آموزش HTML5 - جلسه چهارم
آموزش HTML5 – جلسه چهارم

با عرض سلام خدمت شما کاربران گرامی

پس از وقفه کوتاه امروز با ادامه آموزش زبان برنامه نویسی و طراحی سایت HTML5 در خدمت شما هست. در این ساعت از آی وحید و در جلسه چهارم از آموزش HTML5 قصد داریم نکات کلیدتری و پایه ای رو دوباره بگیم به همراه پاسخگویی به برخی سوالات.اسناد (صفحات وب) HTML با عناصر HTML کدنویسی می شوند.

<tagname>Content</tagname>

توجه داشته باشید تمامی تگ های HTML با تگ شروع و تگ پایان کدنویسی می شود.

<p>My First Paragraph</p>

 

تگ شروع محتوای تگ تگ پایان
<h1> My First Heading </h1>
<p> My first paragraph. </p>
<br>

کاربران گرامی توجه داشته باشید برخی ها تگ ها تگ پایان ندارد مانند تگ <br>

تگ های HTML تو در تو

عناصر HTML می تواند تو در تو باشد و هر تگ بستگی به کاربردش میتواند داخل تگ دیگری باشد و تگ ها در ساختار های گوناگون کدنویسی شوند. تمامی محتوای اسناد HTML از تگ های تو در تو کدنویسی شده است. برای روشن تر شدن موضوع یه مثال میزنم که شامل چهار تگ HTML است.

<!DOCTYPE html>
<html>

<body>
  <h1>My First Heading</h1>
  <p>My first paragraph.</p>
</body>

</html>

 توضیح اضافی برای شما!

تمامی محتویات اسناد HTML داخل تگ <html> کدنویسی می شود. تگ شروع HTML به صورت <html> و تگ پایان HTML به صورت </html> کدنویسی می شود.

محتوای اصلی صفحه و اون قسمتی که مرورگرها به کاربران وب شما نمایش می دهند داخل تگ های <body> کدنویسی می شوند که تگ شروع به صورت <body> و تگ پایان به صورت </body> کدنویسی می شود.

<html>

<body>

  <h1>My First Heading</h1>
  <p>My first paragraph.</p>

</body>

</html>

حتما شما هم تاکنون دیده اید که عنوان های اصلی سایت کمی بزرگتر نمایش داده می شود و اگه طراح خوش ذوق باشه فونت و رنگ و… هم با بقیه متن متفاوت هست. برای کدنویسی عنوان ها یا همان Headings ها در HTML می توانید از تگ <h1> استفاده کنید که به صورت پیش فرض تا عدد شش تعریف شده است و همانطور که گفتیم هرچه عدد تگ عنوان بزرگتر باشه اندازه فونت عنوان کوچکتر است و به بیان ساده تر نسبت عکس دارن. تگ شروع عنوان <h1> و تگ پایان عنوان به صورت </h1> کدنویسی می شود.

برای روشن تر شدن توضیحات بالا به مثال زیر توجه کنید:

<h1>My First Heading</h1>

تگ بعدی تگ <p> هست که برای کدنویسی متن، پاراگراف و بند استفاده می شود. تگ شروع به صورت <p> و تگ پایان به صورت </p> کدنویسی می شود. در مثال زیر محتوای تگ <p> عبارت My first paragraph. است که به کاربر نمایش داده می شود.

<p>My first paragraph.</p>

 تگ های خالی

در زبان HTML برخی تگ هایی وجود دارند که محتوا قبول نمی کنند. برای مثال اگر شما بخواهید نیم سطر بنویسید و بیاد از سطر پایینی شروع کنید می توانید از تگ <br> استفاده کنید که محتوا قبول نمیکند. اگر کمی فکر کنید متوجه شده اید که محتوای تگ ها به کاربر نمایش داده می شود و محتوای تگ به خصوصیات همان تگی که در داخل آن قرار گرفته است نمایش داده می شود پس تگی که خصوصیت مکان خالی دارد پس نوشتن محتوا به چه درد ما میخورد.

<br> یک تگ از تگ های خالی است که میتواند بسته شود و یا نشود. برای مثال <br> کدنویسی می شود و هم به صورت <br /> کدنویسی می شود.

برنامه نویس، همیشه کوچیک بنویس!

اگر تا به حال گام به گام با ما همراه بودین و تمرین کردین پس الان شما یک برنامه نویس هستین البته خیلی خیلی مبتدی!

بر اساس استاندار های جهانی وب در نسخه HTML4 شما می توانید تگ ها را با حروف بزرگ انگلیسی کدنویسی کنید اما این استاندارد در HTML5 صادق نیست و استاندارد نسخه پنجم حروف کوچک انگلیسی رو می طلبه پس بروز کدنویسی کنید و همیشه تگ ها رو با حروف کوچیک انگلیسی کدنویسی کنید.

خب برای این جلسه کافی هست و بازم مثل همیشه تمرین یادتون نره.

در پناه حق – آی وحید