ای نماد (E-Namad) چیست و چه مزایایی برای فروشگاه اینترنتی شما دارد؟

اگر می خواهید کاربران به سایت شما اعتماد کنند و به راحتی از سایت شما خرید کنند، باید برای گرفتن ای نماد اقدام کنید. در این نوشته با ای نماد بیشتر آشنا خواهید شد.

ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

ای نماد یا E-Namad یک لوگوی نمادی است که برای سازماندهی و تایید صلاحیت فروشگاه های اینترنتی داده می شود. وجود نماد اعتماد الکترونیکی باعث می شود که کاربران سایت راحت تر به شما اعتماد کنند. این لوگو توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می شود.

ای نماد هم انواع مختلفی دارد و به 3 دسته تقسیم می شود:

  1. نماد موقت : برای گرفتن نماد موقت می توانید مراحل لازم را خیلی سریع انجام بدهید. نماد موقت به فروشگاه های اینترنتی با حداقل معیارها داده می شود.
  2. نماد دائم یک ستاره : بعد از دریافت نماد موقت، کسب و کارها برای اینکه نماد دائم را دریافت کنند بررسی می شوند. برای اینکه فروشگاه های اینترنتی نماد دائم داشته باشند، به معیارهای خاصی نیاز دارند که در قوانین سایت ای نماد توضیح داده شده است.
  3. نماد دائم دو ستاره : معیارهای ارزیابی نماد دو ستاره به معیارهای ارزیابی نماد یک ستاره شباهت دارد؛ اما برای گرفتن نماد دائم دو ستاره به گواهی امنیت SSL هم نیاز خواهید داشت.

شاید تعجب کنید اما داشتن لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی روی افزایش بازدیدکننده های سایت شما و افزایش فروشتان نقش دارد.

مزایای داشتن ای نماد در سایت و فروشگاه های اینترنتی چیست؟

علاوه بر افزایش نرخ بازدید، افزایش ترافیک و… داشتن ای نماد مزایای زیر را دارد:

  • یکی از راهکارهای اصلی برای جلب اعتماد مشتریان، داشتن ای نماد است. وقتی لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشید، راحت تر می توانید اعتماد مشتریان فروشگاه خود را جلب کنید.
  • با داشتن ای نماد، فعالیت شما در اینترنت قانونی شناخته می شود و کاربران با اطمینان خاطر از سایت شما خرید می کنند.
  • با داشتن نماد اعتبار الکترونیکی، می توانید برای دریافت درگاه بانکی خود اقدام کنید تا افراد با کارتهای شتاب خود بتوانند محصولات شما را خریداری کنند.
  • بعد از گرفتن ای نماد می توانید با اداره پست قرارداد ببندید و سیستم تحویل کالا در محل داشته باشید.

اینماد

چقدر زمان می برد تا ای نماد را دریافت کنید؟

گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی کار سختی نیست و شما می توانید به راحتی ای نماد را برای سایت خود دریافت کنید. برای این کار باید صلاحیت شما به عنوان صاحب آن کسب و کار تایید شود و آدرس شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی شما نیز درست و قابل قبول باشد. با صرف 7 تا 10 روز می توانید خیلی راحت نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنید.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چه قدر باید هزینه کنید؟

برای دریافت ای نماد خیلی نباید خرج کنید. فقط باید هزینه های مربوط به دفتر اسناد رسمی و کپی برابر اصل کردن مدارکتان را پرداخت کنید.

آیا باید حضوری برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اقدام کنید؟

خیر برای دریافت ای نماد نیازی نیست حضورا در محل حاضر شوید. اگر تصمیم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی گرفته اید، مدارکتان را به دفتر اسناد رسمی ببرید و بعد از تایید، آنها را با پست ارسال کنید تا درخواست شما توسط کارشناسان بررسی شود.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به چه مدارکی نیاز دارید؟

اگر می خواهید نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنید، باید مدارک زیر را داشته باشید:

مدارک لازم برای متقاضیان حقیقی :

  • کپی از مجوز فعالیت (اگر مجوز فعالیت دارید آن را ارسال کنید. در صورت نداشتن مجوز فعالیت از آن صرف نظر کنید.)
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی (وقتی تعهد می دهید یعنی قوانین جاری کشور در زمینه تعهدات فروشگاه های اینترنتی را تایید می کنید. این تعهدنامه با پست برای شما ارسال می شود و باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، آن را امضا کنید و برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بفرستید.)
  • کپی اصل شناسنامه

