرس برای شما جالب و کاربردی بوده است؟