نوار جستجو به کاربرانتان کمک میکند تا بهتر به مطالب شما دسترسی داشته باشند . به همین منظور امروز آموزش افزودن نوار جستجو به منو سایت را برای شما آماده کرده ایم . با آموزش امروز شما خواهید توانست با کمک یک افزونه به صورت خیلی سریع و راحت با قابلیت سفارشی سازی بالا نوار جستجو را به سایت خود اضافه کرده و به کاربران خود این امکان را بدهید تا بتوانند سریعتر مطالب شما را پیدا کنند و نتایج بالاتری را در سایت شما دریافت کنند .

افزودن نوار جستجو به منو سایت با افزونه Ivory Search

همانطور که میدانید برای هر کاری در وردپرس افزونه های متعددی وجود دارد و همانطور که در آموزش های قبلی در مورد حل مشکلات و یا افزودن امکانات به سایت توضیح داده بودیم برای هر مورد روش های مختلف اعم از روش بدون افزونه و با افزونه حتی با تعداد افزونه های مختلف برای شما شرح داده ایم . برای این آموزش نیز روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از افزونه ای به نام Ivory Search میباشد . برای شروع کار باید افزونه را در وردپرس خود نصب کنید . در صورتی که اطلاع چندانی در مورد نصب افزونه های وردپرس ندارید میتوانید از مطلب آی وحید در مورد آموزش ویدیویی نصب افزونه در وردپرس استفاده کنید .

پس از نصب افزونه و فعال سازی آن گزینه ای در پنل مدیریت شما نمایش داده خواهد شد . این گزینه Ivory Search نام دارد . در همین بخش بر روی گزینه Search Forms کلیک کنید تا وارد صفحه تنظیمات مربوطه افزونه شوید .

آموزش افزودن نوار جستجو به منو سایت
آموزش افزودن نوار جستجو به منو سایت

مراحل انجام تنظیمات افزونه Ivory Search

با کلیک بر روی گزینه ذکر شده ، افزونه به صورت خودکار یک نوار جستجو ایجاد میکند ، حتی همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید شورت کد آن برای شما نمایش داده میشود . اما باید تنظیماتی انجام دهید که این نوار جستجو مطابق خواسته شما شود . برای انجام این کار ابتدا یک نام به نوار جستجو اختصاص دهید . توجه داشته باشید که این نام به صورت سفارشی میباشد . در ادامه انواع نوشته هایی که میتواند جستجو شود را میتوانید انتخاب کنید . شاید شما تنها بخواهید نوشته های معمولی درون سایت شما جستجو شود . شاید هم بخواهید برگه های شما به این جمع اضافه شود . همانطور که گفته شد این تنظیمات سفارشی بوده و بر اساس نظر خودتان قابل اعمال میباشد . در سایر قسمت ها شما میتوانید مشخص کنید چه دسته هایی ، چه نوشته هایی ، محصولاتی و حتی مطالب نویسندگان خاصی درون جستجو قرار بگیرد و جستجو شود . قسمت بعد Exclude نام دارد که در زبانه بعدی است و در تصویر زیر نیز مشخص میباشد .

مراحل انجام تنظیمات افزونه Ivory Search

در این زبانه شما امکان این را دارید که صفحات ، برگه ها ، دسته ها و مواردی که در قسمت Include بود را انتخاب کنید اما با یک تفاوت ! در این زبانه هر چیزی را که انتخاب کنید از نتایج جستجو مستثنی خواهد شد . پس حتما به مواردی که انتخاب میکنید دقت کنید . تمام موارد در اینجا قابل انتخاب و سفارشی سازی است پس ممکن است در ابتدا کمی گیج شوید ، اما با کمی دقت و تمرکز میتوانید تمام تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید .

زبانه بعدی که ما در این آموزش به آن میپردازیم زبانه Ajax است . همانگونه که میدانید قابلیت آجاکس امکان انجام عملیاتی بدون رفرش شدن صفحه به شما میدهد و همین میتواند برای برخی کاربران جذاب باشد . در این زبانه شما میتوانید تنظیمات مربوط به این حالت را انجام دهید .

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید ، شما این امکان را خواهید داشت که در نتایج جستجو به کاربر توضیحات ، خلاصه مطلب ، محتویات و حتی تصویر نتایج جستجو را نمایش دهید .

بخش آخر Options و تنظیمات نهایی فرم شما میباشد . در این قسمت شما امکان تنظیم تعداد نتایج جستجو در هر صفجه را خواهید داشت و همچنین میتوانید ترتیب نمایش نتایج را مشخص کرده و عبارات جستجو شده را در نتایج به صورت پر رنگ و هایلایت شده نمایش دهید .پس از اینکه تنظیمات مربوط به فرم جستجوی خود را انجام دادید فراموش نکنید که بر روی گزینه Save Form کلیک کنید . پس از اتمام کار باید این فرم جستجو را به منو سایت خود اضافه کنید . برای اینکار از نوار پیشخوان خود و در بخش  Ivory Search بر روی گزینه Settings  کلیک کرده تا وارد تنظیمات کلی افزونه شوید .

ابتدا در زبانه Menu Search مشخص کنید که در چه منویی میخواهید فرم جستجوی خود را قرار دهید . منو های نمایش داده شده در این قسمت بسته به اسم منو شما و قالبتان میتواند متغیر باشد . پس از آن به قسمت Search Form بروید و ظاهر فرم را انتخاب کنید .

آموزش افزودن نوار جستجو به منو سایت

حالا دیگر یک مرحله تا پایان کار مانده و آن هم انتخاب فرم جستجوی ایجاد شده توسط شما برای نمایش در هدر سایتتان میباشد . برای اینکار باید به زبانه Settings مراجعه کنید .

آموزش افزودن نوار جستجو به منو سایت
آموزش افزودن نوار جستجو به منو سایت

در قسمت Header Search شما میتوانید مشخص کنید کدامیک از فرم های ایجاد شده توسط خودتان در هدر سایت نمایش داده شود . همچنین امکان قرار دادن نوار جستجو در فوتر سایت و حتی ظاهر موبایل نیز وجود دارد . یکی از قابلیت های دیگر افزونه امکان قرار دادن کلمات ممنوعه میباشد که جستجوی آنها غیرمجاز تلقی میشود . پس از انجام تنظیمات لازم کافیست تنظیمات را ذخیره و در نهایت به سایت خود مراجعه کنید و نتیجه را مشاهده کنید . چیزی که در تصویر زیر نیز به عنوان پیش نمایش قابل مشاهده میباشد .

امیدوارم از این مطلب آموزشی استفاده و لذت کافی برده باشید . خوشحال میشویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید . همچنین لازم به ذکر است لینک صفحه افزونه و دانلود آن در پایین همین مطلب برای استفاده شما عزیزان قرار داده شده است .