مدارک لازم برای متقاضیان حقوقی (تجاری و غیرتجاری):

  • کپی اصل شناسنامه
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورتی که آدرس شما تغییر کرده باشد باید آخرین تغییرات را اطلاع دهید.)
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیات مدیره
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • کپی از پروانه و مجوز فعالیت

لازم است بدانید که شخص حقیقی به هر یک از افراد نوع بشر گفته می شود و منظور از شخص حقوقی، شرکتها و نهادها و موسسات است.

ای نماد چیست ؟

مراحل دریافت ای نماد

در ابتدا باید در سایت ای نماد به آدرس https://enamad.ir مراجعه کنید و حساب کاربری خودتان را ایجاد کنید. سپس باید نوع دريافت نماد الکترونيک را به صورت شخص حقيقی یا شخص حقوقی مشخص کنید. سپس باید اطلاعات خودتان از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، شناسه کاربری و رمز عبور را وارد کنید و دکمه تایید را بزنید.

بعد از آن یک ایمیل حاوی لینک فعالسازی به آدرس وارد شده در فرم ثبت نام ارسال می شود و شما باید روی آن کلیک کنید تا حساب شما فعال شود. حالا باید مجددا به سایت بروید و به بخش تکمیل اطلاعات بروید و روی زیر منوی تکمیل فرم اطلاعات مراجعه کنید تا اطلاعات هویتی خود را تکمیل کنید.

فرمی که مشاهده می کنید را تکمیل کرده و تصویر اسکن شده صفحه اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت (در صورت وجود) را بارگزاری کنید. تلفن همراه و تلفن ثابت خود را نیز وارد کنید و روی دکمه احراز هویت کلیک کنید.

سپس باید از منوی کسب و کار به بخش افزودن کسب و کار مراجعه کرده و اطلاعات لازم و مرتبط با کسب و کارتان را وارد کنید.

مرحله بعد به تایید فنی اطلاعات اختصاص دارد. در این مرحله شما صحت مالکیت فروشگاه اینترنتی خود را تایید می کنید. از منوی مدیریت کسب و کار، در مقابل نام دامنه سایت‌ روی لینک تاییدیه فنی کلیک کنید.

حالا برای شما یک بسته پستی ارسال می شود که حاوی یک کد و تعهدنامه است. باید این تعهدنامه را تکمیل کرده و سپس با حضور در دفاتر اسناد رسمی امضایش کنید. کد موجود را نیز باید در بخش مدیریت کسب و کار و در قسمت صحت آدرس محل کسب و کار وارد کنید.

بعد از این مرحله، باید در نظرسنجی سازمان توسعه تجارت الکترونیک شرکت کنید و اطلاعات جامعی درباره خودتان و تعداد افرادی که مشغول به کار هستند ارائه دهید. این نظرسنجی برای تحقیقات بازار است و صحت آنها بررسی نمی شود.

قبل از اینکه پرونده خود را برای کارشناسان ای نماد ارسال کنید، بررسی کنید تا تمام موارد گفته شده در لیست را رعایت کرده باشید. اگر یکی از موارد را انجام ندهید و پرونده شما ناقص باشد، پرونده شما بازگشت میخورد تا کامل شود و این در روند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی وقفه می اندازد. اگر پرونده شما کامل باشد، بین 7 تا 10 روز پس از درخواست دادن، روند بررسی پرونده شما طول می کشد.

بعد از تایید مدارک، کارشناس سامانه ای نمادف نیاز به مدارک فیزیکی دارد تا بتواند نشان الکترونیک را صادر کند. شما می‌توانید بسته پستی تعهدنامه گواهی امضا به همراه تمامی مجوزهای مپی شده و مهر شده دفتر اسناد رسمی را برای سازمان توسعه تجارت الکترونیک به آدرس تهران – صندوق پستی 6385- 14155 ارسال کنید. سپس باید کد مرسوله را به کارشناسان اعلام کنید. بعد از این مرحله نماد اعتماد الکترونیکی برای شما صادر می شود و شما می توانید آن را در فروشگاه اینترنتی یا سایت خود اضافه کنید.